• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Creation of 'corpus data base' which records what Japanese teachers say in class.

Research Project

Project/Area Number 17K02872
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Japanese language education
Research InstitutionAsahi University

Principal Investigator

Fujita Yuichiro  朝日大学, 経営学部, 准教授 (30744750)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 立部 文崇  周南公立大学, 経済学部, 准教授 (10724081)
Project Period (FY) 2017-04-01 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥4,420,000 (Direct Cost: ¥3,400,000、Indirect Cost: ¥1,020,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2017: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Keywordsコーパス / 日本語教育 / 教師の発話 / 教室活動 / 日本語教師発話 / 授業分析 / 教師研究 / 言語学 / 教室研究 / 言語
Outline of Final Research Achievements

For the purpose of enlarging the "Japanese Teachers' Speech Corpus," we collected data on a total of 69 individuals (about 66.5 hours) over a five-year period and made it available on the Web. In order to make this corpus easier to use, the website and the corpus system were also improved.
In addition, through our own research using this corpus, we not only clarified the characteristics of teachers' utterances, but also the differences in teachers' utterances by class level, the differences between teachers’ utterances and ordinary Japanese, and the differences between teachers' utterances and "Yasashi Nihongo".

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究によって、日本語教師69名(約66.5時間)の発話をコーパスとしてWeb上で公開した。このコーパスでは、(1)言語研究者が教師の発話の特徴を調べる。(2)日本語教育研究者が接触場面の談話の特徴を調べる。(3)英語教育研究者が英語教育の教室活動と日本語教育の教室活動とを比較する。(4)日本語教師や日本語教師を志す人が教師の発話やその内容を内省したり概観したりする、などの調査・研究、または自己内省などを行う際の客観的なデータを提供することができる。そのため、これらの調査・研究が従来に比べ、非常に簡便に進められるようになる。

Report

(7 results)
  • 2022 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • Research Products

    (12 results)

All 2022 2020 2019 2017 Other

All Journal Article (4 results) Presentation (7 results) Remarks (1 results)

  • [Journal Article] 日本語教師発話の分析 -初級と中・上級レベル授業、そして母語話者同士の会話を比較して-2022

    • Author(s)
      藤田裕一郎・立部文崇
    • Journal Title

      朝日大学留学生別科紀要

      Volume: 19 Pages: 33-44

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Journal Article] 終助詞「ネ」の習得研究に関する考察2020

    • Author(s)
      立部文崇
    • Journal Title

      徳山大学研究所紀要

      Volume: 42 Pages: 59-78

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Journal Article] 日本語授業でのインプットと教室外のインプットの比較2020

    • Author(s)
      藤田裕一郎、立部文崇
    • Journal Title

      朝日大学留学生別科紀要

      Volume: 17 Pages: 17-22

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Journal Article] 学習初期段階の「ネ」の学習者ルールとその要因―学習者コーパスと日本語教師発話コーパスの比較から―2019

    • Author(s)
      立部文崇、藤田裕一郎
    • Journal Title

      徳山大学論叢

      Volume: 89 Pages: 19-40

    • NAID

      120007053236

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 日本語教師の専門性「ティーチャー・トーク」の分析―やさしい 日本語との比較―2022

    • Author(s)
      立部文崇, 藤田裕一郎
    • Organizer
      第25回ヨーロッパ日本語教育シンポジウム
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 日本語教師の授業内発話に関する考察 ―学習者への働きかけ発話の分析―2022

    • Author(s)
      立部文崇, 藤田裕一郎
    • Organizer
      2022年度日本語教育学会秋季大会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 日本語教師発話の分析 ―中級レベル授業と初級レベル授業の比較―2020

    • Author(s)
      立部文崇 藤田裕一郎
    • Organizer
      日本語教育学会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 日本語教師の発話に見られる副詞「ちょっと」の考察2020

    • Author(s)
      藤田裕一郎 立部文崇
    • Organizer
      日本語教育学会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 日本語授業でのインプットと教室外のインプットの比較2019

    • Author(s)
      藤田裕一郎、立部文崇
    • Organizer
      留学生教育学会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 日本語教師が授業内で発する終助詞の一考察:日本語初級レベ ルの日本語授業から2019

    • Author(s)
      立部文崇
    • Organizer
      日本語プロフィシエンシ―研究学会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] ティーチャー・トークにおける「まあ」の使用―教科書発話には見られない日本語教師の不規則発話  ―2017

    • Author(s)
      藤田裕一郎・立部文崇
    • Organizer
      日本語教育学会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Remarks] 日本語教師発話コーパス

    • URL

      http://www.corpus-ft.com/

    • Related Report
      2022 Annual Research Report 2019 Research-status Report 2018 Research-status Report 2017 Research-status Report

URL: 

Published: 2017-04-28   Modified: 2024-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi