• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

'Plurilingual child-rearing' by overseas Japanese residents - from an interview survey on Japanese residents in Ireland

Research Project

Project/Area Number 17K02870
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Japanese language education
Research InstitutionTokyo International University (2018-2019)
Waseda University (2017)

Principal Investigator

INAGAKI MIDORI  東京国際大学, JLI, 講師 (70769786)

Project Period (FY) 2017-04-01 – 2020-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2019)
Budget Amount *help
¥2,340,000 (Direct Cost: ¥1,800,000、Indirect Cost: ¥540,000)
Fiscal Year 2019: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2018: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2017: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Keywords複言語育児 / アイルランド / 在留邦人 / 質的研究 / ライフストーリー / 現象学 / 本質観取 / 子育て / 共通了解 / 海外在留邦人 / 継承日本語教育 / 教育戦略 / 日本語教育 / 年少者 / 在外邦人 / 移民研究
Outline of Final Research Achievements

This research revealed how Japanese parents raise their children abroad from the concept of ‘plurilingual child rearing’, by conducting life story interviews. Interviews show their subjective awareness of `plurilingual child rearing’. Also this research organized several workshops for parents who live in Ireland. The workshops were designed based on the theory of Phenomenology of Husserl. In these workshops, parents did epokhe- suspension of judgment- and self-reflected to reveal the meaning of their goal of pluriingual child rearing.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

「複言語育児」という新しい分析概念を立てて、複数言語環境で子どもを育てる親の育児の在りようを日本語教育の観点から明らかにしたことに本研究の一つ目の学術的な意義がある。また、質的研究の面から、ハイデガーを祖とするポストモダン的相対主義の解釈学の系譜の質的研究とは一線を画した、フッサールの現象学の原理に遡り、個別の語りから普遍を取り出そうとする「本質観取」の試みを質的研究法のアプローチとして取り入れたところに、本研究の学術的な独自性と意義がある。また、学術論文に限らず、現地の親を対象とした哲学対話のワークショップ実践という形で研究成果を発信した点に学術成果の一般への還元という社会的な意義がある。

Report

(4 results)
  • 2019 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • Research Products

    (13 results)

All 2020 2019 2018 2017

All Journal Article (1 results) (of which Peer Reviewed: 1 results,  Open Access: 1 results) Presentation (11 results) (of which Int'l Joint Research: 3 results) Funded Workshop (1 results)

  • [Journal Article] 異なる価値観を持つ人々が共に生きる「開かれた共生社会」の原理 アイルランドで子どもを育てる親たちの「複言語育児」の事例から2019

    • Author(s)
      稲垣みどり/金泰明
    • Journal Title

      言語文化教育研究

      Volume: 17 Pages: 33-52

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] 「価値」創出の原理としての現象学ー日本語教育学にける質的研究の観点から2020

    • Author(s)
      稲垣みどり
    • Organizer
      言語文化教育研究学会第6回年次大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 質的研究は何を目指すか フッサール現象学の原理から2019

    • Author(s)
      稲垣みどり
    • Organizer
      第64回言語文化教育学会例会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 「複言語育児」の「意味」と「価値」はどのように創出されるのかーアイルランドで「複言語育児」を実践する親たちの事例から2019

    • Author(s)
      稲垣みどり
    • Organizer
      第23回AJEヨーロッパ日本語教育シンポジウム
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 「共に生きる社会」のための理論構築基盤としての哲学2019

    • Author(s)
      福島青史、岩内章太郎、稲垣みどり、飛田堪文
    • Organizer
      言語文化教育学会第5回年次大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 異なる価値観を持つ人々が共に生きる「開かれた共生社会」の原理―アイルランドで子どもを育てる親たちの「複言語育児」を事例に2019

    • Author(s)
      稲垣みどり/金泰明
    • Organizer
      言語文化教育研究学会第5回年次大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 「共に生きる社会」のための理論建築基盤としての哲学2019

    • Author(s)
      福島青史、岩内章太郎、稲垣みどり、飛田勘文 2019年3月9日
    • Organizer
      言語文化教育研究学会第5回年次大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 異なる価値観を持つ人びとが 共に生きる「開かれた共生社会」の原理―アイルランドで子どもを育てる親たちの「複言語 育児」を事例に2019

    • Author(s)
      稲垣みどり
    • Organizer
      言語文化教育研究学会第5回年次大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 「信念対立」を乗り越えて「共通了解」の成立を目指す日本語教育の実践―アイルランドで「複言語育児」を実践する親たちの事例からー2018

    • Author(s)
      稲垣みどり
    • Organizer
      日本語教育国際研究大会ICJLEヴェネツィア2018
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 言語教育を支える哲学原理―現象学の原理と本質観取ワークショップ2018

    • Author(s)
      稲垣みどり/岩内章太郎
    • Organizer
      批判的言語教育国際シンポジウム
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] ナラティブ・アプローチを支える現象学的思考の枠組み ―アイルランドで「複言語育児」を実践する親たちへのライフストーリーインタビューから2018

    • Author(s)
      稲垣みどり
    • Organizer
      言語文化教育学会第4回年次大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 「アイルランド中等教育における日本語の導入(Post-Primary Languages Initiative, PPLI)が現地の『継承日本語』話者の子ども達の日本語学習に及ぼす影響」2017

    • Author(s)
      稲垣みどり
    • Organizer
      15th EAJS International Conference 2017(ポルトガル:リスボン新大学)
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Funded Workshop] アイルランド日本語教師会ワークショップ2018

    • Related Report
      2018 Research-status Report

URL: 

Published: 2017-04-28   Modified: 2021-02-19  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi