• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development of a teacher education program responsible for educating children who are culturally and linguistically diverse

Research Project

Project/Area Number 17K02849
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Japanese language education
Research InstitutionJoetsu University of Education

Principal Investigator

Hara Mizuho  上越教育大学, 大学院学校教育研究科, 准教授 (90452036)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 岡田 了祐  お茶の水女子大学, 教学IR・教育開発・学修支援センター, 講師 (80757287)
半田 彩実  富山短期大学, その他部局等, 講師 (10823263)
大野 恵理  獨協大学, 外国語学部, 専任講師 (40820022)
Project Period (FY) 2017-04-01 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥4,420,000 (Direct Cost: ¥3,400,000、Indirect Cost: ¥1,020,000)
Fiscal Year 2021: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2020: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2019: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2018: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Keywords文化的言語的に多様な子どもたち / CLD児 / 教育保障 / 子どもの日本語教育 / 教員養成系大学 / 教師教育プログラム / 言語と教科の統合学習 / 多文化共生 / 言語的文化的に多様な子どもたちの教育保障 / 教員養成研修カリキュラム / 日本語・母語・教科相互育成学習 / 散在地域 / 地域連携 / 教員養成・研修 / 教師教育 / 国際理解教育 / 言語的文化的に多様な子どもの教育保障 / 複言語複文化の子どもたちの理解 / 教職希望学生 / 現職教員 / 外国につながる子どもたち / 複言語複文化の子どもたち / 教職志望学生 / 日本語・第一/家庭言語・教科等の学習 / ルーツ / 年少者日本語教育 / 外国につながる子ども / 複言語複文化 / 教師教育・研修 / 教師の成長
Outline of Final Research Achievements

The research aims to develop a teacher education program based onA long-term perspective that allows teachers to have a sense of ownership in the educational security of children who are culturally and linguistically diverse, and to continue to use and develop the skills they have cultivated in the training course even after becoming a teacher. At the beginning of the research, there was no independent regular course related to the education of CLD children at X University, which is a teacher training system, and there was only a few classes on the omnibus and individual support for CLD children in extracurricular activities. In this study. From the viewpoint of cultivating a sense of ownership, I examined the contents of classes that are the core of the education of CLD children. Furthermore, necessary subjects were sorted out, and teacher training was made possible by issuing a "certificate of course completion related to Japanese language education for children."

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

日本の公立学校で学ぶ文化的言語的に多様な子どもたち(CLD児)は増加の一途を辿っている。地方の散在地域においてもCLD児の教育保障が求められているが、教育の担い手である教員の養成が追いついていない。本研究では、CLD児の教育にかかわる現職教員および元CLD児への聞き取り調査により現状把握と課題を洗い出し、授業案を作成実施し、内容構成の検討を行った。さらにCLD児の教育にかかわる所定の科目を履修した者には「子どもの日本語教育関連科目履修証明書」を発行し体制整備を行なった。教員養成系大学におけるCLD児の教育を担う教員養成のシステムを有している大学は全国的にも珍しく、その社会的意義は大きい。

Report

(7 results)
  • 2022 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • Research Products

    (16 results)

All 2023 2022 2021 2020 2019 2018 2017 Other

All Int'l Joint Research (1 results) Journal Article (3 results) (of which Peer Reviewed: 1 results,  Open Access: 2 results) Presentation (8 results) (of which Int'l Joint Research: 4 results,  Invited: 5 results) Book (3 results) Remarks (1 results)

  • [Int'l Joint Research] Carl von Ossietzky University Oldenburg(ドイツ)

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Journal Article] オンラインによる国際交流の課題を乗り越える授業デザインー教員アンケートと「異己」理解・共生授業プロジェクトの実践からー2023

    • Author(s)
      岩舩尚貴・原瑞穂・佐藤大輔
    • Journal Title

      国際理解教育

      Volume: 29

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] CLD児散在地域における教育保障に向けた 学校教育への挑戦のプロセス ― 教育委員会・国際交流協会・大学の担当者のふり返りから ―2021

    • Author(s)
      宇津木奈美子・原瑞穂
    • Journal Title

      母語・継承語・バイリンガル教育(MHB)研究

      Volume: 17

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 外国につながる複言語複文化の子どもへの二言語での個別学習支援経験による教職志望学生の学び2018

    • Author(s)
      原瑞穂
    • Journal Title

      上越教育大学研究紀要

      Volume: 38 Pages: 65-73

    • NAID

      120006518207

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Open Access
  • [Presentation] 新潟県上越市の公立小学校における言語的文化的に多様な子ども(CLD 児) の教育保障に向けた取り組み―日本語支援コーディネート事業―2020

    • Author(s)
      原瑞穂他
    • Organizer
      日本語教育学会北陸支部活動
    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 大会企画パネル 文化的言語的に多様な子ども(CLD児)の教育保障に向けた学校教育への挑戦-新潟県上越市の事例-2020

    • Author(s)
      原瑞穂他
    • Organizer
      母語・継承語・バイリンガル教育(MHB)2020年度研究大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] Issues and Possibilities Emerging from a Multicultural Camp Experience for Linguistically, Ethnically, Socially, and Geographically Diverse Participants, Family Members, Supporters and Staffs2019

    • Author(s)
      Mizuho HARA, Reona ICHIKI and Naoki MATSUMOTO
    • Organizer
      The Korean Society of Education for International Understanding. The 20th International Conference
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 外国につながる複言語複文化の子どもたちの教育に関わる教員養成 -教育の担い手としての当事者意識を育む授業-2019

    • Author(s)
      原 瑞穂
    • Organizer
      日本国際理解教育学会第29回研究大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 教員養成大学大学院「国際理解教育特論」における検証2019

    • Author(s)
      原瑞穂
    • Organizer
      公益社団法人日本語教育学会文部科学省委託「外国人児童生徒等教育を担う教員の養成・研修モデルプログラム開発事業」シンポジウム
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] Key presentationC: Boundary of Public Education -Marginalized "Minorities"2018

    • Author(s)
      原瑞穂,Sabine Meise
    • Organizer
      International Society for Teacher Education(国際教師教育学会)
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] Boundary of Public Education -Marginalized "Minority"-2018

    • Author(s)
      Mizuho Hara
    • Organizer
      International Society for Teacher Education
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] 「外国につながる子どもたちへの修学支援事業」について2017

    • Author(s)
      原 瑞穂
    • Organizer
      2017年度日本語教育学会秋季大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Invited
  • [Book] 総合的な学習の時間の新展開2023

    • Author(s)
      広岡聡,林康成,貝塚茂樹監修,釜田聡・松井千鶴子・梅野正信編著
    • Total Pages
      248
    • Publisher
      ミネルヴァ書房
    • ISBN
      9784623095315
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Book] 現代国際理解教育事典 改訂新版2022

    • Author(s)
      日本国際理解教育学会
    • Total Pages
      336
    • Publisher
      明石書店
    • ISBN
      9784750353395
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Book] 国際理解教育を問い直す2021

    • Author(s)
      日本国際理解教育学会、石森 広美、釜田 聡、桐谷 正信、永田 佳之、中山 京子、藤原 孝章、森田 真樹、森茂 岳雄
    • Total Pages
      272
    • Publisher
      明石書店
    • ISBN
      9784750351797
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Remarks] 外国につながる複言語複文化の子どもへの二言語での個別学習支援経験による教職志望学生の学び

    • URL

      https://juen.repo.nii.ac.jp/?action=pages_view_main&active_action=repository_view_main_item_detail&item_id=7944&item_no=1&page_id=13&block_id=30

    • Related Report
      2018 Research-status Report

URL: 

Published: 2017-04-28   Modified: 2024-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi