• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

An Empirical Study of the Educational Effectiveness of Dialogic Language Assessment for Culturally and Linguistically Diverse Children

Research Project

Project/Area Number 17K02875
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Japanese language education
Research InstitutionHiroshima University (2019)
Doshisha University (2017-2018)

Principal Investigator

Sakurai Chiho  広島大学, 教育学研究科, 准教授 (40723250)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 真嶋 潤子  大阪大学, 言語文化研究科(言語社会専攻、日本語・日本文化専攻), 教授 (30273733)
渡部 倫子  広島大学, 教育学研究科, 准教授 (30379870)
野口 裕之  名古屋大学, 教育発達科学研究科, 名誉教授 (60114815)
Project Period (FY) 2017-04-01 – 2020-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2019)
Budget Amount *help
¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Keywords対話型アセスメントDLA / スキャフォールディング / ダイナミック・アセスメント / CLD児童生徒 / ユニバーサルデザイン / 複数言語教育 / DLA / 対話型アセスメント / 二言語能力評価
Outline of Final Research Achievements

We examined the educational effectiveness of a formative assessment called "dialogic language assessment (DLA)", developed by MEXT, 2014. It was found that DLA requires effective scaffolding of DLA users (teachers). The structure of the scaffolding was also clarified. Furthermore, the similarities between the scaffolding in DLA and the teaching skills needed in the classroom for CLD students were revealed. It was suggested that the improvement of assessment skills through DLA can lead to improved educational skills for CLD students.
In response to these research findings, we are in the process of building a curriculum that incorporates DLA assessment in a school with a large number of CLD students.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究で得られた知見は、学会発表や専門書としての公開のみならず、教育委員会や学校教育現場、地域のNPO、ボランティア団体に向けた研修といった形で社会に還元している。一対一の対話形式でCLD児童生徒の言語能力を測定するDLAでは、DLA実施者の力量に結果が左右されることが避けられない。全国の学校教育現場にDLAが普及して行く中で、DLAの有効な実施方法を示し、教育との連動を明示化することは、CLD児童生徒教育に携わる人材育成といった観点から、社会への貢献が大きく、意義があると考える。

Report

(4 results)
  • 2019 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • Research Products

    (36 results)

All 2019 2018 2017

All Journal Article (4 results) (of which Peer Reviewed: 1 results) Presentation (25 results) (of which Int'l Joint Research: 8 results,  Invited: 10 results) Book (7 results)

  • [Journal Article] 特別支援教育と日本語教育の連携:教室で今何ができるか ―2019 年子どもの日本語教育研究会第4回ワークショップ報告―2019

    • Author(s)
      渡部倫子・櫻井千穂・永田良太
    • Journal Title

      子どもの日本語教育研究

      Volume: 2 Pages: 1-8

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Journal Article] 一般化可能性理論を用いた外国人児童生徒のためのJSL対話型アセスメントDLA〈話す〉の検討2018

    • Author(s)
      森重里保・渡部倫子
    • Journal Title

      広島大学日本語教育研究

      Volume: 27 Pages: 31-34

    • NAID

      120006221814

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Journal Article] 「母語喪失」と子どものアイデンティティ2018

    • Author(s)
      真嶋潤子
    • Journal Title

      チャイルドヘルス

      Volume: Vol. 21, No.1 Pages: 50-51

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Journal Article] Japanese as a Second Language Assessment in Japan: Current Issues and Future Directions2017

    • Author(s)
      Yukiko Hatasa & Tomoko Watanabe
    • Journal Title

      LANGUAGE ASSESSMENT QUARTERLY

      Volume: 14,3 Pages: 192-212

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 文化言語の多様な子どもの日本語能力評価2019

    • Author(s)
      櫻井千穂・真嶋潤子
    • Organizer
      母語・継承語・バイリンガル(MHB)教育学会2019年度研究大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 文化言語の多様な子どもの言語能力の測定―対話型アセスメントDLA<読む>の開発と妥当性検証プロセス―2019

    • Author(s)
      櫻井千穂・真嶋潤子
    • Organizer
      日本テスト学会第17回大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 対話型アセスメントを活用した日本在住のCLD児童生徒の言語能力の実態調査と教育実践2019

    • Author(s)
      櫻井千穂
    • Organizer
      EJHIB2019
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] プロジェクト型学習(PBL)とBKD(ブック大作戦)の実践2019

    • Author(s)
      櫻井千穂
    • Organizer
      2019年度BMCN研究大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] グローバル化がローカルな日本語教育に与える影響について2019

    • Author(s)
      真嶋潤子
    • Organizer
      ヨーロッパ日本語教師会2019年日本語教育国際シンポジウム
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] 母語をなくさない日本語教育は可能か2019

    • Author(s)
      真嶋潤子
    • Organizer
      近畿弁護士会連合会シンポジウム
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 多文化・多言語環境と発達障害2019

    • Author(s)
      松井智子・権藤桂子・塘利枝子・櫻井千穂
    • Organizer
      日本発達心理学会第30回大会ラウンドテーブル
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] DLA<読む>の構成概念妥当性の検証―テキストレベルの順位性をめぐって―2018

    • Author(s)
      櫻井千穂・真嶋潤子・中島和子・野口裕之
    • Organizer
      2018年度日本語教育学会春季大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] DLA のダイナミック・アセスメントとしての可能性―アセスを通じて教師力を伸ばす―2018

    • Author(s)
      菅長理恵・高橋登・真嶋潤子・櫻井千穂・小山幾子
    • Organizer
      2018年度日本語教育学会春季大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 文化言語の多様な児童のための多読プロジェクトの実践2018

    • Author(s)
      櫻井千穂
    • Organizer
      2018年日本語教育国際研究大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] DLAによる発達に関する見立てーあるブラジル系児童のケースを通して2018

    • Author(s)
      櫻井千穂・鎌田圭甫・権藤桂子・塘利枝子・田中裕美子
    • Organizer
      2018年度バイリンガル・マルチリンガル子どもネット研究会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] MHB15周年記念パネル「MHBのこれまでとこれから」2018

    • Author(s)
      加納なおみ・服部美貴・佐野愛子・櫻井千穂・小澤伊久美・湯川笑子
    • Organizer
      2018年度バイリンガル教育(MHB)研究大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] DLA<読む>短縮版を活用した生徒の現状把握と支援体制の構築―外国人生徒の教科学習言語能力の向上を目指して―2018

    • Author(s)
      篠原啓史・松本友美・平吹洋子・櫻井千穂
    • Organizer
      子どもの日本語教育研究会第3回研究会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 基調講演「日本語教育における「評価」-何のために何をもって「評価」するのか-」2018

    • Author(s)
      真嶋潤子
    • Organizer
      カナダ日本語教育振興会CAJLE 2019年次大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] Digitalization in Learning Japanese as a Second Language in Japan: focusing on Learners’ living conditions.2018

    • Author(s)
      MAJIMA, Junko
    • Organizer
      ボーフム大学言語研究所
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] DLA<読む>研修による教員の成長2018

    • Author(s)
      渡部倫子
    • Organizer
      大学日本語教員養成課程研究協議会
    • Related Report
      2018 Research-status Report 2017 Research-status Report
  • [Presentation] 子どもの読む力を育む読書支援2018

    • Author(s)
      渡部倫子
    • Organizer
      大学日本語教員養成課程研究協議会
    • Related Report
      2018 Research-status Report 2017 Research-status Report
  • [Presentation] 支援につながる言語能力アセスメント―外国人児童生徒のためのJSL対話型アセスメントDLAの可能性と課題―2018

    • Author(s)
      櫻井千穂
    • Organizer
      日本発達心理学会第29回大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 対話型アセスメント DLA における発話を引き出すスキャフォールディング―DLA<読む>のリテリングの分析を通して―2017

    • Author(s)
      櫻井千穂
    • Organizer
      2017年度日本語教育学会春季大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 文化言語の多様な子どもの二言語能力の育成 ―学校現場におけるアセスメントとサポートのあり方を考える―2017

    • Author(s)
      櫻井千穂
    • Organizer
      第43回日本コミュニケーション障害学会学術講演会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] DLAで分かるつまずく子どもの実態2017

    • Author(s)
      櫻井千穂
    • Organizer
      2017年度バイリンガル・マルチリンガル(BM)子どもネット研究会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] A Study of the Development of the Speaking Ability in Two Languages of the Culturally Linguistically Diverse Children in Japan2017

    • Author(s)
      Junko Majima & Chiho Sakurai
    • Organizer
      EAJS2017 15th International Conference of the European Association for Japanese Studies
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 日本語学習から第二言語習得研究へ2017

    • Author(s)
      真嶋潤子
    • Organizer
      ネルー大学国際セミナー「言語学と文学の内的接続-日本語のテキストを「読む」ということ」
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] Development of a Reading Fluency Measurement Tool - Examination of Japanese-language Texts and Content Comprehension Problems at the Elementary Completion Level -2017

    • Author(s)
      Tomoko Watanabe, Eri Banno & Mitsue Tabata-Sandom
    • Organizer
      EAJS2017 15th International Conference of the European Association for Japanese Studies
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 外国人児童生徒のためのJSL対話型アセスメントDLA<読む>・ブラッシュアップ研修会2017

    • Author(s)
      渡部倫子
    • Organizer
      東広島市教育文化振興事業団
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Invited
  • [Book] ことばで社会をつなぐ仕事:日本語教育者のキャリア・ガイド2019

    • Author(s)
      義永美央子・嶋津百代・櫻井千穂
    • Total Pages
      120
    • Publisher
      凡人社
    • ISBN
      9784893589576
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Book] 母語をなくさない日本語教育は可能か-定住二世児の二言語能力2019

    • Author(s)
      真嶋潤子編
    • Total Pages
      330
    • Publisher
      大阪大学出版会
    • ISBN
      9784872596175
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Book] ことばで社会をつなぐ仕事―日本語教育者のキャリア・ガイド―2019

    • Author(s)
      義永美央子・嶋津百代・櫻井千穂編
    • Total Pages
      120
    • Publisher
      凡人社
    • ISBN
      9784893589576
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Book] 日本語教育学の歩き方ー初学者のための研究ガイド・改訂版ー2019

    • Author(s)
      本田弘之・岩田一成・義永美央子・渡部倫子
    • Total Pages
      296
    • Publisher
      大阪大学出版会
    • ISBN
      9784872596731
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Book] 他者とつながる外国語授業を目指してー「外国語学習のめやす」の導入と活用ー2019

    • Author(s)
      櫻井千穂(第13章執筆)
    • Total Pages
      350
    • Publisher
      三修社
    • ISBN
      9784384059274
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Book] 外国にルーツをもつ子どものバイリンガル読書力2018

    • Author(s)
      櫻井千穂
    • Total Pages
      340
    • Publisher
      大阪大学出版会
    • ISBN
      9784872595819
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Book] ことばを教える・ことばを学ぶー複言語・複文化・ヨーロッパ言語共通参照枠(CEFR)と言語教育2018

    • Author(s)
      真嶋潤子(分担執筆)
    • Total Pages
      348
    • Publisher
      行路社
    • ISBN
      9784875343905
    • Related Report
      2017 Research-status Report

URL: 

Published: 2017-04-28   Modified: 2021-02-19  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi