• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

A Study on "Views on Foreign Language Learning" of University Students Participating in Communicative Elementary German Classes

Research Project

Project/Area Number 17K02913
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Foreign language education
Research InstitutionKonan University

Principal Investigator

Fujiwara Mieko  甲南大学, 国際言語文化センター, 教授 (50309415)

Project Period (FY) 2017-04-01 – 2022-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2021)
Budget Amount *help
¥3,510,000 (Direct Cost: ¥2,700,000、Indirect Cost: ¥810,000)
Fiscal Year 2019: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Keywordsドイツ語 / 外国語学習観 / 英語学習経験 / ドイツ語を使う自分 / 教師調査 / 授業参観 / 初級ドイツ語 / 外国語教育観 / 質問紙調査 / 聴き取り調査 / 学習者の学習観 / 教師の教育観 / ドイツ語を使う自己像 / 英語学習観 / 教師のビリーフ / 独語学習 / コミュニカティブな授業 / 英語学習
Outline of Final Research Achievements

German language learners consider high school English study mainly as test preparation and few think of it as preparation for intercultural communication. The way they think about the German language classroom environment is related to their experience of learning English. German language teachers desire to teach oral communication as well as cultural and social content and do not consider translation into Japanese necessary. Furthermore, the students have a strong instrumental motivation related to earning credits, etc., and it appears that interest in German culture and society does not directly influence their motivation to study the language. The formation of the ideal L2 self requires a classroom environment that fosters autonomy and a sense of competence.
In the teacher survey, a multi-layered reflection was attempted by having the teachers and the observing researcher share in verbalizing their experiences both as learners and as teachers.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

ドイツ語教育において、外国語に対する学習観と態度及びその変化に注目し、明確な研究手続きによって行われた調査研究はまだ非常に少ない。とりわけ、大学におけるドイツ語学習を、英語学習を体験した学習者の中にさらに培われる外国語学習経験として連続的・複合的に捉える科学的な研究は管見の限り、まだ少ない。
本調査は、大学でのドイツ語教育が外国語教育全体の大きな目標の一つである言語を使うことができる学習者を育成するために何ができるのかを提案できる研究と考える。

Report

(6 results)
  • 2021 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • Research Products

    (23 results)

All 2021 2020 2019 2018 2017

All Journal Article (10 results) (of which Peer Reviewed: 1 results,  Open Access: 4 results) Presentation (8 results) (of which Int'l Joint Research: 5 results,  Invited: 2 results) Book (5 results)

  • [Journal Article] 日本の大学における第2外国語としてのドイツ語学習者の動機づけと「ドイツ語使用者としての自己イメージ」-Doernyei のL2 Motivational Self Systemに基づく質問紙調査による量的分析-2021

    • Author(s)
      藤原三枝子
    • Journal Title

      ドイツ文学

      Volume: 162 Pages: 87-104

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Englischlernerfahrungen und Einstellungen der Studierenden zum Deutschlernen sowie deren moegliches Selbstbild als Deutschverwendende2020

    • Author(s)
      Fujiwara, Mieko
    • Journal Title

      Muroi, Y.(Hrsg.) Einheit in der Vielfalt? Germanistik zwischen Divergenz und Konvergenz Asiatische Germanistentagung 2019 in Sapporo

      Volume: 1 Pages: 909-918

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] コミュニケーション中心の初級ドイツ語授業における教師のドイツ語教育観 -前期調査における学習者の学習観との比較に基づいて-2020

    • Author(s)
      藤原三枝子
    • Journal Title

      言語と文化

      Volume: 24 Pages: 55-72

    • NAID

      40022222485

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Journal Article] ドイツ語教師のプロフェショナリティー育成をめぐる考察 (2) - 言語学習歴・教授歴から見た自己形成過程 -2020

    • Author(s)
      森田昌美
    • Journal Title

      教職教育センタージャーナル

      Volume: 6

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Journal Article] ドイツ語学習者の高等学校における英語学習経験とドイツ語学習観との関連性─前期質問紙調査の量的分析を中心に─2019

    • Author(s)
      藤原三枝子
    • Journal Title

      言語と文化

      Volume: 23 Pages: 37-56

    • NAID

      40021885710

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Journal Article] ドイツ語教師のプロフェショナリティー育成をめぐる考察―授業参観の実効性と問題点―2019

    • Author(s)
      森田昌美
    • Journal Title

      神戸学院大学教職教育ジャーナル

      Volume: 5 Pages: 19-33

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 初級ドイツ語学習者の文法・リーディングに関する学習観とリーディングの方略を養成するための練習問題のシークエンス案2018

    • Author(s)
      藤原三枝子
    • Journal Title

      言語と文化

      Volume: 22 Pages: 109-124

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Journal Article] コミュニカティブなドイツ語授業における作業形態 -グループワークとペアワークに関する一考察-2018

    • Author(s)
      森田昌美
    • Journal Title

      共通教育研究紀要

      Volume: 3 Pages: 14-28

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Journal Article] コミュニカティブな教科書でドイツ語を学ぶ学習者-学習観と学習環境に対する認知を中心に-2017

    • Author(s)
      藤原三枝子
    • Journal Title

      日本独文学会研究叢書

      Volume: 125 Pages: 53-67

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 教師のビリーフ(信念)と授業実践-コミュニカティブな教科書を使用するドイツ語教師の視点から-2017

    • Author(s)
      森田昌美
    • Journal Title

      日本独文学会研究叢書

      Volume: 125 Pages: 68-86

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Open Access
  • [Presentation] Zukunftsvisionen der japanischen Deutschlehrenden - Was sollen die Studierenden im Deutschunterricht lernen?2021

    • Author(s)
      Morita, Masami
    • Organizer
      GETVICO24
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Englischlernerfahrungen und Einstellungen der Studierenden zum Deutschlernen sowie deren moegliches Selbstbild als Deutschverwendende2019

    • Author(s)
      Fujiwara, Mieko
    • Organizer
      Asiatische Germanistentagung
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 外国語担当教員の成長を促す授業参観2019

    • Author(s)
      藤原三枝子
    • Organizer
      東北大学高度教養教育・学習支援機構主催
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] Zur Entwicklung der professionellen Kompetenzen der Deutschlehrenden ― Im Deutschunterricht mit kommunikativen Lehrwerken2019

    • Author(s)
      Morita, Masami
    • Organizer
      JALT(全国語学教育学会)国際大会 German Workshop
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] ベルリン州立ヨーロッパ学校にみる複言語・複文化的能力の可能性2019

    • Author(s)
      藤原三枝子
    • Organizer
      国際研究集会2019 CEFRの理念と現実
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 初習外国語担当教員の成長を促す授業参観2018

    • Author(s)
      森田昌美
    • Organizer
      東北大学高度教養教育学生支援機構 言語・文化教育センター主催第5回初修外国語授業の相互参観による授業改善プロジェクト
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] Wie schaetzen japanische Studierende kommunikativ orientierte DaF-Lehrwerke ein? Ergebnisse quantitativer und qualitativer Untersuchungen2017

    • Author(s)
      Fujiwara, Mieko
    • Organizer
      14. IDT(14. Internationale Tagung der Deutschlehrerinnen und Deutschlehrer)
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 学習者はどのようなときに外国語を意欲的に学ぶのか-コミュニカティブな授業における学習環境を自己決定理論から考える-2017

    • Author(s)
      藤原三枝子
    • Organizer
      第二言語習得研究会(JASLA)
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Invited
  • [Book] Start frei! 1 スタート 1 コミュニケーション活動で学ぶドイツ語2019

    • Author(s)
      藤原三枝子、桂木忍、本河裕子、野村幸宏、Anja Poller, Rita Sachse-Toussaint
    • Total Pages
      131
    • Publisher
      三修社
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Book] Start frei! 1 Arbeitsbuch スタート 1 ワークブック2019

    • Author(s)
      藤原三枝子、桂木忍、本河裕子、野村幸宏、Anja Poller, Rita Sachse-Toussaint
    • Total Pages
      57
    • Publisher
      三修社
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Book] Start frei! 2 スタート 2 コミュニケーション活動で学ぶドイツ語2019

    • Author(s)
      藤原三枝子、本河裕子、野村幸宏、Carsten Waychert
    • Total Pages
      124
    • Publisher
      三修社
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Book] Start frei! 2 Arbeitsbuch スタート 2 ワークブック2019

    • Author(s)
      藤原三枝子、本河裕子、野村幸宏、Carsten Waychert
    • Total Pages
      47
    • Publisher
      三修社
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Book] ことばを教える・ことばを学ぶ 複言語・複文化・ヨーロッパ言語共通参照枠(CEFR)と言語教育2018

    • Author(s)
      西山教行 藤原三枝子 中川慎二 木村護郎クリストフ 古石篤子 柿原武史 境一三 吉田研作 泉水浩隆 太田達也 真嶋潤子 茂木良治 江澤照美 落合佐枝
    • Total Pages
      349
    • Publisher
      行路社
    • ISBN
      9784875343905
    • Related Report
      2017 Research-status Report

URL: 

Published: 2017-04-28   Modified: 2023-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi