• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development of a Level-Based Korean Orthography Instruction Method for Japanese Students Learning Korean

Research Project

Project/Area Number 17K02942
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Foreign language education
Research InstitutionTokai University

Principal Investigator

Kim Minoo  東海大学, 国際教育センター, 講師 (20734833)

Project Period (FY) 2017-04-01 – 2020-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2019)
Budget Amount *help
¥3,770,000 (Direct Cost: ¥2,900,000、Indirect Cost: ¥870,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Keywords分かち書き / ハングル正書法 / 表記 / 日本人韓国語学習者 / 韓国語正書法 / 韓国語表記法 / 日本人学習者 / レベル別指導法
Outline of Final Research Achievements

This research project investigates the use of spaces to separate Korean words, in particular how Japanese students learning Korean use spaces, the errors they make, and methods of instruction for proper use of spaces. The results of this research project include the following: (1) papers analyzing errors made by Japanese students learning Korean, considering the use of spaces between words, methods of instruction for proper use of spaces, the impact of online dictionary tools on the writing of Japanese students learning Korean, as well as the survey examining the attitudes of Japanese learners and Korean teachers toward the use of spaces, were published; (2) an international symposium on Hangul orthography was hosted; and (3) a conference presentation on the use of spaces to separate Korean words was given, in particular how Japanese students learning Korean actually separate the words, causes of their errors, and methods of proper instruction.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

韓国語の文章を書く上で基本的な表記法である分かち書きは,韓国語の作文能力を評価する基準として重要な役割を持っているにも関わらず,日本の韓国語教育現場では分かち書きの誤りについてはほとんど注目されてこなかった。本研究は日本の韓国語教育における表記教育の現状と問題点を明らかにし,今後の韓国語表記教育の方向性を示唆するもので,今後の日本における韓国語の表記教育へ大きく貢献できるものと考えられる。

Report

(4 results)
  • 2019 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • Research Products

    (12 results)

All 2020 2019 2018 2017

All Journal Article (6 results) (of which Peer Reviewed: 6 results) Presentation (2 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results) Book (2 results) Funded Workshop (2 results)

  • [Journal Article] 日本人韓国語学習者の作文における分かち書き誤用とオンライン辞書ツールの検索結果との比較2019

    • Author(s)
      金珉秀
    • Journal Title

      韓国語教育研究

      Volume: 9 Pages: 63-81

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 日本人韓国語学習者の作文における分かち書き認識に関する一考察2019

    • Author(s)
      金珉秀
    • Journal Title

      東海大学紀要

      Volume: 39 Pages: 1-22

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 分かち書きにおける韓国語教員の意識調査2019

    • Author(s)
      金珉秀
    • Journal Title

      異文化交流

      Volume: 19 Pages: 116-135

    • Related Report
      2019 Annual Research Report 2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 日本人韓国語学習者における分かち書き認識に関する一考察-世宗学堂の学習者を中心に-2019

    • Author(s)
      金珉秀
    • Journal Title

      東海大学紀要(国際教育センター 英語教育部門・国際言語教育部門)

      Volume: 39 Pages: 1-22

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 日本人韓国語学習者の作文における分かち書きの誤用に関する一考察2018

    • Author(s)
      金珉秀
    • Journal Title

      韓国語教育研究

      Volume: 8 Pages: 45-72

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 日本人韓国語初級・中級学習者における「分かち書き」の使用実態-助詞の前後を中心に-2017

    • Author(s)
      金 珉秀
    • Journal Title

      韓国語教育研究

      Volume: 7 Pages: 47-67

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 日本人韓国語学習者の作文における分かち書きの誤用とその原因に関する一考察2018

    • Author(s)
      金珉秀
    • Organizer
      第9回日本韓国語教育学会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 日本人韓国語学習者の分かち書きの使用実態と指導方案2017

    • Author(s)
      金 珉秀
    • Organizer
      国際シンポジウム「韓国語教育の現状と課題- 韓国語正書法をめぐる諸問題を中心に」
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Book] 文部科学省・科学研究費助成事業・基盤研究(C)2019国際シンポジウム論文集 韓国語教育の現状と課 題:韓国語正書法教育を中心に2020

    • Author(s)
      閔 賢植, 李 寛珪, 長谷川 由起子, 南 潤珍, 内山 政春, 金 珉秀
    • Total Pages
      180
    • Publisher
      東海大学出版
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Book] 文部科学省・科学研究費助成事業・基盤研究(C)国際シンポジウム論文集 韓国語教育の現状と課題-韓国語正書法をめぐる諸問題を中心に-2017

    • Author(s)
      閔 賢植、金 珉秀、伊藤 英人、生越 直樹、吉本 一、趙 顕龍
    • Total Pages
      188
    • Publisher
      東海大学出版
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Funded Workshop] 2019国際シンポジウム「韓国語教育の現状と課題-韓国語正書法教育を中心に」2019

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Funded Workshop] 国際シンポジウム「韓国語教育の現状と課題-韓国語正書法をめぐる諸問題を中心に」2017

    • Related Report
      2017 Research-status Report

URL: 

Published: 2017-04-28   Modified: 2021-02-19  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi