Workshop Development for Collaboratively Reflecting on Teaching JSL
Project/Area Number |
17K02869
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Research Field |
Japanese language education
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Research Institution | Yamanashi Gakuin University (2019) Teikyo University (2018) Waseda University (2017) |
Principal Investigator |
THOMPSON Mieko 山梨学院大学, 経営学部, 特任准教授 (20401606)
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
金 孝卿 早稲田大学, 日本語教育研究センター, 准教授(任期付) (30467063)
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Project Period (FY) |
2017-04-01 – 2020-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2019)
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Budget Amount *help |
¥2,210,000 (Direct Cost: ¥1,700,000、Indirect Cost: ¥510,000)
Fiscal Year 2019: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2018: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2017: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
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Keywords | ティーチングポートフォリオ / KPT / 協働的内省 / 対話型教師研修 / 継続的な内省 / 研修講師育成 / ティーチング・ポートフォリオ / 教育理念 / 教師の変容 / 内省の可視化 / 内省の構造化 / ワークショップ / ワークショップ担い手の育成 / 教師個人のふり返り / チームティーチングのふり返り / 日本語教育 / 教師教育 / 内省 / 協働 |
Outline of Final Research Achievements |
This research project designed a dialogic teacher training program encouraging sustainable reflection on teaching and fostering its workshop participants to be better workshop leaders. This was accomplished through the following three main approaches. First, this research project developed an original teaching portfolio workshop oriented to successive reflection for Japanese native and non-native teachers overseas. Second, it developed a KPT (Keep, Problem, Try) workshop for team teaching. Third, it showed a model case for encouraging Japanese language teachers locally hired overseas to be in charge of the workshops mentioned above.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
国内外で日本語教育に関わる教師が活用可能なTPチャート作成ワークショップのパッケージに加え、これまで体系化されてこなかったチームティーチングのための協働的内省ツールおよびワークショップのパッケージを提供できる。また、ティーチングに対する内省の手がかりとなる継続的な内省の様相を具体的な事例で提示することができる。特に、これらは研修等のリソースが豊富とは言えない海外の日本語教育に従事する日本語教師(日本語非母語話者を含む)が、同僚と共に自ら実践を改善するために有用である。
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Report
(4 results)
Research Products
(11 results)