• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Integrated Japanese content learning using multiple language

Research Project

Project/Area Number 17K02876
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Japanese language education
Research InstitutionKonan University (2021)
Josai International University (2017-2020)

Principal Investigator

NONOGUCHI Chitose  甲南大学, 文学部, 准教授 (30361819)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 房 賢嬉  東北学院大学, 教養学部, 准教授 (60625002)
Project Period (FY) 2017-04-01 – 2022-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2021)
Budget Amount *help
¥2,210,000 (Direct Cost: ¥1,700,000、Indirect Cost: ¥510,000)
Fiscal Year 2019: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2018: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2017: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Keywords複言語使用 / 当事者評価 / 相補性の原理 / 言語意識 / トランスランゲージング / 比喩生成課題 / SCAT / PAC分析 / バイリンガリズム / 言語生活 / 日本語学習動機 / 英語での学位取得 / 日本語での学位取得 / 内容重視の言語教育 / 母語使用 / 思考と言語 / 教授法 / カリキュラム
Outline of Final Research Achievements

This study revealed the following: 1) According to the questionnaire survey, undergraduate students in the Social Sciences English Medium Program (EMP) tend to aim to acquire advanced Japanese proficiency. 2) According to the interview survey, Korean Chinese students studying in the doctoral program at a Japanese graduate school use multiple languages complementarily in their lives. 3) According to Personal Attitude Construct (PAC) analysis, EMP graduate students in the humanities and social sciences are highly satisfied with EMP but less satisfied with interacting with Japanese people. 4) The classroom discourse analysis shows that asymmetric power relations between languages exist in the class, albeit aimed at integrated learning of Japanese and the social sciences, and that learners resisted such relations by translanguaging.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

日本で学ぶ外国人留学生(日本人帰国生を含む)の複言語使用に対する当事者評価は,日本の留学生教育,特に英語学位プログラムの改善に有益な示唆を与えている。さらに,複言語使用に対する当事者評価に,比喩生成課題やPAC分析が有効であることを示したことには,方法論上の意義がある。
また,本研究は,内容と日本語の統合的学習を目指すクラスにおける複言語使用の実態の一端を記述した。この結果は,今後,内容と言語の統合的学習を進める上で,教師のとるべき言動や態度を考える一助となる。

Report

(6 results)
  • 2021 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • Research Products

    (7 results)

All 2022 2021 2019 2018

All Journal Article (5 results) (of which Open Access: 4 results,  Peer Reviewed: 2 results) Presentation (2 results) (of which Int'l Joint Research: 2 results)

  • [Journal Article] 多声的な言葉の学習 ―トランスランゲージングと協働で声をあげる2022

    • Author(s)
      野々口ちとせ
    • Journal Title

      多元文化交流

      Volume: 14

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Journal Article] How graduate students in the humanities / social sciences English Medium Program evaluate their language life?2021

    • Author(s)
      野々口ちとせ
    • Journal Title

      Studies of Language and Cultural Education

      Volume: 19 Issue: 0 Pages: 95-111

    • DOI

      10.14960/gbkkg.19.95

    • NAID

      130008159556

    • ISSN
      2188-7802, 2188-9600
    • Year and Date
      2021-12-24
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] バイリンガリズムの全体論的視点から見た中・朝・日三言語話者の言語使用と意識 : 比喩生成課題を用いたインタビュー調査2021

    • Author(s)
      房賢嬉・野々口ちとせ
    • Journal Title

      東北学院大学教養学部論集

      Volume: 187 Pages: 61-75

    • NAID

      40022673466

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 英語基準学生の日本語学習動機に関する一考察:CRPS(Community and Regional Policy Studies)専攻学生に対する質問紙調査より2019

    • Author(s)
      藤原 智栄美・大平 幸・野々口 ちとせ
    • Journal Title

      立命館大学 政策科学

      Volume: 26 Pages: 13-25

    • NAID

      120006605716

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 外国につながる子どもたちの中学校国語科教育ー教科指導と日本語指導の統合を図る3つのアプローチの概観ー2018

    • Author(s)
      野々口ちとせ
    • Journal Title

      城西国際大学大学院紀要

      Volume: 21 Pages: 39-49

    • NAID

      40022011037

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] 比喩生成課題による複言語使用者の言語総体に対する当事者評価2019

    • Author(s)
      野々口ちとせ・房賢嬉
    • Organizer
      日本質的心理学会第16回大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 英語による学位プログラムで学ぶ留学生の日本語学習動機に関する一考察2019

    • Author(s)
      藤原 智栄美・大平 幸・野々口 ちとせ
    • Organizer
      言語文化教育研究学会 第5回年次大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Int'l Joint Research

URL: 

Published: 2017-04-28   Modified: 2023-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi