• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

A comparative study of complaint handling in English and Japanese: Developing ESP materials for the tourism industry from the perspective of pragmatics

Research Project

Project/Area Number 17K02934
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Foreign language education
Research InstitutionOsaka Prefecture University

Principal Investigator

IWAI Chiharu  大阪府立大学, 高等教育推進機構, 教授 (90411389)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 岩根 久  大阪大学, サイバーメディアセンター, 招へい教員 (50176559)
岩田 聖子  追手門学院大学, 基盤教育機構, 大学常勤講師 (80771394)
Project Period (FY) 2017-04-01 – 2022-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2021)
Budget Amount *help
¥4,160,000 (Direct Cost: ¥3,200,000、Indirect Cost: ¥960,000)
Fiscal Year 2020: ¥130,000 (Direct Cost: ¥100,000、Indirect Cost: ¥30,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
KeywordsESP / 語用論 / 苦情対応 / 国際比較 / 日本・アメリカ / 談話完成テスト / ロールプレイ / 教授法 / 教材開発 / インタビュー / 質問紙調査 / 接客業経験者 / アンケート調査 / 日英比較 / ESP教育 / 観光学 / 外国人応接
Outline of Final Research Achievements

This study compared and evaluated the language employed for complaint handling processes in Japan and in the US. English for Specific Purposes (ESP) study materials were also developed based on the stated objective. Discourse completion tests, surveys, role-play scenarios, and interviews were executed to ascertain the differences and similarities between Japanese customer service professionals and their American counterparts in responding to complaints. The ESP resources resulting from the investigation were applied to an experimental university class. The final questionnaire-survey analysis revealed that the participating students were enthusiastic about learning how to resolve complaints in English. They appreciated the study materials and the opportunity to practice complaint handling in English over several group-work sessions.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究の学術的意義は、苦情対応に関するESP (English for Specific Purposes = 専門分野の英語) の研究に、言語使用を文脈や使用者との関係から分析する語用論の研究手法 (談話完成テストとロールプレイ)を応用したことである。この方法により、苦情対応という、自然発話のデータを入手することが困難な状況で、信頼のおけるデータが取得でき、分析することが可能となった。また、日本国際観光学会の学会誌に掲載された論文 (岩井, 2019) が、観光業界の専門誌『トラベル・ジャーナル』に転載され、本研究の社会的波及効果の高さを示していた。

Report

(6 results)
  • 2021 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • Research Products

    (10 results)

All 2021 2020 2019 2018

All Journal Article (6 results) (of which Peer Reviewed: 6 results,  Open Access: 1 results) Presentation (4 results)

  • [Journal Article] 苦情対応の日米比較 ―ロールプレイにおける顧客と店員のインターアクション―2021

    • Author(s)
      岩井千春
    • Journal Title

      The JASEC Bulletin

      Volume: 30(1) Pages: 1-16

    • NAID

      40022760745

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 苦情対応におけるホスピタリティに係わる一考察―日米の接客業経験者に対するインタビュー調査の結果から―2021

    • Author(s)
      岩井千春
    • Journal Title

      HOSPITALITY

      Volume: 31 Pages: 17-26

    • NAID

      40022559607

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 苦情対応に関する意識の日米比較―談話完成テストとインタビューのトライアンギュレーション2020

    • Author(s)
      岩井千春・岩根 久
    • Journal Title

      The JASEC Bulletin

      Volume: 29 Pages: 29-43

    • NAID

      40022418228

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] ポライトネス理論の視点による苦情対応の日英比較―店側の落ち度の程度による対応の変化―2019

    • Author(s)
      岩井千春・岩根久
    • Journal Title

      THE JASEC BULLETIN

      Volume: 28 Pages: 33-49

    • NAID

      40022076805

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 苦情対応に関する意識の日米比較 ―接客業経験者に対する質問紙調査―2019

    • Author(s)
      岩井千春
    • Journal Title

      日本国際観光学会論文集

      Volume: 第26号 Pages: 143-153

    • NAID

      130007794947

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 観光業のESP研究における語用論研究の応用の意義について2018

    • Author(s)
      岩井千春
    • Journal Title

      言語と文化

      Volume: 17 Pages: 37-49

    • NAID

      120006721230

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] 効果的な苦情対応のためのESP教材開発―アンケートとロールプレイの調査結果から―2020

    • Author(s)
      岩井千春・岩根 久
    • Organizer
      大学英語教育学会第59回国際大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] ポライトネス理論の視点による苦情対応の日英比較: 店側の落ち度の程度による対応の変化2019

    • Author(s)
      岩井千春・岩根久
    • Organizer
      2019年度外国語教育メディア学会 (LET) 関西支部春季研究大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 苦情対応の日英比較―ロールプレイとインタビューの分析―2019

    • Author(s)
      岩井千春・岩根久・岩田聖子
    • Organizer
      2019年度外国語教育メディア学会(LET)全国研究大会(FLEAT Ⅶ)
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 苦情対応に関する意識の日米比較―接客業経験者に対する質問紙調査2018

    • Author(s)
      岩井千春・岩根久
    • Organizer
      観光学術学会
    • Related Report
      2018 Research-status Report

URL: 

Published: 2017-04-28   Modified: 2023-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi