• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Research on L2 Japanese proficiency of immigrant children in Japan

Research Project

Project/Area Number 17K02846
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Japanese language education
Research InstitutionOchanomizu University

Principal Investigator

Nishikawa Tomomi  お茶の水女子大学, 基幹研究院, 准教授 (50456331)

Project Period (FY) 2017-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥4,420,000 (Direct Cost: ¥3,400,000、Indirect Cost: ¥1,020,000)
Fiscal Year 2021: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
Fiscal Year 2020: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2017: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Keywords第二言語習得 / 子どもの日本語教育 / 文法 / 格助詞 / 母語 / JSL / バイリンガル / 年少者日本語教育 / 助詞 / 臨界期仮説 / 臨界期 / 日本語能力 / 子ども
Outline of Final Research Achievements

In this study, approximately 400 L2 Japanese children and 800 monolingual Japanese children completed a written test targeting four types of case markers: ga, o, ni, and de. The results indicate that L2 Japanese children, even after at least 5 years of residence in Japan, scored worse than monolingual Japanese children, especially on items involving scrambled sentences. Additionally, when focusing only on L1 Chinese children, nominative and accusative markers (ga and o) were found to be easier than ni and de, despite the absence of equivalent syntactic markers in the L1, Chinese.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

日本国内で生活する外国人人口の増加に伴い,日本で学校教育を受ける外国人の子どもたちも増加している。低年齢で来日しているため,特に大人と比べた場合に日本語での会話の流暢さばかりが注目されがちであるが,文法項目を正確に使いこなせていない子どもも少なくはなく,本研究が対象とした格助詞もその一例である。子どもの第二言語習得の困難点を明らかにすることは,学校における適切な日本語指導へとつながり,多文化多言語化する日本の将来を担う子どもたちへの教育は,社会全体にとって有益となろう。

Report

(8 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • Research Products

    (20 results)

All 2023 2022 2021 2020 2019 2018

All Journal Article (8 results) (of which Peer Reviewed: 7 results,  Open Access: 1 results) Presentation (11 results) (of which Invited: 4 results) Book (1 results)

  • [Journal Article] 中国語「動詞・名詞コロケーション」産出テスト開発の試み―JSLの子どもの母語・継承語での調査に向けたパイロットテスト―2022

    • Author(s)
      王丹叶・西川朋美
    • Journal Title

      『母語・継承語・バイリンガル教育(MHB)研究』

      Volume: 第18号 Pages: 125-137

    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 滞日 5 年未満のJSLの子どもの格助詞の産出 ―名詞や動詞のタイプに着目した量的調査―2022

    • Author(s)
      西川朋美・青木由香
    • Journal Title

      『日本語教育』

      Volume: 182号 Pages: 64-79

    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 中国語「動詞・名詞コロケーション」産出テスト開発の試み―JSLの子どもの母語・継承語での調査に向けたパイロットテスト―2022

    • Author(s)
      王丹叶・西川朋美
    • Journal Title

      母語・継承語・バイリンガル教育(MHB)研究

      Volume: 第18号

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Acquisition of morphology by L2 children in naturalistic environments: A case of Japanese case markers.2021

    • Author(s)
      Nishikawa, T.
    • Journal Title

      International Review of Applied Linguistics in Language Teaching.

      Volume: Online Advance Access Issue: 3 Pages: 909-937

    • DOI

      10.1515/iral-2021-0092

    • Related Report
      2023 Annual Research Report 2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 日本生まれ・育ちのJSLの子どもの格助詞の産出―記述式テストで見られたモノリンガルとの違い―2020

    • Author(s)
      西川朋美・青木由香
    • Journal Title

      『日本語教育』

      Volume: 177 Pages: 47-61

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Non-nativelike outcome of naturalistic child L2 acquisition of Japanese: The case of noun-verb collocations2019

    • Author(s)
      Nishikawa, T.
    • Journal Title

      International Review of Applied Linguistics in Language Teaching

      Volume: - Issue: 2 Pages: 287-314

    • DOI

      10.1515/iral-2018-0292

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 子どもの第二言語習得研究と日本語教育―JSLの子どもを対象とした研究と実践への道しるべ―2018

    • Author(s)
      西川朋美
    • Journal Title

      『子どもの日本語教育研究』

      Volume: 1 Pages: 38-60

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] JSLの子どもと特別支援学級に在籍するモノリンガルの子どもの和語動詞産出の比較2018

    • Author(s)
      池田香菜子・西川朋美・青木由香
    • Journal Title

      『小出記念日本語教育研究会論文集』

      Volume: 26号 Pages: 21-29

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 日中バイリンガル調査を念頭においた中国語動詞文産出パイロット調査―西川・青木(2022)の日本語格助詞テストをもとに―2023

    • Author(s)
      王丹叶・西川朋美
    • Organizer
      子どもの日本語教育研究会第8 回大会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] 主格・目的格を含んだ中国語動詞文産出調査の試み―日中バイリンガル調査を念頭においたパイロット調査の報告―2022

    • Author(s)
      王丹叶・西川朋美
    • Organizer
      第 58 回お茶の水女子大学日本言語文化学研究会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] 中国語の『動詞・名詞コロケーション』の産出に関する研究―JSLの子どもの母語・継承語での産出調査に向けたテスト開発―2021

    • Author(s)
      王丹叶・西川朋美
    • Organizer
      2021年度MHB研究大会,オンライン
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 外国につながる子どもたちのための日本語教育―第二言語習得研究の視点からー2020

    • Author(s)
      西川朋美
    • Organizer
      神田外語大学言語教育研究所講演会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 子どもの第二言語習得研究と第二言語教育―習得開始年齢に焦点を当てて―2019

    • Author(s)
      西川朋美
    • Organizer
      昭和女子大学大学院言語教育・コミュニケーション専攻外部講師講演会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 「一粒で二度おいしい」研究―SLA理論と教育現場への貢献を目指して―2019

    • Author(s)
      西川朋美
    • Organizer
      第103回第2言語習得研究会(関東)
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 第二言語での「ネイティブらしさ」の習得と習得開始年齢-日本在住の日本語を第二言語とする子どもたちを例に2019

    • Author(s)
      西川朋美
    • Organizer
      東京女子大学言語文化研究会講演会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] JSLの子どもの比較対象とする日本語モノリンガル小学生の助詞知識―記述式助詞テストにおけるモノリンガルの結果より―2019

    • Author(s)
      西川朋美・青木由香
    • Organizer
      子どもの日本語教育研究会第4回研究会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 日本生まれ・育ちのJSLの子どもを対象とした日本語助詞テストの開発とその背景2018

    • Author(s)
      西川朋美・青木由香
    • Organizer
      JOPT2018
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 日本語SLA研究のこれから―臨界期仮説・年齢要因の研究を例に―2018

    • Author(s)
      西川朋美
    • Organizer
      第2言語習得研究会(関東)第100回研究会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 日本語を第二言語とする子どもの言語習得―学校での日本語指導が向き合う課題―,パネルディスカッション「今後の日本語教育の在り方を見据えて,大学の学校教育の支援の可能性を探る」2018

    • Author(s)
      西川朋美
    • Organizer
      『大学と地域連携の未来―学校教育の充実のための大学における支援の在り方について―』シンポジウム,明海大学
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Book] 『日本生まれ・育ちの外国人の子どもの日本語力に潜む盲点―簡単な和語動詞での隠れたつまずき―』2018

    • Author(s)
      西川朋美・青木由香
    • Publisher
      ひつじ書房
    • Related Report
      2017 Research-status Report

URL: 

Published: 2017-04-28   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi