Development of English Teaching Methods and Materials to Support Slow Learners: Toward Universal Design
Project/Area Number |
17K02918
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
|
Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Research Field |
Foreign language education
|
Research Institution | Kyoto Junior College of Foreign Languages |
Principal Investigator |
Yasugi Shinichi 京都外国語短期大学, キャリア英語科, 教授 (70637991)
|
Project Period (FY) |
2017-04-01 – 2021-03-31
|
Project Status |
Completed (Fiscal Year 2020)
|
Budget Amount *help |
¥3,510,000 (Direct Cost: ¥2,700,000、Indirect Cost: ¥810,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
|
Keywords | スローラーナー / つまずき / 文法 / 単語の音韻化 / 動機付け / スピーキング / 指導法 / ICT / ユニバーサルデザイン / 文法指導 / 文字と音声の一致 / 音読から表現活動 / マルチメディア / 発問 / 高校英語教育 / 文法(語順・後置修飾) / 動機づけ / スピーキング(自己表現) / フレーズ音読 / 実践的英語指導法 / 教材開発 / 実践的指導法 |
Outline of Final Research Achievements |
The goal of this research is to establish a practical English teaching method and develop teaching materials to support slow learners. The results are disseminated to junior and senior high school teachers through public lectures and other opportunities. To achieve this goal, how students stumble at each stage of English learning was analyzed from various angles, and ways to overcome these stumbling blocks were studied and put into practice with the cooperation of high school teachers. The stumbling blocks were divided into several stages, and teaching methods to overcome the stumbling blocks were developed and reviewed. The results of the practice and research were presented at the final presentation and the social contribution meeting. In addition, a DVD containing the contents of the research was produced. To sum up, the goal of this research was achieved.
|
Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
本研究の意義は従来の研究にはない視点による研究を行なった点にある。第1に研究成果としてスローラーナーのつまずきを各段階に分け、段階毎の指導法を提示した。第2に研究者と高等学校の現場の実践者が長期間にわたり、定期的に議論し、授業改善や指導法の開発を行い、問題点を振り返り、分析しながら発展させてきた。研究者と実践者が手をアクション・リサーチを行なうという研究スタイルを確立した。第3にスローラーナーの定義を「初期段階からつまずいている学習者も視野に入れるが、様々な学力レベルの高校で、集団の中で英語学習につまずいている生徒を想定」とし、どの集団にもスローラーナーはいるという視点を提供した。
|
Report
(5 results)
Research Products
(27 results)