• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

The Study on the E-Learning System for Introducing Basic Japanese Grammar and the Teachers' Development

Research Project

Project/Area Number 17K02848
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Japanese language education
Research InstitutionYokohama National University

Principal Investigator

Kawano Toshiyuki  横浜国立大学, 教育学部, 教授 (60269769)

Project Period (FY) 2017-04-01 – 2020-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2019)
Budget Amount *help
¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Keywords初級文法 / 教師養成 / 自律学習 / 協働学習 / 媒介語 / アクティブラーニング / 教材 / 初級 / 文法項目 / 導入 / アクティブ・ラーニング / 反転授業 / フォーム / ビデオ
Outline of Final Research Achievements

The e-learning system for introducing basic Japanese grammars to the learners of Japanese following the concept of active-learning was developed so that learners can understand the basic grammar items by guessing their usage based on multiple pictures and also by talking with peer learners and teachers. It was found that the system promotes learners’ active leaning on Japanese basic grammars.
By using this system in the Japanese practical training, the effectiveness was clarified, and the student teachers could think more about active-learning.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

従来の初級文法教育における説明では媒介語を用いるか否かに関わらず,一方的なものが多い。それでは,協働学習になっておらず,媒介語を用いた文法解説を事前に読んでおけばよいのではないかと考えられる。また,教室外では未習の学習項目に接することはごく自然であり,その際に自律的に推測する能力を養成することが重要である。本研究は,自律学習,協働学習を初級文法教育に取り入れたことに大きな意義がある。
また,日本語学習者の自律学習,協働学習のために,日本語教師はどのような支援を行うべきかについて,教師養成において行ったことも大きな意義である。

Report

(4 results)
  • 2019 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • Research Products

    (15 results)

All 2020 2019 2018 2017

All Journal Article (3 results) (of which Open Access: 2 results,  Peer Reviewed: 1 results) Presentation (12 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results,  Invited: 6 results)

  • [Journal Article] 自己モニターにおいて、同じ母語話者が苦手な発音を知ることの効果2020

    • Author(s)
      河野俊之
    • Journal Title

      日本語教育方法研究会誌

      Volume: 26(2) Pages: 58-59

    • NAID

      130007885257

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] The Study of the First Lesson in Accent Teaching2019

    • Author(s)
      河野 俊之
    • Journal Title

      The journal of Japanese Language Education Methods

      Volume: 26 Issue: 1 Pages: 34-35

    • DOI

      10.19022/jlem.26.1_34

    • NAID

      130007788642

    • ISSN
      1881-3968, 2423-9909
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Journal Article] The E-Learning System for Introducing Basic Japanese Grammar2018

    • Author(s)
      河野俊之
    • Journal Title

      The journal of Japanese Language Education Methods

      Volume: 25 Issue: 1 Pages: 76-77

    • DOI

      10.19022/jlem.25.1_76

    • NAID

      130007593240

    • ISSN
      1881-3968, 2423-9909
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] アクセント教育における最初の授業2020

    • Author(s)
      河野俊之
    • Organizer
      第53回日本語教育方法研究会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 母語が多様な学習者を対象に英語を媒介語として用いた初級日本語授業-一方的でない文法説明の試み-2019

    • Author(s)
      河野俊之
    • Organizer
      『言語教育実践 イマ×ココ』フォーラム2019
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 『教育実践』を読むことの意味-『イマ×ココ』って役に立つの?-2019

    • Author(s)
      池田玲子・河野俊之・金田智子
    • Organizer
      『言語教育実践 イマ×ココ』フォーラム2019
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 自己モニターにおいて、同じ母語話者が苦手な発音を知ることの効果2019

    • Author(s)
      河野俊之
    • Organizer
      第54回日本語教育方法研究会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 教員養成課程学生の外国人児童生徒等教育に関するビリーフ2019

    • Author(s)
      河野俊之
    • Organizer
      異文化間教育学会第40回大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 初級文法導入及び練習のためのeラーニング教材2018

    • Author(s)
      河野俊之
    • Organizer
      日本語教育方法研究会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 「一人前」の日本語教師はどうやって育つものか2017

    • Author(s)
      河野俊之
    • Organizer
      日本語教育振興協会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 教えよう 日本語~「先生が先生でよかったです!」と言われたい~2017

    • Author(s)
      河野俊之
    • Organizer
      凡人社
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 日本国外での日本語教育において考えたいこと2017

    • Author(s)
      河野俊之
    • Organizer
      生駒言語学院
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 教育学部 日本語教育専門領域説明会2017

    • Author(s)
      河野俊之
    • Organizer
      横浜国立大学
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 教科書の会話の教え方2017

    • Author(s)
      河野俊之
    • Organizer
      ダナン大学
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] 『教えよう 日本語』~「先生が先生で良かったです!」と言われたい~2017

    • Author(s)
      河野俊之
    • Organizer
      凡人社
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Invited

URL: 

Published: 2017-04-28   Modified: 2021-02-19  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi