On the Learning Effects of Possible Expressions in Modern Chinese-An Empirical Analysis based on Introduction and Data Acquisition
Project/Area Number |
17K02900
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Research Field |
Foreign language education
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Research Institution | Atomi University |
Principal Investigator |
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
吉田 泰謙 関西外国語大学, 英語国際学部, 教授 (70468982)
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Project Period (FY) |
2017-04-01 – 2022-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2021)
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Budget Amount *help |
¥3,900,000 (Direct Cost: ¥3,000,000、Indirect Cost: ¥900,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
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Keywords | 中国語可能表現 / 助動詞可能表現 / 補語可能表現 / 教室指導 / 理解可能なインプット / 教員アンケート調査 / 学生測定テスト / 教案(理解可能なインプット) / 可能表現 / 可能補語 / 可能助動詞 / 教案開発 / 教員アンケート / 現行インプット / 中国語可能助動詞 / 中国語可能補語 / 教授法 / 第二言語習得 / 可能表現指導法 / 学習者測定テスト / 認知モデル / 学習効果 |
Outline of Final Research Achievements |
In order to improve the acquisition of possible expressions in Chinese, this study used the second language acquisition theory to design a teaching plan that is easy for students to understand. Before designing this teaching plan, we first spent two years in twenty four universities in Japan to conduct a questionnaire survey on how to use Chinese to express class instructions for teachers, on how to construct appropriate examination papers to test the students’ acquisition of knowledge. Based on the survey results, we developed an initial “comprehensible input”. Then after conducting a verification of this “comprehensible input”, a more complete and context-driven "Comprehensible Input" (improved version). was designed.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
学術的意義:本研究では、これまでの学説とは異なる中国語可能表現に関する理論的枠組み(安本2009)を応用して、教室指導の観点から指導要領(「理解可能なインプット」)をデザインした。これによりこれまでの教室指導において曖昧であった中国語可能表現の各形式の意味と用法を一定程度明確に分けることができたと考える。 社会的意義:本研究で開発された文脈付き中国語可能表現指導要領を中国語教育の現場で応用することにより、教員にとっては中国語可能表現の各形式の違いをこれまで以上に容易に説明できるようになり、学生にとってはそれをより一層理解しやすくなり、負担なく習得できるようになったと考える。
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Report
(6 results)
Research Products
(27 results)
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[Presentation] 〈漢語表可能句式的二語習得情况之分析〉2018
Author(s)
安本 真弓・吉田 泰謙
Organizer
The 26th Annual Conference of International Association of Chinese Linguistics(IACL), University of Wisconsin-Madison, Madison, Wisconsin, USA
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Int'l Joint Research
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