• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

A Basic Study for the Design of Language Learning Group Work Activity between international and Japanese students

Research Project

Project/Area Number 17K02853
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Japanese language education
Research InstitutionKyushu University

Principal Investigator

YAMADA AKIKO  九州大学, 工学研究院, 助教 (30600613)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 横森 大輔  九州大学, 言語文化研究院, 准教授 (90723990)
Project Period (FY) 2017-04-01 – 2020-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2019)
Budget Amount *help
¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Keywords異文化間コミュニケーション / 相互行為能力 / 会話分析 / 日本語教育 / 言語教育 / 協働学習 / 言語学習活動 / 協働学習活動モデル
Outline of Final Research Achievements

This research project investigated conversational interactions in the process of goal-setting task activities in groups consisting of international and Japanese students, focusing on how they build mutual understandings and correct misunderstandings through their talk. Using the framework of conversation analysis (CA), which captures the orientation of participants, we have found that (1) understanding check occurs in the turn after someone’s statement of opinion, (2) Japanese L1 speakers made sense L2 speaker’s ambiguous utterance making relevant to the context of goal-setting task, thereby L2 speakers could get chances to take turns in interaction, (3) participants interacted cooperatively to show understanding/non-understanding using “one-word utterance as response” in both Japanese and English tasks regardless of participants’ linguistic ability, etc.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究では、留学生と日本人学生によるグループワークの相互行為の実態を、参与者の視点から微視的に捉えた。微視的なアプローチを採った分析を行ったため、グループワーク設計のための体系的な結果を示すことまではできなかったが、最終的に協働学習活動の指導の参考になるポイントを示すことができた。本研究の成果は、大学の国際化に伴う国際共修や多文化間共修の実践場面に還元できるものである点、また、臨床的に教育実践を分析する方法として会話分析という手法の可能性を示せた点において、社会的・学術的意義があると考える。

Report

(4 results)
  • 2019 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • Research Products

    (11 results)

All 2020 2019 2018 2017

All Journal Article (4 results) (of which Peer Reviewed: 2 results,  Open Access: 1 results) Presentation (7 results)

  • [Journal Article] グループワークにおける話し合いの進め方の違いを探る-2つのグループの相互行為分析-2020

    • Author(s)
      山田明子
    • Journal Title

      九州教育学会研究紀要

      Volume: 47

    • NAID

      40022371010

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 日本語L1・L2話者によるグループワークの相互行為分析-言いたいことが伝えられなかった会話連鎖-2020

    • Author(s)
      山田明子
    • Journal Title

      (※語用論に関する論文集,現段階で調整中)

      Volume: -

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Journal Article] 留学生と日本人学生の話し合い活動における相互理解構築プロセスの分析2019

    • Author(s)
      山田明子
    • Journal Title

      言語の研究-言語学、日本語語学、日本語教育学、言語コミュニケーション学からの視座-

      Volume: - Pages: 233-251

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 留学生と日本人学生の話し合い活動における相互理解構築プロセスの分析2019

    • Author(s)
      山田明子
    • Journal Title

      (仮)板橋義三先生退職記念論文集

      Volume: -

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] グループワークにおける話し合いの進め方の違いを探る-2つのグループの相互行為分析-2019

    • Author(s)
      山田明子
    • Organizer
      第71回九州教育学会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] リンガ・フランカとしての英語使用場面における断片的発話と認識的スタンスの調整2019

    • Author(s)
      横森大輔
    • Organizer
      第22回日本語用論学会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] post it のグルーピング作業 はどのようにして達成されている のか?-応答としての「くり返し」に着目して-2019

    • Author(s)
      山田明子
    • Organizer
      第2回会話分析研究発表会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] One-word repetitions as other-initiations of repair in collaborative learning activities between Japanese students and international students2019

    • Author(s)
      陳力
    • Organizer
      第2回会話分析研究発表会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 留学生・日本人学生の話し合い活動における意見提示場面の相互行為分析2018

    • Author(s)
      山田明子
    • Organizer
      異文化間教育学会 第39回大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 留学生・日本人学生の話し合い活動における意見提示場面の相互行為分析2018

    • Author(s)
      山田明子
    • Organizer
      異文化間教育学会第39回大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 目標指向型の話し合い活動における日本語非母語話者・母語話者の相互行為-3人会話における非母語話者による他者開始修復に着目して-2017

    • Author(s)
      山田明子
    • Organizer
      2017年度日本語教育学会春季大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report

URL: 

Published: 2017-04-28   Modified: 2021-02-19  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi