• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Research and Development of Teaching Method of Using 'Voice Sample' in Japanese Classes

Research Project

Project/Area Number 17K02866
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Japanese language education
Research InstitutionSenshu University

Principal Investigator

Wang Nobuko  専修大学, 文学部, 教授 (10233016)

Project Period (FY) 2017-04-01 – 2020-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2019)
Budget Amount *help
¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2019: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,950,000 (Direct Cost: ¥1,500,000、Indirect Cost: ¥450,000)
Keywordsボイスサンプル / ナレーション / Narration / multi-modal / voice recording / アクティブラーニング / 音声指導 / 教師研修 / 音声教育 / 4技能 / 教室活動 / イントネーション / 言語学習の4技能 / 聴解 / ICT / 実践研究 / ワークショップ / ウェブサイト / プロジェクトワーク / 古典作品 / 年少者教育 / 日本語教育 / 音声学 / 教育メディア / 教材開発 / 言語学
Outline of Final Research Achievements

“Voice Sample” is a kind of tool for professional narrators to introduce themselves. Namely, it is a kind of voice portfolio. I found “Voice Samples” were very good as speech samples for learning foreign languages. I propose to use “Voice Samples” as material for learning languages. Though professionals' “Voice Sample” should be recorded in a recording studio, language teachers do not have such technology. In this attempt, I have done these works with an IC recorder, free-software and some free music and sound effect websites. Language teachers can make their students' “Voice Sample” as active-learning project and can teach several language aspects such as pronunciation, writing, and new vocabulary. Students should be encouraged by listening their own “Voice Sample". The following interview and evaluation by rubric indicate that their learning motivation has been increased, and they have participated in class more than before.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

日本語教育における音声指導について、プロのナレーター等が活動広報のために作成するナレーションの「ボイスサンプル」に着目し、その教材化と効果について研究した。その成果を、学科における口頭発表、論文発表でおこない、国内外でのワークショップも実施し、ホームページも開設し公開した。成果の一つとして、所属大学でナレーションを日本語表現として学ぶ専門科目「日本語表現論1」を開設できたことがあげられる。ナレーションに音声表現の要素が凝縮しており、それが外国語教育にも活用できるという角度からの研究は、言語教育そのものにも意義があることだと言える。今後も研究の発展性を考えられる

Report

(4 results)
  • 2019 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • Research Products

    (38 results)

All 2019 2018 2017 Other

All Int'l Joint Research (5 results) Journal Article (6 results) (of which Int'l Joint Research: 2 results,  Peer Reviewed: 6 results,  Open Access: 6 results) Presentation (24 results) (of which Int'l Joint Research: 14 results,  Invited: 8 results) Remarks (2 results) Funded Workshop (1 results)

  • [Int'l Joint Research] University of Victoria/University of Calgary(カナダ)

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Int'l Joint Research] University of Hong Kong(中国)

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Int'l Joint Research] カルガリー大学/トロント大学/ヴィクトリア大学(カナダ)

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Int'l Joint Research] カルガリー大学(カナダ)

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Int'l Joint Research] 慶煕大学(韓国)

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Journal Article] ナレーションを活用して4技能を伸ばすアクティブラーニングーアニメの非日常性と比較したナレーションの日常性の観点からー2019

    • Author(s)
      王 伸子
    • Journal Title

      25th Princeton Japanese Pedagogy Forum Proceedings

      Volume: 25th Pages: 51-60

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Verifying the Effect of Using Narration in Japanese Classes The Report from Canada and Japan 日本語クラスにおけるナレーション導入効果の検証ーカナダと日本の大学における教室活動ー2019

    • Author(s)
      王 伸子、シャープ昭子
    • Journal Title

      CAJLE 2019 Proceedings

      Volume: 2019 Pages: 334-340

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] 新しい日本語音声指導法「ボイスサンプル」とその教師研修ワークショップ2018

    • Author(s)
      王 伸子
    • Journal Title

      24th Princeton Japanese Pedagogy Forum PROCEEDINGS

      Volume: 2018 Pages: 319-329

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 新しい日本語音声指導法「ボイスサンプル」とその評価2018

    • Author(s)
      王伸子、シャープ昭子、善積祐希子
    • Journal Title

      CAJLE 2018Proceedings

      Volume: 2018

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] 新しい日本語音声指導法「ボイスサンプルプロジェクト」と その教師研修ワークショップ2018

    • Author(s)
      王 伸子
    • Journal Title

      The 24th Princeton Japanese Pedagogy Forum Proceedings

      Volume: 2018

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 「ボイスサンプル」を応用した日本語音声指導の研究2017

    • Author(s)
      王 伸子、大塚明子
    • Journal Title

      2017 CAJLE Annual Conference Proceedings

      Volume: 2017 Pages: 272-278

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] "Voice Sample" Project: A Multimodal Approach to Enhancing Oral Proficiency of Learners of Japanese as a Second Language2019

    • Author(s)
      Nobuko Wang, Hiroko Noro
    • Organizer
      HALT 2019 Spring Conference 2019年4月 Hawai'i Association of Language Teachers
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] ナレーションを活用して4技能を伸ばすアクティブラーニング―アニメの非日常性と比較したナレーションの日常性の観点からー2019

    • Author(s)
      王 伸子
    • Organizer
      25th Princeton Japanese Pedagogy Forum
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] An attempt to make materials ‘Voice Samples’ for learning endangered dialects of Japanese2019

    • Author(s)
      Nobuko Wang
    • Organizer
      オーストラリア日本研究学会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 日本語クラスにおけるナレーション導入効果の検証ーカナダと日本の大学における教室活動ー2019

    • Author(s)
      王 伸子
    • Organizer
      Canadian Association for Japanese Language Education
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 4技能を活用する新しい日本語教材と教師研修2019

    • Author(s)
      王 伸子
    • Organizer
      国際交流基金「日本語教育学の理論と実践をつなぐ」国際シンポジウム
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 4技能を支える音声教材「ボイスサンプル」2019

    • Author(s)
      王 伸子
    • Organizer
      沖縄県の英語教育を考える会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 新しい日本語音声指導法「ボイスサンプル」とその教師研修ワークショップ2018

    • Author(s)
      王 伸子
    • Organizer
      プリンストン大学日本語教育教授法研究会(PJPF)
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 「ボイスサンプル」を応用した日本語音声指導と教師研修ー音響的分析と実践報告ー2018

    • Author(s)
      王 伸子
    • Organizer
      日本語教育国際研究大会ヴェネチア(ICJLE)
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 新しい日本語音声指導法「ボイスサンプル」の教材化とその評価2018

    • Author(s)
      王伸子、シャープ昭子、善積祐希子
    • Organizer
      カナダ日本語教育振興会研究発表大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 日本文化と日本語ー新しい日本語音声指導法「ボイスサンプルプロジェクト」2018

    • Author(s)
      王 伸子
    • Organizer
      専修大学大学院公開講座
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] Proposal of Teaching Method of Using "Voice Samples" in Japanese Classes2018

    • Author(s)
      Nobuko Wang
    • Organizer
      National Symposium of Japanese Language Education
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] ボイスサンプルプロジェクトとウェブサイトを使用した教室活動2018

    • Author(s)
      王 伸子
    • Organizer
      香港国際日本語教育・日本研究シンポジウム
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 日本語教師のためのワークショップ「ボイスサンプルを利用した日本語音声指導」2018

    • Author(s)
      王伸子
    • Organizer
      サイモンフレイザー大学日本語教師会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 日本語教師ワークショップ「ボイスサンプルを利用した日本語音声指導」2018

    • Author(s)
      王伸子
    • Organizer
      カルガリー大学
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 「ボイスサンプル」を応用した日本語音声指導と教師研修2018

    • Author(s)
      王伸子
    • Organizer
      沖縄県日本語教育研究会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 「ボイスサンプル」を活用した音声指導 ―その方法とワークショップを取り入れた教師研修―2018

    • Author(s)
      王伸子
    • Organizer
      国際交流基金北京日本文化センター第3回「日本語教育学の理論と実践をつなぐ」国際シンポジウム
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 「ボイスサンプル」音声指導法ワークショップー新しい音声指導の教案と音声指導法トレーニングー2018

    • Author(s)
      王伸子、大塚明子
    • Organizer
      国際交流基金シドニー日本文化センター教師研修
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 日本語教育の新しい音声指導法「ボイスサンプルプロジェクト」-ジブリのナレーションを例としてー2018

    • Author(s)
      王伸子、大塚明子
    • Organizer
      慶煕大学/専修大学 日韓共同シンポジウムインターカルチュラルスタディーズ
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] Workshop for Japanese Language Teachers Introduction to the use of “Voice Samples” in Japanese Classes 日本語教師のためのワークショップ 「ボイスサンプル」を利用した日本語音声指導2018

    • Author(s)
      王伸子、大塚明子
    • Organizer
      国際交流基金トロント日本文化センター教師研修
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 新しい日本語音声指導法「ボイスサンプルプロジェクト」と その教師研修ワークショ ップ2018

    • Author(s)
      王伸子
    • Organizer
      The 24th Princeton Japanese Pedagogy Forum
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] ボイスサンプルを利用した日本語音声指導2018

    • Author(s)
      王伸子,大塚明子
    • Organizer
      甲南大学第3回日本語許育ワークショップ
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 「ボイスサンプル」を応用した日本語音声指導と教師研修 ―音響的分析と実践報告―2018

    • Author(s)
      王伸子
    • Organizer
      2018年日本語教育国際研究大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 「ボイスサンプル」を応用した日本語音声指導の研究2017

    • Author(s)
      王伸子、大塚明子
    • Organizer
      Canadian Association for Japanese Language Education
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 指導方法とフィードバックを考える「ボイスサンプルを応用した日本語音声指導」2017

    • Author(s)
      王伸子、大塚明子
    • Organizer
      国際交流基金北京、香港、香港日本語教師研修会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Invited
  • [Remarks] ボイスサンプルプロジェクト

    • URL

      https://sites.google.com/view/voicesampleproject-making/%E3%83%9B%E3%83%BC%E3%83%A0?authuser=1

    • Related Report
      2019 Annual Research Report 2018 Research-status Report
  • [Remarks] ボイスサンプルプロジェクト

    • URL

      https://sites.google.com/s/1vFjVk6riw5UqrOT6Ve3PPnp1JM32UxEm/p/1wWA1e1SGHMCY9_WpyCHTzSGLvvSFGeMw/edit?authuser=1

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Funded Workshop] 第1回日韓共同シンポジウム2018

    • Related Report
      2017 Research-status Report

URL: 

Published: 2017-04-28   Modified: 2021-02-19  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi