Project/Area Number |
17K02846
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
|
Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Research Field |
Japanese language education
|
Research Institution | Ochanomizu University |
Principal Investigator |
|
Project Period (FY) |
2017-04-01 – 2024-03-31
|
Project Status |
Completed (Fiscal Year 2023)
|
Budget Amount *help |
¥4,420,000 (Direct Cost: ¥3,400,000、Indirect Cost: ¥1,020,000)
Fiscal Year 2021: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
Fiscal Year 2020: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2017: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
|
Keywords | 第二言語習得 / 子どもの日本語教育 / 文法 / 格助詞 / 母語 / JSL / バイリンガル / 年少者日本語教育 / 助詞 / 臨界期仮説 / 臨界期 / 日本語能力 / 子ども |
Outline of Final Research Achievements |
In this study, approximately 400 L2 Japanese children and 800 monolingual Japanese children completed a written test targeting four types of case markers: ga, o, ni, and de. The results indicate that L2 Japanese children, even after at least 5 years of residence in Japan, scored worse than monolingual Japanese children, especially on items involving scrambled sentences. Additionally, when focusing only on L1 Chinese children, nominative and accusative markers (ga and o) were found to be easier than ni and de, despite the absence of equivalent syntactic markers in the L1, Chinese.
|
Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
日本国内で生活する外国人人口の増加に伴い,日本で学校教育を受ける外国人の子どもたちも増加している。低年齢で来日しているため,特に大人と比べた場合に日本語での会話の流暢さばかりが注目されがちであるが,文法項目を正確に使いこなせていない子どもも少なくはなく,本研究が対象とした格助詞もその一例である。子どもの第二言語習得の困難点を明らかにすることは,学校における適切な日本語指導へとつながり,多文化多言語化する日本の将来を担う子どもたちへの教育は,社会全体にとって有益となろう。
|