• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Collaboration and Cooperation of Native Spealers Teachers and Not-Native Speakers Teachers to create an Excellent Foreign Language Class

Research Project

Project/Area Number 17K02906
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Foreign language education
Research InstitutionKyoto University of Foreign Studies

Principal Investigator

Nakagawa Yoshio  京都外国語大学, 外国語学部, 教授 (30261043)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 橋本 政義  京都外国語大学, 外国語学部, 教授 (00771007)
舟杉 真一  京都外国語大学, 外国語学部, 教授 (40411003)
倉田 誠  京都外国語大学, 外国語学部, 教授 (80241157)
岡本 俊裕  京都外国語大学, 外国語学部, 教授 (80373083)
Project Period (FY) 2017-04-01 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Keywordsネイティブ教員 / ノンネイティブ教員 / 資質・能力 / 連携・協働 / 役割分担 / 優れた外国語授業 / ネイティブ教師 / ノンネイティブ教師 / ネイティブ/ノンネイティブ / ロール・モデル / カルチャー・モデル / 外国語授業 / 教員養成 / 授業モデル
Outline of Final Research Achievements

The main purpose of this research is to work out ways to inquire about qualities and abilities that native speaker teachers (NST) / non-native speaker teachers (NNST) are to be equipped with for the sake of developing excellent foreign language classes as well as to search for good ways for NSTs and NNSTs to collaborate and cooperate with each other.
The author believes that it is possible to conceptualize “excellent foreign language classes” by delving into the linguistic individuality and the pedagogical commonality (universality) via our survey results as to what the teachers’ roles are and what qualities and abilities the learners expect of NSTs and NNSTs. If we can find out what the teachers are expected of, then the findings will not only help to facilitate teacher-training but also to improve the necessary qualities and abilities for good teachers.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究では、学習者の国籍や目標言語、背景文化等により、アンケート、インタビュー結果の異なるであろうことが予想されるが、そこに研究意義が見出され、個別性と共通性(一般性)を探ることにより、「優れた外国語授業」の概念化が図れるものと考える。
本研究の知見は、外国語教育におけるネイティブ/ノンネイティブ教員の役割について、新たな視点を投げかけるばかりか、外国語教育に一般化された教員養成のあり方に有益な示唆を与えるものとなる。

Report

(7 results)
  • 2022 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • Research Products

    (29 results)

All 2022 2021 2020 2019 2018 2017

All Journal Article (15 results) (of which Int'l Joint Research: 2 results,  Open Access: 5 results,  Peer Reviewed: 7 results) Presentation (14 results) (of which Int'l Joint Research: 11 results)

  • [Journal Article] 中国の日本語教育におけるネイティブ/ノンネイティブ教員の連携・協働―コロナ禍において連携・協働は可能かー2022

    • Author(s)
      中川良雄
    • Journal Title

      日本語・日本文化研究

      Volume: 第29号 Pages: 125-125

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Journal Article] 海外で求められるネイティブ/ノンネイティブ日本語教師の資質・能力と連携・協働のあり方2021

    • Author(s)
      中川 良雄
    • Journal Title

      日本語・日本文化研究

      Volume: 28 Pages: 1-12

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Journal Article] ベトナム人日本語学習者が考える「いい授業」2021

    • Author(s)
      中川良雄・小西達也・岡林花波
    • Journal Title

      無差

      Volume: 第28号 Pages: 1-12

    • NAID

      120006975543

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Open Access / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] 国の日本語教育におけるネイティブ/ノンネイティブ教員の資質・能力と日本語学習者の学び―M-GTAによるインタビューの分析―」2020

    • Author(s)
      中川良雄
    • Journal Title

      日本語・日本文化研究

      Volume: 第27号 Pages: 1-27

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Journal Article] 海外で求められるネイティブ/ノンネイティブ日本語教師の資質・能力と「優れた」日本語授業2020

    • Author(s)
      中川 良雄
    • Journal Title

      無差

      Volume: 27 Pages: 17-35

    • NAID

      120006876894

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] ベトナム人日本語学習者が求めるネイティブ/ノンネイティブ教員の資質・能力と連携・協働による「優れた」日本語授業2019

    • Author(s)
      中川 良雄
    • Journal Title

      日本語・日本文化研究

      Volume: 26 Pages: 1-12

    • NAID

      40022148997

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Journal Article] 韓国の日本語学習者が求めるネイティブ/ノンネイティブ教員の資質・能力と役割2019

    • Author(s)
      中川良雄
    • Journal Title

      研究論叢

      Volume: 第92号 Pages: 87-97

    • NAID

      40021855189

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 韓国の日本語学習者が求めるネイティブ/ノンネイティブ教員の資質・能力と役割2019

    • Author(s)
      中川良雄
    • Journal Title

      無差

      Volume: 第27号 Pages: 7-20

    • NAID

      40021855189

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] ネイティブ/ノンネイティブ教員に求められる資質・能力と連携・協働の可能性―中国と韓国を例としてー2019

    • Author(s)
      中川良雄
    • Journal Title

      日本語・日本文化研究

      Volume: 第27号

    • NAID

      40021980685

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Journal Article] 中国人日本語学習者が求める母語話者/非母語話者教師の資質・能力2018

    • Author(s)
      中川良雄、王尤
    • Journal Title

      日本語言文化研究

      Volume: 第五輯 Pages: 59-66

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] ネイティブ/ノンネイティブ教員の連携・協働と役割分担―フランス語学科とドイツ語学科の学生が考える教員の資質・能力2018

    • Author(s)
      中川良雄、橋本政義、舟杉真一
    • Journal Title

      研究論叢

      Volume: 第61号 Pages: 49-60

    • NAID

      120006495711

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] ネイティブ/ノンネイティブ教員の役割分担と連携・協働の可能性を問う2018

    • Author(s)
      中川良雄
    • Journal Title

      グローバル化時代における日本語教育と日本研究

      Volume: - Pages: 252-263

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] ネイティブ/ノンネイティブ教員に求めれれる資質・能力―中国語学科と英米語学科の学生が求める資質・能力-2018

    • Author(s)
      中川良雄・岡本俊裕・倉田誠
    • Journal Title

      研究論叢

      Volume: 90 Pages: 141-153

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 日本語教師の教室活動を問う2017

    • Author(s)
      中川良雄
    • Journal Title

      研究論叢

      Volume: 80 Pages: 53-66

    • NAID

      120006332785

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 日本語教師の教室活動を問う2017

    • Author(s)
      中川良雄
    • Journal Title

      日本語教育与日本学研究

      Volume: 1 Pages: 10-16

    • NAID

      120006332785

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 中国の日本語教育における母語話者/非母語話者教員の連携・協働と役割分担 ―コロナ禍における連携・協働協働―2022

    • Author(s)
      中川良雄
    • Organizer
      東アジア日本学研究学会第四回回際シンポジウム
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 中国の日本語学習者が求める母語話者/非母語話者教師の資質・能力と学習者の学び2021

    • Author(s)
      中川 良雄
    • Organizer
      東アジア日本学研究学会第三回国際シンポジウム
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 外国語授業で求められるネイティブ/ノンネイティブ教員の資質・能力と連携・協働のあり方2021

    • Author(s)
      中川良雄
    • Organizer
      第8回国際言語文化学会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 中国と韓国の日本語教員に求められる資質・能力 ―ネイティブ/ノンネイティブ教員の連携・協働による「優れた」日本語授業の創出―2020

    • Author(s)
      中川良雄
    • Organizer
      韓国日語日文学会2020年冬季国際学術学会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 韓国の日本語学習者が求めるネイティブ/ノンネイティブ教員の資質・能力と連携・協働のあり方2020

    • Author(s)
      中川良雄
    • Organizer
      2020年度日本総合学術学会秋季大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] ネイティブ/ノンネイティブ教員に求められる資質・能力と連携・協働による「優れた」日本語授業 ―中国と韓国の学習者が求める日本語授業―2019

    • Author(s)
      中川 良雄
    • Organizer
      第六回中日韓朝言語文化比較研究国際シンポジウム
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 中国の日本語教育で求められる母語話者/非母語話者教師の資質・能力と「優れた日本語授業」創出のための連携・協働2019

    • Author(s)
      中川 良雄
    • Organizer
      2019年度中国日語教学研究会年会及び国際シンポジウム
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] ベトナムの日本語学習者が求めるネイティブ/ノンネイティブ教師の資質・能力と連携・協働による「優れた」日本語授業の創出2019

    • Author(s)
      中川 良雄
    • Organizer
      言語文化教育研究学会国際研究集会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 垣根を越えたつながりが生み出す日本語教育の未来2019

    • Author(s)
      中川 良雄、森末 浩之、小川 京子、タオ ティ カーミー、鈴木 茜
    • Organizer
      言語文化教育研究学会国際研究集会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] ネイティブ/ノンネイティブ教員の役割分担と連携・協働の可能性を問う2018

    • Author(s)
      中川良雄
    • Organizer
      ハノイ大学2018年国債シンポジウム「グローバル化時代の日本語研究と日本研究(ベトナム・ハノイ)
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 母語話者/非母語話者教員に求められる資質・能力と連携・協働の可能性―中国と韓国を例としてー2018

    • Author(s)
      中川良雄
    • Organizer
      アジア・アフリカ研究の視野における日本学国際シンポジウム(中国・上海)
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 母語話者/非母語話者の連携・協働による「優れた」外国語授業2018

    • Author(s)
      中川良雄・伝馬理恵・上野山藍弥
    • Organizer
      第3回「日本語教育学の理論と実践をつなぐ」国際シンポジウム
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] ネイティブ/ノンネイティブ教員に何を求めるかー英米語学科と中国語学科の学生が求める外国語授業―2017

    • Author(s)
      中川良雄・岡本俊裕・倉田誠
    • Organizer
      第5回国際言語文化学会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 中国人日本語学習者が求める母語話者/非母語話者教師の資質・能力2017

    • Author(s)
      中川良雄・王尤
    • Organizer
      第5回日中韓朝言語文化比較研究国際シンポジウム
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Int'l Joint Research

URL: 

Published: 2017-04-28   Modified: 2024-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi