• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Research on learner autonomy of learners of Japanese as a second language through exploration of learners' voices and identities

Research Project

Project/Area Number 17K02874
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Japanese language education
Research InstitutionDoshisha University

Principal Investigator

Nakai Yoshio  同志社大学, 日本語・日本文化教育センター, 助教 (60709559)

Project Period (FY) 2017-04-01 – 2020-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2019)
Budget Amount *help
¥2,080,000 (Direct Cost: ¥1,600,000、Indirect Cost: ¥480,000)
Fiscal Year 2019: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
Fiscal Year 2018: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2017: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Keywords学習者オートノミー / 社会的アイデンティティ / 社会的行為主体 / バイカルチュラリズム / 音声日本語ネイティブスピーカリズム / コーダ(CODA) / ナラティブインクワイアリ / ライフストーリー / 行為主体性 / バイカルチュラル / コーダ(CODA) / ナラティブインクワイアリー / オートエスノグラフィー / ことば / 社会的文脈 / 音声日本語 / ろう文化 / 複雑系理論 / 方言 / 自律学習 / 多言語 / 日本語学習者 / 社会的相互作用
Outline of Final Research Achievements

This research explores how L2 users of Japanese living in Japan learn Japanese language, and how learner autonomy is promoted in the social context around them. Moreover, this research aims to produce life stories of L2 users, which are rich descriptions of their experiences in Japan, and to create a website as a platform of learning Japanese. The results show that appropriating voices enables them to participate in Japanese society and that the exercise of learner autonomy, enabled by contextual affordances, leads to the construction of social agency in Japanese society. Although the life stories have been published online, the potential of the resource to enhance Japanese learning and support foreign residents still needs to be examined.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

質的研究法を用いて、日本語学習や学習者の主体性である学習者オートノミーを社会的文脈から捉えることによって、日本語や日本語学習にまつわる事象は、外国人に焦点当てるだけでは不十分であり、手話を用いるろう者やその家族の日本語使用や日本社会への参加とその主体性をも視野に入れるべきであることが明らかとなった。その結果から、今後の日本語教育が取り組む課題は日本社会に根付く音声日本語ネイティブスピーカリズムであり、音声日本語以外の言語を母語、あるいは 第一言語とする人々が有する日本社会における権利と自由をどのように保障していくのかという点から再構築するべきであるという示唆を得ることができたと言える。

Report

(4 results)
  • 2019 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • Research Products

    (30 results)

All 2020 2019 2018 2017 Other

All Journal Article (5 results) (of which Open Access: 4 results,  Peer Reviewed: 3 results) Presentation (22 results) (of which Int'l Joint Research: 7 results,  Invited: 1 results) Book (1 results) Remarks (2 results)

  • [Journal Article] 日本社会を生きる言語的マイノリティの経験から考える ことばと学習者オートノミーと社会的行為主体2020

    • Author(s)
      中井好男
    • Journal Title

      同志社大学日本語・日本文化研究

      Volume: 17 Pages: 75-92

    • NAID

      120006877752

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] Enhancing the virtual and real-world of a language learner through SNS: Eva’s language learning using Niconico Douga2020

    • Author(s)
      Yoshio NAKAI
    • Journal Title

      Whose Autonomy? Voice and Agency in Language Learning: Selected Papers from the 2018 Independent Learning Association Conference

      Volume: なし Pages: 91-98

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] The life story of a Korean female immigrant claiming linguistic citizenship in Japan2019

    • Author(s)
      中井好男
    • Journal Title

      Studies of Language and Cultural Education

      Volume: 17 Issue: 0 Pages: 277-299

    • DOI

      10.14960/gbkkg.17.277

    • NAID

      130007807243

    • ISSN
      2188-7802, 2188-9600
    • Year and Date
      2019-12-31
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] ニコニコ動画が持つバーチャルなセルフアクセスラーニングスペースとしての機能に関する考察~香港出身の日本語学習者の言語学習史をもとに~2018

    • Author(s)
      中井好男
    • Journal Title

      Studies in Self-Access Learning Journal

      Volume: 9(2) Pages: 179-195

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 社会的文脈から日本語学習と学習者オートノミーを捉える試み ―日本で働く中国出身者の学習経験についてのライフストーリーをもとに―2018

    • Author(s)
      中井好男
    • Journal Title

      阪大日本語研究

      Volume: 30 Pages: 93-110

    • NAID

      120006492353

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 音声日本語社会が生み出すダブルバインドに関する試論―見えないマイノリティによるコラボラティブ・オートエスノグラフィーを通して―2019

    • Author(s)
      中井好男, 丸田健太郎
    • Organizer
      2019年日本語教育学会秋季大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] シティズンシップ教育研究の語られ方・語り方2019

    • Author(s)
      中井好男
    • Organizer
      シティズンシップ教育研究大会2019
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] Learner autonomy mediated by a social networking site for Japanese novel readers2019

    • Author(s)
      Yoshio NAKAI
    • Organizer
      14th Nordic Workshop on Developing Learner Autonomy in Language Learning and Teaching
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 日本語教育における自己と他者の存在に関わる質的研究の意義とは―「なぜ」という視点からの内省をもとに―2019

    • Author(s)
      中井好男
    • Organizer
      2019年度日本語教育学会九州沖縄支部集会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] Recreating beliefs in language teaching/learning through experiences in conducting research on narrative inquiry2019

    • Author(s)
      Keiko KITADE, Yoshio NAKAI, Rieko HIRANO
    • Organizer
      International Society for Language Studies 2019 conference
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 「音声日本語」と「手話言語」のバイリンガルな視点から見る日本社会の単一言語思想―手話言語法制定を前にして―2019

    • Author(s)
      丸田健太郎, 中井好男
    • Organizer
      日本言語政策学会(JALP)第21回研究大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 音のある社会と音のない社会を生きるー自己の再解釈を通して知るバイカルチュラルな経験ー2019

    • Author(s)
      中井好男
    • Organizer
      同志社大学シンポジウム「日本社会を生きるとは-ことばとオートノミーと社会的行為主体ー」
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 日本社会でことばの市民となった韓国からの移住者の苦悩と幸福な生についての語り―TEMを用いたレジリエントな主体性の形成過程の分析―2019

    • Author(s)
      中井好男
    • Organizer
      言語文化教育研究学会第5回年次大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] Native speakerism in the context of Japanese language teaching: Exploring Non-native teacher identity in a Korean teacher of Japanese2019

    • Author(s)
      Yoshio NAKAI
    • Organizer
      LANGUAGE, IDENTITY AND EDUCATION IN MULTILINGUAL CONTEXTS (LIEMC19)
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 日本社会でことばの市民となった韓国からの移住者の苦悩と幸福な生についての語り―TEMを用いたレジリエントな主体性の形成過程の分析―2019

    • Author(s)
      中井好男
    • Organizer
      言語文化教育研究学会第5回年次大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] ニコニコ動画のゲーム実況への参加過程における日本語学習者の言語行動2019

    • Author(s)
      中井好男
    • Organizer
      2018年度 「『具体的な状況設定』から出発する日本語ライティング教材の開発」 公開研究会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] Native Speakerism in the Context of Japanese Language Teaching: Exploring An Experience of Non-Native Teacher Identity in a Korean Teacher of Japanese2019

    • Author(s)
      Yoshio, N.
    • Organizer
      Language, Identity and Education in Multilingual Contexts (LIEMC19)
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] アプリやSNSを活用した自律的な日本語学習2018

    • Author(s)
      中井 好男・脇坂 真彩子
    • Organizer
      JASAL 2018 x SUTLF 5
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 「ろう文化」と「聴文化」のバイカルチュ ラルな視点から見る言語教育とは― 複線径路・等至性モデルによる「コーダ」 と「ろう者のきょうだい」が持つ言語教 育観の探索―2018

    • Author(s)
      中井好男・丸田健太郎
    • Organizer
      2018年度日本語教育学会秋季大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 日本の地域社会を移動する日本語非母語話者 と地域方言の関係性―「現代日本社会における多 言語化」論を視野に入れつつ―2018

    • Author(s)
      岡田祥平・中井好男・八木真奈美
    • Organizer
      2018年度日本語教育学会秋季大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 国語辞典の意味記述と社会状況の変化―「聾者」とその関連語の場合―2018

    • Author(s)
      岡田祥平・入山満恵子・中井好男
    • Organizer
      第43回社会言語科学会研究大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] Learner autonomy as socially constructed agency: Eva’s language learning history2018

    • Author(s)
      Yoshio, N.
    • Organizer
      Independent Learning Association Conference 2018
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 現代日本の「多言語」状況を生きる第二言語使用者の言語使用とアイデンティティ2018

    • Author(s)
      中井好男
    • Organizer
      2018年日本語教育国際研究大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] L2 identity construction and translanguaging: A narrative analysis of the role of dialect2018

    • Author(s)
      Yoshio, N. & Katherine, T.
    • Organizer
      Psychology of Language Learning 3 conference 2018
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Regional Dialects and Second Language Identity: A Narrative Inquiry Approach2017

    • Author(s)
      Nakai, Y. & Thornton, K
    • Organizer
      the APLX 2017 International Conference on Applied Linguistics
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] ニコニコ動画のゲーム実況プレーヤーという私の実現 ~日本語学習者の言語学習史に関する調査から~2017

    • Author(s)
      中井好男
    • Organizer
      日本自律学習学会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] Autonomy learner as a complex system to integrate into a Japanese society2017

    • Author(s)
      Nakai, Y.
    • Organizer
      13th Nordic Workshop on Developing Learner Autonomy in Language Learning and Teaching: Living Autonomy Identity, Diversity and Multilingualism
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Book] 日本語教育の新しい地図;専門知識を書き換える2020

    • Author(s)
      中井好男、脇坂真彩子
    • Publisher
      ひつじ書房
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Remarks] 日本社会を生きるとは-日本語を学び、日本語を使って生きる人々の経験を読む

    • URL

      https://livinginjapan.me/

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Remarks] 同志社大学シンポジウム『日本社会を生きるとは-ことばとオートノミーと社会的行為主体-』

    • URL

      https://www.doshisha.ac.jp/event/2018/1227/event-detail-3304.html

    • Related Report
      2018 Research-status Report

URL: 

Published: 2017-04-28   Modified: 2021-02-19  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi