• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development of an educational program to support the "reading" activities of "non-reading" international students of the digital native generation

Research Project

Project/Area Number 17K02873
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Japanese language education
Research InstitutionDoshisha University

Principal Investigator

Wakita Riko  同志社大学, グローバル・コミュニケーション学部, 准教授 (20251978)

Project Period (FY) 2017-04-01 – 2021-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2020)
Budget Amount *help
¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Fiscal Year 2019: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2018: ¥260,000 (Direct Cost: ¥200,000、Indirect Cost: ¥60,000)
Fiscal Year 2017: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Keywords読書リテラシー / 読書技術 / 電子書籍 / 読解 / 読書 / 協同学習 / 読書教育 / 新書 / ピア・リーディング / 留学生 / ブック・クラブ / 不読者 / 活字離れ / 印刷書籍 / 日本語 / デジタルネイティブ世代 / 不読 / 「読む」
Outline of Final Research Achievements

The program of Japanese language courses that support reading literacy, with the purpose of assisting Japanese language learners in the humanities to get in the habit of reading books and become mature readers, will be examined in this study. Among the characteristics of international students who do not read many books are that they have little knowledge of reading skills and little experience in reading books with their peers. Therefore, I supplemented the program with these and confirmed the significance of reading books in an advanced information society. Learners read a few books on reading skills (mostly e-books) with peers, discussing the mindset of lowering reading barriers and the elements of reading skills before, during, and after reading. After reading, book reviews and reading maps were created and viewed in class. The learners renewed their awareness of reading literacy.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

読書離れは日本人だけでなく、学部留学生にも見られる現象である。また、日本語教育の「リーディング」では「読解」が中心で、「読書」活動は極めて少ない。こうした状況の中で、本研究の研究成果の意義は、読書の習慣形成に着目し、熟達した読者を育成するために、次の5点を指摘したことである。1.情報化社会における本からの情報収集の重要性、2.読書の目的(情報収集、思考深化、娯楽)による読み方の違い、3.ノンフィクションを読む際の具体的な読書技術、4.仲間(ピア)との協同学習による読書の面白さ、5.理解を深めるための多様な「書き」(アウトプット)

Report

(5 results)
  • 2020 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • Research Products

    (7 results)

All 2021 2020 2019 2018

All Journal Article (2 results) (of which Open Access: 1 results,  Peer Reviewed: 1 results) Presentation (5 results)

  • [Journal Article] 読書リテラシーを支援する 日本語科目のカリキュラム・デザイン2021

    • Author(s)
      脇田里子
    • Journal Title

      間谷論集

      Volume: 15 Pages: 23-44

    • NAID

      120007126326

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 本をどう読むか ― 読書術を知り、熟達した人目指す―2020

    • Author(s)
      脇田里子
    • Journal Title

      アカデミック・ジャパニーズ・ジャーナル

      Volume: 12 Pages: 63-71

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Presentation] 初年次の日本語科目における読書教育2020

    • Author(s)
      脇田里子
    • Organizer
      大学教育学会第42回大会
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] 学部留学生を対象にしたアウトプット指向の読書教育2020

    • Author(s)
      脇田里子
    • Organizer
      第26回大学教育研究フォーラム
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 学部留学生の日本語による読書の課題2019

    • Author(s)
      脇田里子
    • Organizer
      第25回大学教育研究フォーラム
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 電子書籍による読書活動推進2019

    • Author(s)
      脇田里子
    • Organizer
      第47回アカデミック・ジャパニーズ・グループ定例研究会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 学部留学生の読書活動に関する調査報告2018

    • Author(s)
      脇田里子・村上康代
    • Organizer
      日本語教育方法研究会
    • Related Report
      2017 Research-status Report

URL: 

Published: 2017-04-28   Modified: 2022-01-27  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi