• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

A theoretical and practical study of English class designing based on Backward Design

Research Project

Project/Area Number 17K02890
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Foreign language education
Research InstitutionSaga University

Principal Investigator

Tanaka Shoichi  佐賀大学, 教育学部, 教授 (80197425)

Project Period (FY) 2017-04-01 – 2020-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2019)
Budget Amount *help
¥2,080,000 (Direct Cost: ¥1,600,000、Indirect Cost: ¥480,000)
Fiscal Year 2019: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2018: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2017: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Keywords逆向き設計論 / パフォーマンス課題 / タスク / 佐賀メソッド / 英語科授業 / 授業設計論 / 逆向き設計 / アクティブ・ラーニング / 課題解決型授業 / 課題解決型学修 / 外国語教育 / 教授法・カリキュラム論
Outline of Final Research Achievements

I studied English activity planning in classroom based on Backward Design and it is concluded that backward design of class lesson is one of the promising methods for developing a new approach to English education in Japan. The conclusion is supported by an analysis in which English class is planned backward to achieve the goal and its language activity should be designed as "task". This analysis leads to a hope that such a design will build a thought evoking communicative activity for students to enjoy and complete autonomously in English.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究は,第二言語習得研究への学術的な貢献として,また2020年度から順次実施される次期学習指導要領の英語教育改革への貢献として位置づけることができる。「資質・能力」を育成するために,思考力・判断力・表現力を養成するために英語による言語活動をどのように開発すればよいのかの観点から研究を行った。今や「知識・技能」を教え込む授業では学習を起こすことができないので,動機づけられた意味のある言語活動開発は英語教育において必須のものである。以上から,研究報告書『英語授業の改善に向けて』として編集・製本し社会的に活用できるようにまとめた。

Report

(4 results)
  • 2019 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • Research Products

    (3 results)

All 2020 2019 2018

All Journal Article (3 results) (of which Open Access: 2 results,  Peer Reviewed: 1 results)

  • [Journal Article] 英語教育における「逆向き設計」論の意義と課題―「佐賀メソッド」をタスクで読み解く―2020

    • Author(s)
      田中彰一
    • Journal Title

      教育学部研究論文集

      Volume: 第4集第1号 Pages: 85-96

    • NAID

      120006988625

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 『佐賀メソッド』と次期学習指導要領:英語教育における資質・能力」2019

    • Author(s)
      田中彰一
    • Journal Title

      佐賀大学教育学部研究論文集

      Volume: 第3集第1号 Pages: 67-79

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] アクティブラーニングによる「小学校英語活動」のカリキュラム開発研究 ―逆向き設計論にもとづいて―2018

    • Author(s)
      林裕子、田中彰一、他
    • Journal Title

      日本教育大学協会研究年報

      Volume: 36 Pages: 285-295

    • NAID

      40021526728

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed

URL: 

Published: 2017-04-28   Modified: 2021-02-19  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi