• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development of Task-based Teaching Materials for Japanese in Business Settings

Research Project

Project/Area Number 17K02868
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Japanese language education
Research InstitutionMusashino University

Principal Investigator

Mukoyama Yoko  武蔵野大学, グローバル学部, 教授 (80619817)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 村澤 慶昭  武蔵野大学, グローバル学部, 教授 (30515044)
Project Period (FY) 2017-04-01 – 2020-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2019)
Budget Amount *help
¥4,420,000 (Direct Cost: ¥3,400,000、Indirect Cost: ¥1,020,000)
Fiscal Year 2019: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,950,000 (Direct Cost: ¥1,500,000、Indirect Cost: ¥450,000)
Keywordsタスク理論 / ビジネス日本語教育 / 教育用タスク / タスクの真正性 / ロールプレイ / 議事録作成 / 外国人材育成 / 教材開発 / 議事録 / 日本語教育 / ビジネス日本語 / タスク教材 / 外国人材
Outline of Final Research Achievements

This study aimed to develop teaching materials for Japanese in business settings based on task-based language teaching theory in the field of second language acquisition research. First, we conducted research on the use of Japanese by foreign workers in workplaces to collect information necessary for developing teaching materials with high authenticity. Second, we developed several types of task, such as role plays to foster communicative competence, and audio tasks to practice taking minutes of meetings, based on the information obtained through the research. Then, we taught Japanese to international students at universities using these authentic materials to examine their effectiveness, and found that these materials could contribute to improving their oral proficiency and boosting their motivation to learn the Japanese used in business settings.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

日本社会が高度海外人材を求めている現在、そのような人材育成に貢献できるビジネス日本語教育用教材を開発、発表したことには大きな社会的意義がある。教材開発に当たっては、第二言語習得研究におけるタスク理論を踏まえ、実際に日本企業で働いている外国人社員に対する調査を実施し、そこで得られた情報に基づきタスクの真正性を追究した。また、作成した教材を用いた教育実践を通して、教材を用いた指導の効果を検証した。このようにビジネス日本語教育において理論と実践を結び付けた点において、本研究は学術的にも教育的にも意義があると考える。

Report

(4 results)
  • 2019 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • Research Products

    (21 results)

All 2021 2020 2019 2018

All Journal Article (6 results) (of which Open Access: 5 results,  Peer Reviewed: 1 results) Presentation (12 results) (of which Int'l Joint Research: 4 results,  Invited: 5 results) Book (3 results)

  • [Journal Article] 留学生に対する音声教材を用いた議事録作成指導の効果2020

    • Author(s)
      向山陽子
    • Journal Title

      グローバル・スタディーズ

      Volume: 4 Pages: 61-73

    • NAID

      120006864395

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 第二言語習得理論に基づく日本語教員養成用教材の開発2020

    • Author(s)
      向山陽子・藤浦五月
    • Journal Title

      武蔵野大学しあわせ研究所紀要

      Volume: 3

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] ビジネス場面における議事録作成能力養成のための音声教材の開発2019

    • Author(s)
      向山陽子・村野節子・村澤慶昭・山辺真理子
    • Journal Title

      カナダ日本語教育振興会2019年年次大会Proceedings

      Volume: ー Pages: 186-194

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 学部留学生向けビジネス日本語教育用教材の開発2019

    • Author(s)
      向山陽子・村野節子・山辺真理子
    • Journal Title

      BJジャーナル

      Volume: 2 Pages: 2-15

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 外国語環境におけるタスク中心のビジネス日本語教育の効果2018

    • Author(s)
      向山陽子
    • Journal Title

      グローバル・スタディーズ

      Volume: 2 Pages: 49-62

    • NAID

      120006489604

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 日本企業で働く元留学生の対話に見られる「そうですね」の使用について2018

    • Author(s)
      村澤慶昭
    • Journal Title

      グローバル・スタディーズ

      Volume: 2 Pages: 37-48

    • NAID

      120006489603

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Open Access
  • [Presentation] ウェブアンケート機能を用いた反転授業―動機づけ向上可能性の検討―2021

    • Author(s)
      向山陽子・村澤慶昭・村野節子・山辺真理子
    • Organizer
      第24回ヨーロッパ日本語教育シンポジウム
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 日本語教員養成課程における教育実習のための教材開発2020

    • Author(s)
      向山陽子・藤浦五月
    • Organizer
      日本語教育方法研究会 第54回研究会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] ビジネス場面における議事録作成能力養成のための音声教材の開発2019

    • Author(s)
      向山陽子・村澤慶昭・村野節子・山辺真理子
    • Organizer
      カナダ日本語教育振興会2019年年次大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 議事録作成能力養成のための音声教材の開発2019

    • Author(s)
      向山陽子・村澤慶昭
    • Organizer
      第26回ビジネス日本語研究会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] プロフィシェンシー志向のビジネス日本語教育―真正性の高いタスク教材の活用―2019

    • Author(s)
      山辺真理子
    • Organizer
      日本語プロフィシェンシー研究学会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] ビジネス場面における議事録作成能力養成のための音声教材の開発2019

    • Author(s)
      向山陽子・村澤慶昭・村野節子・山辺真理子
    • Organizer
      カナダ日本語教育振興会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 日本企業で働く外国人社員に対するインタビュー調査―ビジネス日本語教育用教材開発のために―2018

    • Author(s)
      向山陽子・村澤慶昭・村野節子・山辺真理子
    • Organizer
      ヴェネツィア2018年日本語教育国際研究大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 第二言語習得研究に基づくビジネス日本語教材の開発と実践2018

    • Author(s)
      向山陽子
    • Organizer
      お茶の水女子大学国際センター主催公開講演会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 実践を研究にするためにー事例12018

    • Author(s)
      向山陽子
    • Organizer
      ビジネス日本語研究会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] ビジネス中国語教材の作成について考える-ビジネス日本語教育からの示唆-2018

    • Author(s)
      向山陽子
    • Organizer
      武蔵野大学孔子学院
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 実践を研究にするためにー事例22018

    • Author(s)
      村澤慶昭
    • Organizer
      ビジネス日本語研究会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 学部留学生向けビジネス日本語教育用教材の開発と学習者の評価2018

    • Author(s)
      村野節子・向山陽子・山辺真理子
    • Organizer
      ビジネス日本語研究会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Book] 初中級レベル ロールプレイで学ぶビジネス日本語 -場面に合わせて適切に話そう-2020

    • Author(s)
      村野 節子、山辺 真理子、向山 陽子
    • Total Pages
      195
    • Publisher
      スリーエーネットワーク
    • ISBN
      9784883198467
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Book] 中級レベル ロールプレイで学ぶビジネス日本語 就活から入社まで2018

    • Author(s)
      村野節子・山辺真理子・向山陽子
    • Total Pages
      103
    • Publisher
      スリーエーネットワーク
    • ISBN
      4883197700
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Book] 高級商務実践日語 ロールプレイで学ぶビジネス日本語2018

    • Author(s)
      村野節子・山辺真理子・向山陽子
    • Total Pages
      181
    • Publisher
      外語教学与研究出版社
    • Related Report
      2018 Research-status Report

URL: 

Published: 2017-04-28   Modified: 2021-02-19  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi