• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

From active listener to effective speaker in English conversation: an examination of teaching conversation skills to Japanese learners

Research Project

Project/Area Number 17K02905
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Foreign language education
Research InstitutionMeijo University

Principal Investigator

Murata Yasumi  名城大学, 外国語学部, 教授 (70206340)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 大塚 容子  岐阜聖徳学園大学, 外国語学部, 教授 (10257545)
岩田 祐子  国際基督教大学, 教養学部, 教授 (50147154)
大谷 麻美  京都女子大学, 文学部, 准教授 (60435930)
重光 由加  東京工芸大学, 工学部, 教授 (80178780)
Project Period (FY) 2017-04-01 – 2020-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2019)
Budget Amount *help
¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2019: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,950,000 (Direct Cost: ¥1,500,000、Indirect Cost: ¥450,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Keywords英語会話のやり取り / 英語初対面会話 / 英語会話運用能力 / 日英語会話構造 / 日本語母語話者を対象とした英語教育 / 英語討論 / 英語会話のやりとり / 英語インタラクション能力 / 日本語母語話者 / 英語会話教育 / インタラクション構造日英比較 / 英語ディスカッション / 英語会話運営能力 / 英語会話のやり取り能力 / 会話での質問および応答 / 話題展開パターン / 自己開示程度 / ターン
Outline of Final Research Achievements

The research has attempted to measure the validity of teaching English conversation strategies to Japanese native speakers. Such strategies were first extracted by a comparative study of English conversation data by speakers of English as a first language and Japanese conversation data by speakers of Japanese as a first language. Japanese use different strategies from English to build rapport when they converse, and thus need to know the specific strategies to actively participate in English interactions. By using transcripts of English conversation data before and after the teaching of strategies, this research shows the explicit teaching of the strategies have led to more active and successful participation in conversation by the Japanese learners of English.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

日本における英語教育は、教養的な位置づけからより技能に比重を置く潮流の中にある。産業界や経済界を牽引するグローバル人材育成が不可欠であり、グローバル人材の重要な要因として「英語力」特に「話す」力が重要だと認識されるに至っている。しかし「話す」力に関しては「話す」ことと、「会話」がどのように違うのか、英語がうまく発音でき、単語の知識があり、構文が理解できていれば「話す」力や「会話力」に直結するのかという議論は今までほとんどなされていない。
本研究は日本人がと英語で積極的に会話に参加するためのストラテジーを明らかにし、その実効性を確認したことが成果である。

Report

(4 results)
  • 2019 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • Research Products

    (44 results)

All 2020 2019 2018 2017

All Journal Article (20 results) (of which Peer Reviewed: 9 results) Presentation (24 results) (of which Int'l Joint Research: 8 results,  Invited: 1 results)

  • [Journal Article] 日本人の英語会話に見る話題の展開方法:話題の積み重ねとラポール形成2020

    • Author(s)
      大谷麻美
    • Journal Title

      日本女子大学文学部 文学研究科学術交流企画シンポジウム 第2回相互行為と語学教育 予稿集

      Volume: 1 Pages: 9-12

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Journal Article] The Role of English Language Teaching for Liberal Arts Education in Non-English Speaking Countries2019

    • Author(s)
      Yuko Iwata
    • Journal Title

      Doing Liberal Arts Education

      Volume: 1 Pages: 75-89

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] The English program of the Facutly of Foreign Studies: Commitmet to results2019

    • Author(s)
      Murata, Yasumi. et al.
    • Journal Title

      名城大学教育年報

      Volume: 第13号 Pages: 15-26

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Journal Article] The need for explicit teaching of interactional skills: Cutlutral assumptions underlying English language interactions.2019

    • Author(s)
      Murata, Yasumi.
    • Journal Title

      Meijo University Journal of the Faculty of Foreign Studies

      Volume: vol. 2 Pages: 33-65

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 聞き手による会話の修復とラポール:―談話分析的アプローチによるELF 接触場面のケース・スタディ―2019

    • Author(s)
      重光由加
    • Journal Title

      言語処理学会第25回年次大会発表論文集

      Volume: 第25回 Pages: 838-841

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 日本語初対面会話における話題導入の相互行為―プロセスと対人関係機能―2019

    • Author(s)
      大谷 麻美
    • Journal Title

      京都女子大学人文論叢

      Volume: 第67号 Pages: 1-27

    • NAID

      120006646014

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Journal Article] 動画からうなずきの半自動検出と談話研究への応用2019

    • Author(s)
      大塚容子、宇佐美まゆみ、伊藤敏
    • Journal Title

      言語処理学会第25回年次大会発表論文集

      Volume: 第25回 Pages: 868-871

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] The Role of English Language Teaching for Liberal Arts Education in Non-English-Speaking Countries2019

    • Author(s)
      Iwata, Yuko
    • Journal Title

      Doing Liberal Arts Education: The Global Case Studies

      Volume: 2018年 Pages: 75-89

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Journal Article] Developing Critical Thinking Skills and Attitude: An Analysis of a Reading Course in a University English Program2019

    • Author(s)
      Kaoru Kiyosawa, Yoko Kobayashi, Yusa Koizumi, Satomi Yoshimuta & Yuko Iwata
    • Journal Title

      Language Research Bulletin

      Volume: 33号 Pages: 10-20

    • NAID

      120006650278

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 授業現場における質問と発問の違い-語用論と心理学の視点から-2018

    • Author(s)
      小沢一仁 重光由加
    • Journal Title

      東京工芸大学紀要

      Volume: 第41巻2号 Pages: 1-7

    • NAID

      120006486106

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Journal Article] ポライトネス・ストラテジーに基づく会話エージェントの言語的な振る舞いの違いが人との関係性構築にもたらす効果 ~初対面における冗談の心理効果~2018

    • Author(s)
      宮本友樹、片上大輔、重光由加、宇佐美まゆみ、田中貴紘、金森等
    • Journal Title

      日本知能情報ファジー学会

      Volume: 第30巻5号 Pages: 653-765

    • NAID

      120006940752

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Journal Article] インドの言語環境とELF 使用場面から見る英語コミュニケーション能力―インド人と日本人のビジネス・パーソンへの座談会から―2018

    • Author(s)
      重光由加
    • Journal Title

      東京工芸大学紀要

      Volume: 第41巻2号 Pages: 26-35

    • NAID

      120006546607

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Journal Article] 題の終結と開始のための相互行為 -マルチモダリティーの観点からの分析-2018

    • Author(s)
      大谷 麻美
    • Journal Title

      社会言語科学会第42 回大会発表論文集

      Volume: 第42 回 Pages: 137-140

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Journal Article] 日英語の初対面会話における話題の連鎖と展開:共-選択の観点からの分析2018

    • Author(s)
      大谷 麻美
    • Journal Title

      社会言語科学

      Volume: 21(1) Pages: 96-112

    • NAID

      130007552773

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 動画から顔の動きを抽出する試み―対話解析・修学行動評価への適用を目指してー2018

    • Author(s)
      伊藤敏、大塚容子、鷲野嘉英
    • Journal Title

      教育システム情報学会第43回全国大会講演論文集

      Volume: 第43回 Pages: 401-402

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 大学と大学院の連携による教員養成モデル:教師教育者、教員、学生三者の発達を目指して2018

    • Author(s)
      渡辺敦子・岩田祐子・宮原万寿子
    • Journal Title

      JACET 言語教師認知研究会 研究収録 2018

      Volume: 2018年 Pages: 54-80

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 人間と新しい関係性を構築する擬人化エージェントの開発のためにーポライトネス理論の側面から2018

    • Author(s)
      宮本友樹、片上大輔、重光由加
    • Journal Title

      社会言語科学会

      Volume: 41 Pages: 214-217

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 名城大学におけるアクティブラーニグとCLILの取り組み2017

    • Author(s)
      村田泰美
    • Journal Title

      JACET中部支部紀要

      Volume: 15号 Pages: 22-36

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Journal Article] Wh-(equivalent) questions for eliciting new information: A discourse analytical approach to Japanese male first meetings2017

    • Author(s)
      重光由加
    • Journal Title

      東京工芸大学

      Volume: 40 Pages: 49-58

    • NAID

      120006373358

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Journal Article] Question forms in male first meetings: A quantitative study of cultural norms in Japanese and English conversations2017

    • Author(s)
      重光由加
    • Journal Title

      東京工芸大学

      Volume: 40 Pages: 25-34

    • NAID

      120006317949

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] Z世代を見据えた英語教育:「異文化理解」を通して生まれる「国際英語」への気づきと「異文化リテラシー」2019

    • Author(s)
      村田泰美
    • Organizer
      第59回大学英語教育学会国際大会(国際学会)
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Indexing solidarity while maintaining polite relationship in firstencounter Japanese conversations: Style-shifting between desu/masu forms (addressee honorifics) and the plain form (nonhonorific forms)2019

    • Author(s)
      Yuko Iwata
    • Organizer
      16th International Pragmatics Association(国際学会)
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 小学生と成人の会話の収集と今後の研究可能性2019

    • Author(s)
      大塚容子
    • Organizer
      第1回 語用論コーパス科研成果発表会 「語用論分析のための1000人自然会話コーパス』構築の趣旨と活用法」
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] An analysis of social talk in ELF interaction between Japanese and Indian people2019

    • Author(s)
      Yuka Shigemitsu
    • Organizer
      16th International Pragmatics Association(国際学会)
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Clarification requests in ELF Interaction between Japanese and Indian People2019

    • Author(s)
      Yuka Shigemitsu
    • Organizer
      JACET (大学英語教育学会)ELF研究会講演(招待講演)
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] Interaction in topic-closing sequences: A cross-cultural analysis of Japanese and Australian English conversations2019

    • Author(s)
      Mami Otani
    • Organizer
      16th International Pragmatics Association (国際学会)
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] インドの観光コミュニケーション会話の収集とその活用法2019

    • Author(s)
      重光由加・宇佐美まゆみ
    • Organizer
      第1回 語用論コーパス科研成果発表会 「語用論分析のための1000人自然会話コーパス』構築の趣旨と活用法」
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 英語インタラクション能力のための指導の試み:英語会話に積極的に参加できる学生を育てるために2019

    • Author(s)
      大谷麻美・岩田祐子・大塚容子
    • Organizer
      第59回大学英語教育学会国際大会(国際学会)
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 日本語学習者の間接発話の習得: 質問紙調査報告(2)2019

    • Author(s)
      重光由加・大塚容子・宇佐美まゆみ
    • Organizer
      日本語の間接発話理解: 第一言語、第二言語、人工知能における習得メカニズムの認知科学的比較研究シンポジウム
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 英語インタラクションの指導の試み―成果と課題―2019

    • Author(s)
      岩田祐子、大谷麻美、村田泰美
    • Organizer
      JACET中部支部春期定例研究会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] あなたはどっち派?ユーザ属性に応じて受容性の高いポライトネス方略を選択する運転支援エージェント2019

    • Author(s)
      宮本 友樹,片上 大輔,田中 貴紘,金森 等,吉原 佑器,藤掛 和広,重光 由加,宇佐美 まゆみ
    • Organizer
      HAIシンポジウム2018 専修大学
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 聞き手による会話の修復とラポール:―談話分析的アプローチによるELF 接触場面のケース・スタディ―2019

    • Author(s)
      重光由加
    • Organizer
      言語処理学会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 待遇表現研究会研究「これまでの研究成果」2018

    • Author(s)
      岩田祐子、村田泰美、大塚容子、重光由加、大谷麻美
    • Organizer
      JAAL in JACET
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 話し相手としてのAI ―日本語を話すAIとのコミュニケーションに何を求めるか2018

    • Author(s)
      重光由加
    • Organizer
      第3回会話・談話研究シンポジウム 国立国語研究所
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 授業現場における質問と発問の違い -語用論と心理学の視点から-2018

    • Author(s)
      小沢一仁、重光由加
    • Organizer
      教師教育学会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 話題の終結と開始のための相互行為 -マルチモダリティーの観点からの分析-2018

    • Author(s)
      大谷麻美
    • Organizer
      第42回社会言語科学会研究大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 振り返りのサイクルに おける「叙述」の重要性2018

    • Author(s)
      渡辺敦子・岩田祐子
    • Organizer
      言語文化教育研究学会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 視座としてのジェンダー:社会構造に隠された性差別を分析・可視化2018

    • Author(s)
      岩田祐子
    • Organizer
      Society of Intercultural Education, Training and Research
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 日・英語初対面会話における関係構築の対照分析ー聞き手の役割2018

    • Author(s)
      岩田祐子
    • Organizer
      日本英語学会第36回大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 名城大学におけるアクティブラーニグとCLILの取り組み2017

    • Author(s)
      村田泰美
    • Organizer
      第33回(2017年度)JACET中部支部大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] Storytelling as social and cultural practice2017

    • Author(s)
      岩田祐子
    • Organizer
      International Pragmatic Association
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Different cultural norms and question-answer sequences: A comparative study between Japanese and English2017

    • Author(s)
      重光由加
    • Organizer
      International Pragmatic Association
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 聞き手の役割に主眼を置いた英会話能力の育成-教材と指導法-2017

    • Author(s)
      岩田祐子、重光由加
    • Organizer
      大学英語教育学会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 「英語会話におけるやりとり(インタラクション)をどう教えるか―会話データ分析に基づく実践的指導法と指導の試み2017

    • Author(s)
      岩田祐子、重光由加、村田泰美
    • Organizer
      研究成果ワークショップ
    • Related Report
      2017 Research-status Report

URL: 

Published: 2017-04-28   Modified: 2021-02-19  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi