• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Developmental process of motivation for learning Japanese in Problem-based Learning

Research Project

Project/Area Number 17K02858
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Japanese language education
Research InstitutionThe University of Shimane

Principal Investigator

Kobayashi Akiko  島根県立大学, 国際関係学部, 准教授 (40548195)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 福田 倫子  文教大学, 文学部, 教授 (20403602)
Project Period (FY) 2017-04-01 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥1,950,000 (Direct Cost: ¥1,500,000、Indirect Cost: ¥450,000)
Fiscal Year 2019: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2018: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2017: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Keywords日本語学習動機 / 留学生 / 国際共修授業 / PBL / Problem-based LearninL / Project-based Learning / Problem-based Learning / 動機づけ / 問題解決学習 / 問題発見解決型学習 / 異文化コミュニケーション
Outline of Final Research Achievements

In this study, several PBL (Problem-based Learning, Project-based Learning) classes were conducted in collaboration with international and Japanese students. In addition, we analyzed changes in international students' motivation for learning Japanese, and considered factors that influence motivation. We discussed the educational support necessary for PBL from the viewpoint of motivation, and proposed issues and improvement plans for intercultural cooperative learning.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

近年、国際的な人材育成の観点から留学生と日本人の共修授業が増加している。しかし、そのような異文化間協働学習において、留学生が文化摩擦をどう解釈し、学習に取り組んでいるのかという、動機づけの発達プロセスと影響要因は十分に解明されていない。本研究では留学生と日本人学生によるPBL授業の実践を通して、異文化間協働学習を実施するうえでの留意点や教師役割に関する情報を提供した。

Report

(7 results)
  • 2022 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report

Research Products

(15 results)

All 2023 2022 2021 2020 2019

All Journal Article (5 results) (of which Open Access: 3 results,  Peer Reviewed: 3 results) Presentation (6 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results,  Invited: 1 results) Book (4 results)

  • [Journal Article] オンライン日本語授業におけるPBLの実践 -動機づけの変化に関する探索的調査-2023

    • Author(s)
      福田倫子・小林明子
    • Journal Title

      文教大学文学部紀要

      Volume: 37(1)

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] Project-based Learningを通した動機づけ変化の質的検討ー中上級日本語学習者の地域における実践からー2021

    • Author(s)
      小林明子・福田倫子
    • Journal Title

      言語と文化

      Volume: 33 Pages: 23-44

    • NAID

      120007033091

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Changes in Utterance Contents in Dialogue between Japanese Learners: Toward Problem Solving in PBL Classes2020

    • Author(s)
      福田倫子・小林明子
    • Journal Title

      文学部紀要

      Volume: 34 Issue: 1 Pages: 107-125

    • DOI

      10.15034/00007632

    • NAID

      120006886269

    • ISSN
      09145729
    • URL

      https://bunkyo.repo.nii.ac.jp/records/7648

    • Year and Date
      2020-08-15
    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 中上級日本語クラスにおける Problem-based Learningの試み -学習者の動機づけに着目して-2020

    • Author(s)
      小林明子・福田倫子
    • Journal Title

      日本語教育研究

      Volume: 51 Pages: 41-57

    • DOI

      10.21808/kjje.51.03

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 内容言語統合型学習(CLIL)の実践と効果 ―日本語教育への導入と課題―2019

    • Author(s)
      小林明子・奥野由紀子
    • Journal Title

      第二言語としての日本語の習得研究

      Volume: 22 Pages: 29-43

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] どうすれば、やる気を持ち続けられるのか -第二言語(外国語)としての日本語学習における動機づけ-2023

    • Author(s)
      小林明子
    • Organizer
      県立広島大学 ことばとことばの教育セミナー
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 文化的言語的に多様な子どもたちに関わるときに知っておいてほしいこと-彼らを取り巻く環境とことばについて-2022

    • Author(s)
      福田倫子
    • Organizer
      学習支援教室たけのこスタッフ講座
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 日本語教室ボランティアスタッフ養成講座(中上級)-初級・中級との教え方の違いは何か-2022

    • Author(s)
      福田倫子
    • Organizer
      春日部市国際交流協会・春日部市共催 日本語教室ボランティアスタッフ養成講座
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] はじめて教える・はじめて学ぶ―言語習得の考え方を取り入れて教えてみよう―2021

    • Author(s)
      福田倫子
    • Organizer
      埼玉県春日部市国際交流協会・春日部市共催 日本語ボランティアスタッフ養成講座
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 問題発見解決型学習(Problem-based Learning)が日本語学習者の動機づけに与える影響-中上級学習者を対象に―2019

    • Author(s)
      福田倫子・小林明子
    • Organizer
      韓国日語教育学会第36回冬季学術大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 異文化理解の心理学2019

    • Author(s)
      小林明子
    • Organizer
      島根県立大学公開講座
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Book] 「第1章 第二言語習得における個人差」福田 倫子・小林明子・奥野由紀子編著『第二言語学習の心理 個人差研究からのアプローチ』2022

    • Author(s)
      福田倫子
    • Total Pages
      14
    • Publisher
      くろしお出版
    • ISBN
      4874249124
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Book] 「第5章 第二言語不安」福田 倫子・小林明子・奥野由紀子編著『第二言語学習の心理 個人差研究からのアプローチ』2022

    • Author(s)
      小林明子
    • Total Pages
      22
    • Publisher
      くろしお出版
    • ISBN
      4874249124
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Book] 「第6章 動機づけ」福田 倫子・小林明子・奥野由紀子編著『第二言語学習の心理 個人差研究からのアプローチ』2022

    • Author(s)
      小林明子
    • Total Pages
      25
    • Publisher
      くろしお出版
    • ISBN
      4874249124
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Book] 「第5章 個人差がSLAに与える影響」『超基礎・第二言語習得研究』2021

    • Author(s)
      小林 明子
    • Total Pages
      11
    • Publisher
      くろしお出版
    • ISBN
      9784874248843
    • Related Report
      2021 Research-status Report

URL: 

Published: 2017-04-28   Modified: 2024-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi