Consideration of more effective methods for listening comprehension based on sound spectra
Project/Area Number |
17K02949
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Research Field |
Foreign language education
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Research Institution | Kanagawa Institute of Technology (2019-2022) Niigata University of Management (2017-2018) |
Principal Investigator |
Matsuura Reiko 神奈川工科大学, 情報学部, 講師 (10780801)
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
山本 淳子 新潟経営大学, 経営情報学部, 教授 (30372832)
古橋 武 名古屋大学, 国際機構, 特任教授 (60209187)
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Project Period (FY) |
2017-04-01 – 2023-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2022)
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Budget Amount *help |
¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Fiscal Year 2019: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2018: ¥260,000 (Direct Cost: ¥200,000、Indirect Cost: ¥60,000)
Fiscal Year 2017: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
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Keywords | 英語聞き取り教育 / 高周波数帯 / 音の強調 / 英語聴音教育 / 強調 / 周波数特性 / 英語子音の聴き分け / 英語発音訓練 / 英語の子音の聴き分け / 子音の聴き取り / 子音の発音 / 音素 / 発音教育 / 学習意欲 / テキストマイニング / 発音訓練 / 聴き分け訓練 / 訓練プログラム / 教育工学 / 教材 / 教育メディア一般 |
Outline of Final Research Achievements |
In this study, there was no clear significant difference in the training by having the participants listen to sounds emphasizing the high-frequency band unique to English for listening to sounds that are difficult for Japanese. However, there was a clear difference in the post-training impressions, which were positive in terms of interest in the sounds. It was effective in generating interest in the existence of differences in sound.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
音の違いをはっきり聴き分けられる日本人が少なく、聴き分けられるとしてもそれを自覚していないことも多い。今回の研究で、そういう音があることを意識させられることには成功していることが、被験者の感想には出ていた。違いのある音を積極的に聴こうと準備することはとても大切である。 今後、対象者を大学生でなく、年齢が低い英語の初学者に向けることが大切だとネイティブの研究者全員にアドバイスを受けた。その際の音の作成方法の参考になることを願う。
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Report
(7 results)
Research Products
(2 results)