• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development of Academic Japanese Speaking Corpus for research and pedagogical purposes

Research Project

Project/Area Number 17K02847
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Japanese language education
Research InstitutionYokohama National University

Principal Investigator

Hanzawa Chiemi  横浜国立大学, 国際戦略推進機構, 准教授 (10734139)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 畑佐 由紀子  広島大学, 人間社会科学研究科(教), 教授 (40457271)
伊東 克洋  東京外国語大学, 大学院国際日本学研究院, 講師 (10805451)
Project Period (FY) 2017-04-01 – 2021-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2020)
Budget Amount *help
¥4,160,000 (Direct Cost: ¥3,200,000、Indirect Cost: ¥960,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Keywords日本語教育 / コーパス / アカデミック・ジャパニーズ / 発話コーパス / 第二言語習得 / アカデミック・スピーキングコーパス / 意見陳述
Outline of Final Research Achievements

The purpose of this research is twofold: The main purpose is to create academic speaking corpus which consists of opinion-statements and descriptive and narrative statements. As of 2021 March, data from 98 people (947 statements) are uploaded to the web-based corpus and can be used anyone who registered with the website. The other purpose was to analyze the collected data. The data were analyzed in terms of structure of statement, concession expressions, hedges in opinion statement, and use of conjunctions and so forth. The analyses revealed the learners’ characteristics on those elements.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究の学術的意義および社会的意義は、研究目的にそって二つに分けられる。まずはコーパスによるデータの公開である。発話コーパスは現在様々なものが公開されているが、独話の意見陳述および説明・経験談発話を収録しているものはほとんどない。本コーパスの、条件が統制されたもとで収集された発話データが研究・教育目的のため、研究者および教育関係者に広く利用が可能となった。二つ目は、アカデミックスピーキング研究への貢献である。学習者の意見陳述や説明・経験談の分析により、効果的な教材開発、教授法の開発へとつながる基盤を構築することができた。

Report

(5 results)
  • 2020 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • Research Products

    (12 results)

All 2020 2019 2018 2017 Other

All Journal Article (3 results) (of which Peer Reviewed: 1 results) Presentation (8 results) (of which Int'l Joint Research: 6 results) Remarks (1 results)

  • [Journal Article] 韓国語を母語とする中上級日本語学習者の意見陳述の特徴を探る ‐談話構成と接続表現に着目して‐2020

    • Author(s)
      半沢 千絵美・金 蘭美
    • Journal Title

      ときわの杜論叢

      Volume: 7 Pages: 14-29

    • NAID

      120006880875

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 意見陳述における緩和表現―質問の種類別にみた日本語母語話者と中国語を母語とする日本語学習者の傾向―2018

    • Author(s)
      半沢千絵美
    • Journal Title

      Canadian Association for Japanese Language Education Annual Conference Proceedings

      Volume: 2018 Pages: 87-96

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Journal Article] Analysis of concessive expressions in oral opinion statements by native speakers and English-speaking learners of Japanese2017

    • Author(s)
      Chiemi Hanzawa, Yukiko Hatasa, Katsuhiro Ito
    • Journal Title

      Canadian Association for Japanese Language Education Annual Conference Proceedings

      Volume: 2017 Pages: 73-82

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 研究・教育を目的としたアカデミック・スピーキングコーパスの構築とその活用方法2020

    • Author(s)
      半沢千絵美・伊東克洋
    • Organizer
      全米日本語教育学会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 韓国語を母語とする中上級日本語学習者の意見陳述にみられる特徴2019

    • Author(s)
      半沢千絵美・金蘭美
    • Organizer
      第35回韓国日語教育学会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Examining the Efficacy of Intensive Domestic Immersion in Japanese2019

    • Author(s)
      Hatasa, Yukiko & Kazumi Hatasa
    • Organizer
      Bilingualism Conference 2019
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 日本語母語話者・学習者を対象とした意見陳述コーパスの開発2019

    • Author(s)
      伊東 克洋・半沢 千絵美・畑佐 由紀子・横山 千聖
    • Organizer
      日本語教育方法研究会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 意見陳述における緩和表現―質問の種類別にみた日本語母語話者と中国語を母語とする日本語学習者の傾向―2018

    • Author(s)
      半沢千絵美
    • Organizer
      Canadian Association for Japanese Language Education Annual Conference
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 日本語母語話者と日本語学習者のアカデミック・スピーキングにおける結束性の検討2018

    • Author(s)
      畑佐由紀子・横山千聖
    • Organizer
      International Conference on Japanese Language Education 2018
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 中国語を母語とする中上級日本語学習者の意見陳述の表現形式の分析2018

    • Author(s)
      半沢千絵美
    • Organizer
      第50回日本語教育方法研究会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] Analysis of concessive expressions in oral opinion statements by native speakers and English-speaking learners of Japanese2017

    • Author(s)
      Chiemi Hanzawa, Yukiko Hatasa, Katsuhiro Ito
    • Organizer
      Canadian Association for Japanese Language Education Annual Conference
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Remarks] アカデミック・スピーキング 意見陳述・説明/経験談 発話コーパス

    • URL

      https://ascoe.jp/

    • Related Report
      2020 Annual Research Report 2019 Research-status Report

URL: 

Published: 2017-04-28   Modified: 2022-01-27  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi