• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Investigation into the use of first-person pronouns in English research articles (RAs) and its application to the instruction of English RAs writing

Research Project

Project/Area Number 17K02898
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Foreign language education
Research InstitutionShibaura Institute of Technology

Principal Investigator

Kawaguchi Keiko  芝浦工業大学, 工学部, 教授 (80369371)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 太田 晴美  日本大学, 法学部, 教授 (00366527)
伊東 田恵  豊田工業大学, 工学部, 特任准教授 (40319372)
Project Period (FY) 2017-04-01 – 2021-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2020)
Budget Amount *help
¥4,030,000 (Direct Cost: ¥3,100,000、Indirect Cost: ¥930,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,820,000 (Direct Cost: ¥1,400,000、Indirect Cost: ¥420,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Keywords第1人称代名詞 / 研究論文 / 頻度 / ディスコース機能 / 研究アプローチ / コーパス / 応用言語学 / 情報システム学 / 第1人称代名詞 / 使用頻度 / 英語教育 / 情報システム / 学術論文 / 研究パラダイム / 研究方法 / ライティング指導書 / 論文マニュアル / 共起動詞 / 工学 / 学術誌論文 / 英語論文コーパス / テキスト分析
Outline of Final Research Achievements

The use of first-person pronouns in international journal research articles in two interdisciplinary fields (applied linguistics and information systems) was investigated in terms of frequency, location in the article, and discourse roles. The results suggest that the type of research approach adopted and the number of author(s) (single or multiple authors) influence the use of first-person pronouns within a discipline. Furthermore, advice on the use of firs-person pronouns in research articles in guidebooks for research/academic writing and style manuals was collected and analyzed to evaluate how the advice is useful for the readers to what extent.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

英語論文中で、著者のみ、あるいは、読者と著者両方を指す第1人称代名詞を適切に使うことは、論文執筆者が自分の研究の正当性や貢献を読者に伝えるだけでなく、読者との関係性を構築する上で有用なツールの一つだと言われている。これまで論文中の第1人称代名詞の研究では、学問分野の差異という視点でしか主に研究されて来なかったが、本研究は、同じ学問分野内であっても、研究手法や著者の人数が変われば、第1人称代名詞の使い方が変わるということを示した。本研究の結果は、教育の現場でより丁寧に、効果的に第1人称の使い方を指導する上での重要な知見を提供するものである。

Report

(5 results)
  • 2020 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • Research Products

    (8 results)

All 2021 2020 2019 2018 2017

All Journal Article (4 results) (of which Peer Reviewed: 1 results) Presentation (4 results) (of which Int'l Joint Research: 4 results)

  • [Journal Article] Use of First-person Pronouns and their Discourse Functions in Quantitative and Qualitative Research Articles in Applied Linguistics2021

    • Author(s)
      Kawaguchi, K., Ota, H. Ohta, R., & Ito, T.
    • Journal Title

      KATE Journal

      Volume: 35

    • NAID

      40022770642

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 学際分野における異なる研究パラダイムをとる研究論文分析 ―第1人称代名詞と共起動詞の観点より―2020

    • Author(s)
      川口恵子
    • Journal Title

      工学分野における学術テキストの分析手法 統計数理研究所共同研究リポート

      Volume: 436 Pages: 27-38

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Journal Article] 情報システム学(Information Systems)学術論文の macro-structureについて ―異なる研究パラダイムの観点より―2019

    • Author(s)
      川口恵子
    • Journal Title

      統計数理研究所共同研究レポート

      Volume: 425 Pages: 35-53

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Journal Article] 工学系学術論文における第1人称代名詞の使用―分野差の視点より-2018

    • Author(s)
      川口恵子、伊東田恵
    • Journal Title

      統計数理研究所共同リポート

      Volume: 404 Pages: 39-56

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] Connecting practices of first-person pronoun usage in recent research articles to existing writing guidelines for researchers2020

    • Author(s)
      Keiko Kawaguchi, Harumi Ota, Ritsuko Ohta and Tae Ito
    • Organizer
      18th Annual Hawaii International Conference on Education
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 工学系大学の英語教育 何を教えるべきか、何を教えてほしいのか2019

    • Author(s)
      石川有香、伊東田恵、川口恵子、竹井智子
    • Organizer
      The 58th JACET International Convention (Nagoya, 2019)
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Influences of Research Paradigmatic Differences on the Use of First-Person Pronouns in Research Articles in the Field of Information Systems2018

    • Author(s)
      Kawaguchi, K.,Ota, H, Ohta, R & Ito, T
    • Organizer
      17th Annual Hawaii International Conference on Education
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Influences of research approaches on interactional metadiscourse in applied linguistic research articles2017

    • Author(s)
      Keiko Kawaguchi, Tae Ito, Harumi Ota & Ritsuko Ohta
    • Organizer
      53rd RELC International Conference
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Int'l Joint Research

URL: 

Published: 2017-04-28   Modified: 2022-01-27  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi