• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Research for JSL Learners' difficulties when reading Japanese Novel, and developing teaching material in class

Research Project

Project/Area Number 17K02880
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Japanese language education
Research InstitutionWako University (2019)
National Institute for Japanese Language and Linguistics (2017-2018)

Principal Investigator

Fujiwara Miyuki  和光大学, 表現学部, 講師 (60793221)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 中北 美千子  名古屋外国語大学, 世界教養学部, 准教授 (00646408)
野田 尚史  大学共同利用機関法人人間文化研究機構国立国語研究所, 日本語教育研究領域, 教授 (20144545)
Project Period (FY) 2017-04-01 – 2020-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2019)
Budget Amount *help
¥2,730,000 (Direct Cost: ¥2,100,000、Indirect Cost: ¥630,000)
Fiscal Year 2019: ¥260,000 (Direct Cost: ¥200,000、Indirect Cost: ¥60,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Keywords読解 / 小説 / 上級日本語学習者 / 理解 / 読解困難点 / 誤読 / 中国語母語話者 / 韓国語母語話者 / 英語母語話者 / 日本語母語話者 / 困難点
Outline of Final Research Achievements

This study focused on the difficulties and miscomprehension when advanced English-, Korean-, and Chinese-speaking learners of Japanese read a Japanese novel. This study has also revealed that how their difficulties and miscomprehension relate to the text and reader characteristics, and they could happen when reading. The features in reading comprehension have been analyzed by mother tongues, and the research findings can be applied to Japanese language education.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究では,学習者の母語を使って調査をすることで,これまで明らかになっていなかった,学習者がテクストを読んだときの読解過程の詳細を捉えることができた。第二言語読解における理解困難点や誤読について,なぜそれが起こるのか,それが起こるとどうなるのかについて明らかにした。読解過程は雑多なものであるが,どのように雑多であるのか,その中身をできるだけ記述できた。このことは,外国語教育の関係者や,人間の理解に関心がある心理学分野の関係者,そして,テクストを研究対象とする言語学分野の関係者の関心を引く内容であると考える。

Report

(4 results)
  • 2019 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • Research Products

    (9 results)

All 2020 2019 2018 2017

All Journal Article (3 results) (of which Peer Reviewed: 3 results,  Open Access: 1 results) Presentation (4 results) (of which Int'l Joint Research: 3 results) Book (2 results)

  • [Journal Article] 小説の文章理解における登場人物を指示する要素の読み誤り―英語・韓国語・中国語を母語とする大学生を対象にした調査―2019

    • Author(s)
      藤原未雪
    • Journal Title

      専門日本語教育研究

      Volume: 21 Pages: 21-28

    • NAID

      130008139293

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 上級日本語学習者の小説読解における誤った語義解釈―中国語・韓国語・英語母語話者の読解過程に関する一考察2019

    • Author(s)
      藤原未雪
    • Journal Title

      日本語/日本語教育研究

      Volume: 10 Pages: 165-180

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] The Misunderstandings of Advanced Japanese Learners While Reading Japanese Novels2017

    • Author(s)
      藤原 未雪
    • Journal Title

      The Science of Reading

      Volume: 59 Issue: 2 Pages: 43-57

    • DOI

      10.19011/sor.59.2_43

    • NAID

      130005691729

    • ISSN
      0387-284X, 2424-144X
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] 小説読解における誤った語義解釈ー日本語上級レベルの中国語・韓国語・英語を母語とする大学生・大学院生の調査から2019

    • Author(s)
      藤原未雪
    • Organizer
      第21回 専門日本語教育学会研究討論会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] ヨーロッパの日本語学習者の読解における推測ストラテジー2018

    • Author(s)
      野田尚史・村田裕美子・中島晶子・白石実
    • Organizer
      2018年日本語教育国際研究大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 小説読解における上級日本語学習者の誤読の特徴 -中国語母語話者、韓国語母語話者、英語母語話者を対象に-2018

    • Author(s)
      藤原未雪・中北美千子
    • Organizer
      ヴェネツィア2018年日本語教育国際研究大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] ヨーロッパの日本語学習者に有益な読解教育2017

    • Author(s)
      野田尚史・穴井宰子・中島晶子・白石実・村田裕美子
    • Organizer
      第15回ヨーロッパ日本研究協会国際会議
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Book] 第8章分担執筆「 漢字系上級学習者の動的な読解過程」野田尚史(編)『日本語学習者の読解過程』2020

    • Author(s)
      藤原未雪
    • Total Pages
      20
    • Publisher
      ココ出版
    • ISBN
      9784866760216
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Book] 第2章分担執筆「語彙の読解指導」石黒圭(編著)『日本語教師のための実践読解指導』2019

    • Author(s)
      藤原未雪
    • Total Pages
      16
    • Publisher
      くろしお出版
    • Related Report
      2019 Annual Research Report

URL: 

Published: 2017-04-28   Modified: 2021-02-19  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi