• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Depth of Vocabulary Knowledge of JSL children and its relation to academic and inference skills: From the Perspective of Cognitive Science

Research Project

Project/Area Number 17K02859
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Japanese language education
Research InstitutionPrefectural University of Hiroshima

Principal Investigator

NAKAISHI Yuko  県立広島大学, 公私立大学の部局等(広島キャンパス), 准教授 (20535885)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 酒井 弘  早稲田大学, 理工学術院, 教授 (50274030)
佐治 伸郎  鎌倉女子大学, 児童学部, 准教授 (50725976)
今井 むつみ  慶應義塾大学, 環境情報学部(藤沢), 教授 (60255601)
Project Period (FY) 2017-04-01 – 2021-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2020)
Budget Amount *help
¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Fiscal Year 2019: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2018: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2017: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
KeywordsJSL児童 / 語彙 / 認知 / 日本語指導 / 教材 / 推論能力 / 学力 / 小学校 / 日本語母語児童 / 語彙の深さ / JSL生徒 / 言語力 / 外国ルーツの児童 / 日本語 / NS児童 / 小学生
Outline of Final Research Achievements

Our study group has been working on research to reveal how children learn words as a system. In this project, we have examined the following points: (1) to observe how the difference of verbs in the same domain is acquired by Japanese and Chinese L1 children; (2) to observe the production of verbs in the same domains, the usage of time and space words by JSL children.
Individual differences are found in the vocabulary knowledge of JSL children. We also found that the correct use of verbs in the same domain is difficult not only for JSL children but also even for L1 children in their younger stage. Picture cards were designed to manipulate synonyms based on our research findings and handed to the school teachers and supporters in several areas in Japan. . In 2021, we are working to develop the assessment materials “KOTOBA NO TATSUJIN”, with which school teachers and supporters can observe the Japanese skills of JSL children easily focusing on the depth of their vocabulary knowledge.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究を通して、JSL児童生徒は、日本語が母語ではないからと言って必ずしも一様に日本語の理解や運用力に問題があるわけではなく、日本語母語児童と同等、あるいはそれ以上の力がある子どもがいる一方で、小学校高学年や中学生になっても、日本語母語児童の基準で言えば小学校低学年に相当する語彙力しかなく、伸び悩んでいる子どももいることが実証的にに示された。
この研究成果を受けて、JSL児童が苦手とする語彙、似た意味を持つ語彙を自然に引き出す教材(絵カード)と「語彙の深さ」が育っているかどうかを日本語支援者がチェックするために開発した教材を開発した。

Report

(5 results)
  • 2020 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • Research Products

    (14 results)

All 2020 2019 2018 2017 Other

All Journal Article (2 results) (of which Peer Reviewed: 1 results,  Open Access: 1 results) Presentation (7 results) (of which Invited: 4 results) Book (4 results) Remarks (1 results)

  • [Journal Article] Acquisition of the Meaning of the Word Orange Requires Understanding of the Meanings of Red , Pink , and Purple : Constructing a Lexicon as a Connected System2020

    • Author(s)
      Noburo Saji, Mutsumi Imai, Michiko Asano
    • Journal Title

      Cognitive Science

      Volume: 44 Issue: 1

    • DOI

      10.1111/cogs.12813

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 日本語を第二言語とする児童の算数科における語彙習得の課題―3年生・4年生の日本語指導記録の分析を通して―2017

    • Author(s)
      中石ゆうこ・建石始
    • Journal Title

      第二言語としての日本語の習得研究

      Volume: 20 Pages: 28-43

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 「外国につながる児童の『時を表わす語』の習得研究―カレンダー読み取り課題を通して―」2019

    • Author(s)
      中石ゆうこ
    • Organizer
      日本語教育学会2019年度春季大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 外国籍児童の言語力と抽象的推論能力2019

    • Author(s)
      中石ゆうこ
    • Organizer
      日本教育心理学会第61回総会の研究委員会企画シンポジウム「ことばが育む思考力」
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 「学校教育における外国人児童生徒に対する日本語指導の現状と課題」2019

    • Author(s)
      中石ゆうこ
    • Organizer
      第4回広島多文化共生研究会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 「語彙習得から考える外国人児童生徒の学習支援―授業記録の分析を通して―」2019

    • Author(s)
      中石ゆうこ
    • Organizer
      文部科学省委託「外国人児童生徒等教育を担う教員の養成・研修プログラム開発事業」研修会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 「外国人児童生徒を対象にした学校教育における日本語指導の在り方」2019

    • Author(s)
      中石ゆうこ
    • Organizer
      広島県教育委員会 令和元年度広島県外国人児童生徒等教育日本語指導担当者会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 外国につながる児童の「時を表わす語」の習得研究―カレンダー読み取り課題を通して―2019

    • Author(s)
      中石ゆうこ
    • Organizer
      日本語教育学会2019年度春季大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 子どもたちの思考を育む「ことばの教育」2018

    • Author(s)
      今井むつみ
    • Organizer
      子どもの日本語教育研究会第3回研究会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Invited
  • [Book] 信号,記号,そして言語へ ―コミュニケーションが紡ぐ意味の体系.日本認知科学会(編). 越境する認知科学第三巻2020

    • Author(s)
      佐治伸郎
    • Total Pages
      298
    • Publisher
      共立出版
    • ISBN
      9784320094635
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Book] 自動詞と他動詞の教え方を考える (江田すみれ・堀恵子編)2020

    • Author(s)
      中石ゆうこ(分担執筆)
    • Total Pages
      193
    • Publisher
      くろしお出版
    • ISBN
      9784874248386
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Book] 親子で育てる ことば力と思考力2020

    • Author(s)
      今井むつみ
    • Total Pages
      159
    • Publisher
      筑摩書房
    • ISBN
      9784480847492
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Book] 親子で育てることば力と思考力2020

    • Author(s)
      今井むつみ
    • Total Pages
      160
    • Publisher
      筑摩書房
    • ISBN
      9784480847492
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Remarks] 県立広島大学 研究者紹介

    • URL

      http://www.pu-hiroshima.ac.jp/uploaded/attachment/11961.pdf

    • Related Report
      2017 Research-status Report

URL: 

Published: 2017-04-28   Modified: 2022-01-27  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi