• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

The learning effects of community-based projects for university students from a plurilingual perspective

Research Project

Project/Area Number 17K02907
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Foreign language education
Research InstitutionKyoto University of Foreign Studies

Principal Investigator

Yoshida Mami  京都外国語大学, 外国語学部, 教授 (80300242)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 南 博史  京都外国語大学, 国際貢献学部, 教授 (00124321)
河上 幸子  京都外国語大学, 国際貢献学部, 准教授 (30586730)
畑田 彩  京都外国語大学, 外国語学部, 准教授 (90600156)
島村 典子  京都外国語大学, 外国語学部, 准教授 (30724273)
中山 智子  京都外国語大学, 外国語学部, 教授 (80434645)
村上 正行  大阪大学, 全学教育推進機構, 教授 (30351258)
梶川 裕司  京都外国語大学, 外国語学部, 教授 (40281498)
Project Period (FY) 2017-04-01 – 2020-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2019)
Budget Amount *help
¥4,550,000 (Direct Cost: ¥3,500,000、Indirect Cost: ¥1,050,000)
Fiscal Year 2019: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,950,000 (Direct Cost: ¥1,500,000、Indirect Cost: ¥450,000)
Fiscal Year 2017: ¥2,080,000 (Direct Cost: ¥1,600,000、Indirect Cost: ¥480,000)
Keywords学びの共同体 / 地域連携 / 複言語主義 / 外国語系学部の学生 / 複文化主義 / フィールドワーク / 地域貢献 / 外国語学習 / 複言語・複文化活動 / 地域との連携 / コミュニティ・エンゲージメント / プロジェクト型学習 / 多文化共生 / インタビュー / 参与観察 / アンケート / 複言語複文化コミュニケーション / 協同学習 / グローカルな文化遺産の継承教育 / フィールドミュージアム活動 / 小学校での指導実践 / 言語異文化コミュニケーション能力 / 高大地域連携 / 振り返りシート / 複言語 / 複文化 / 外国語系学部 / 地域と協働
Outline of Final Research Achievements

Based on the perspectives of plurilingualism and pluriculturalism, five subprojects were conducted involving community collaboration designed both in and outside the curriculum for university students in this project, such as ones involving local communities such as a library, high school, elementary schools, and those involving agencies outside the university such as international students, and local residents, and experts in specialized fields. The learning effects of the program and its impact on the community were examined and It was suggested that the implementation of comprehensive field-based plurilingual activities were meaningful in terms of their language acquisition and disciplinary knowledge focusing on such elements as developing their autonomy, collaborative growth, citizenship, and international professionalism.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

単言語及び外国語教育に特化するのでなく、複数の言語を扱い、外国語教育だけでなく様々な分野(文化政策、移民)との連携により、複言語・複文化主義に基づいた包括的な言語体験が可能になり、大学生だけではなく多言語化の進む地域社会においても意義は大きい。また、協同を通して地域に貢献することで、学生が自分の適性を判断し、語学を学ぶことで社会にできる貢献が何かを具体的に考える機会となりキャリアと結びつけて、外国語を学ぶモチベーションへとつながる。従来の外国語教育成果の数量的評価に加えて、外国語を学ぶ動機づけやジェネリックスキルを含む包括的な視点から、学生の学びや変容の質的な評価を試みることの有効性が示せた。

Report

(4 results)
  • 2019 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • Research Products

    (25 results)

All 2020 2019 2018 2017 Other

All Journal Article (7 results) (of which Peer Reviewed: 6 results) Presentation (15 results) (of which Int'l Joint Research: 5 results,  Invited: 2 results) Book (2 results) Remarks (1 results)

  • [Journal Article] 指導体験が及ぼす教職志望学生のアイデンティティの変化2020

    • Author(s)
      吉田 真美、 相川 真佐夫
    • Journal Title

      JALT Journal

      Volume: 42.1 Pages: 29-50

    • NAID

      40022261837

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 小組合作学習模式与問巻調査的実践総結2020

    • Author(s)
      島村 典子
    • Journal Title

      国際漢語教学案例理論与実践:中国書籍出版社

      Volume: ‐ Pages: 97-112

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Journal Article] 和歌山アメリカ村の地方創生とルーツ・ツーリズム ―移民研究の社会還元に向けて―2020

    • Author(s)
      河上 幸子
    • Journal Title

      移民研究年報

      Volume: 26

    • NAID

      40022286917

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 複言語・複文化活動を通した共同体での発展的学び:連携型アクションリサーチの試み2020

    • Author(s)
      吉田 真美、 畑田 彩、 梶川 裕司、 河上 幸子、 南 博史、 中山 智子、 島村典子、 村上正行
    • Journal Title

      研究論叢

      Volume: 95

    • NAID

      120006886179

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 基于大学生中文能力差異的小組合作学習策略与実践2019

    • Author(s)
      島村 典子
    • Journal Title

      中国語教育

      Volume: 17 Pages: 109-129

    • Related Report
      2019 Annual Research Report 2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 指導体験が及ぼす教職志望学生のアイデンティティの変化2019

    • Author(s)
      吉田 真美 相川真佐夫
    • Journal Title

      JALT Journal

      Volume: 41,2 Pages: 1-24

    • NAID

      40022261837

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] ラーニングコモンズを主軸とした学習環境・学習支援のデザインを考える2017

    • Author(s)
      岩﨑千晶,千葉美保子,遠海友紀,嶋田みのり,村上正行
    • Journal Title

      大学教育学会誌

      Volume: Vol.39,No.2 Pages: 105-109

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 複言語環境で育った学習者のアイデンティティの変容:十全参加のための「投資」が「豊かな資源」になるまで2020

    • Author(s)
      吉田 真美、崔 允誌
    • Organizer
      言語文化教育研究学会 第6回年次大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] PBL授業「サイエンス・コミュニケーション」の実践報告 Part2-評価編-2020

    • Author(s)
      畑田 彩
    • Organizer
      日本環境教育学会第30回大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 自律学習支援における留学生との会話プログラムによる学習の変容2020

    • Author(s)
      辻 美也子、河野 弘美、村上 正行
    • Organizer
      日本教育工学会2020年度春季全国大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 超域資源としての移民文化―和歌山アメリカ村の地方創生と日系カナダ人のルーツ観光2019

    • Author(s)
      河上 幸子
    • Organizer
      比較文明学会関西支部第44回例会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] カナダ移民の記憶と遺物の継承:現在から未来へと続く町のにぎわい創出へ 京都外国語大学の取り組み2019

    • Author(s)
      河上 幸子
    • Organizer
      日本移民学会第29回年次大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] ソーシャル・ラーニング活動が学習の動機づけに与える効果についての分析2019

    • Author(s)
      巻下 由紀子、西出 崇、村上 正行
    • Organizer
      日本教育工学会研究会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] Choyuk jawonuroso iminmunhwa -Japantawungua ilbon americamaule sare(超域資源としての移民文化ー米国のジャパンタウン、日本のアメリカ村の事例から)2019

    • Author(s)
      河上幸子(当日は欠席のため第三者が代読)
    • Organizer
      2019年BKプラス共同国際学術大会"New Understanding and Utilization of Local Culture Resources"
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] 基于大学生中文能力差異的小組合作学習策略与実践-以社会貢献為目標2018

    • Author(s)
      島村典子
    • Organizer
      漢語国際教育専業建設研討会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] A quienes sirve la Arqueologia Publica? – Un vinculo entre la arqueologia y el publico local2018

    • Author(s)
      Hiroshi MINAMI
    • Organizer
      I SIMPOSIO DE ARQUEOLOGIA PUBLICA EN EL SALVADOR “Mas alla de la arqueologia: Arqueologia Publica”
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] 国語学習におけるソーシャル・ラーニングの効果についての考察2018

    • Author(s)
      巻下 由紀子、村上 正行、西出 崇、石川 保茂
    • Organizer
      日本教育工学会第34回全国大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] The Impact of Teaching Project on Student Teachers’ Identity Formation2017

    • Author(s)
      Mami Yoshida
    • Organizer
      The 50th Anniversary Meeting of the British Association for Applied Linguistics
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Developing "Glocal Heritage Education" for a Sustainable Future: Universities-High School-Municipality Collaboration for the Regional Revitalization of American Village in Wakayama”2017

    • Author(s)
      Sachiko Kawakami, Etsuko Higashi, Kazuya Tanaka , Hiroaki Nishiyama
    • Organizer
      University-Community Engagement Conference 2017
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 大学における学修成果の可視化に関する実践と検討2017

    • Author(s)
      村上 正行,西出 崇
    • Organizer
      日本教育工学会第33回全国大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 大学での学習における学生の問題解決行動の分類 ラーニング・コモンズの学習相談に対する文系学部3年生の認識2017

    • Author(s)
      遠海 友紀、嶋田 みのり、村上 正行、稲垣 忠
    • Organizer
      日本教育工学会第33回全国大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] ラーニング・コモンズの学習環境に対する学生の認識2017

    • Author(s)
      嶋田 みのり,遠海 友紀,村上 正行、稲垣 忠
    • Organizer
      日本教育工学会第33回全国大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Book] 尼崎市子どもの生活に関する実態調査 結果報告書2018

    • Author(s)
      矢野 裕俊、梶川 裕司、古瀬 麗、南 有香、堀 美和
    • Total Pages
      161
    • Publisher
      尼崎市こども青少年本部
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Book] 「医療通訳」(内「11章医療従事者と患者の文化的および社会的背景についての理解」「12章医療通訳者のコミュニケーション力担当」)2018

    • Author(s)
      重野 亜久里、高崎 愛里、梶川 裕司、他
    • Total Pages
      508
    • Publisher
      一般財団法人日本医療教育財団
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Remarks] Mio, America-mura

    • URL

      http://wakayama-americamura.com/

    • Related Report
      2019 Annual Research Report

URL: 

Published: 2017-04-28   Modified: 2021-02-19  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi