The development of technical writing materials for Kosen Students
Project/Area Number |
17K02963
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Research Field |
Foreign language education
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Research Institution | National Institute of Technology, Toyama College |
Principal Investigator |
AOYAMA Akiko 富山高等専門学校, 一般教養科, 教授 (40231790)
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
高田 英治 富山高等専門学校, その他部局等, 教授 (00270885)
亀山 太一 岐阜工業高等専門学校, その他部局等, 教授 (60214558)
武田 淳 仙台高等専門学校, 総合工学科, 教授 (60270196)
川畠 嘉美 石川工業高等専門学校, 一般教育科, 教授 (70581172)
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Project Period (FY) |
2017-04-01 – 2020-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2019)
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Budget Amount *help |
¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
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Keywords | 技術英語 / ライティング / 高専 / 技術英文 / 英語論文 / 英語 |
Outline of Final Research Achievements |
We wrote two learning materials for students at colleges of technology, who need to write research papers or make oral presentations without adequate preparatory training. The first learning material, which aims at increasing students’ English vocabulary and expressions in the field of science and mathematics, was published as “Fundamental Science in English II” together with its workbook “Fundamental Science in English II Workbook”. The other learning material, which aims at improving students’ skills in technical writing, from pre-editing the Japanese source texts to expressing them in correct, clear and concise English, was privately published as “Basic Technical Writing for Students at Colleges of Technology.”
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
リーディング教材は、すでに知っている理数系分野の内容を「英語でどのように表現するか」を学習することに重点を置き、「英文で内容を学ぶ」ことを目的とすることが多い従来の教材とは一線を画す。技術英文ライティング教材は、日本語の分析から英訳完成までの一連の過程を研究する授業実践から得られた知見をもとに、技術英文ライティングの知識や経験が十分ではない学習者にも段階を追って学習を進めることができるように設計されている。両教材とも、日本語と英語の両方で、論理的文章作成の基盤となる「意図を正確に伝える明確で簡潔な文を書く力」の養成を目的としており、日本語の読解力低下が進む中、時代のニーズに応える教材でもある。
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Report
(4 results)
Research Products
(17 results)
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[Presentation] Improvement of Skills in Interactive Teaching through Objective and Quantitative Evaluation by Students and Teachers2017
Author(s)
K. Wako, M. Sekido, S. Hlamanishi, M. Okumura, J. Takeda, H. Ishi, Y. Miyazaki, S. Hongo, H. Sakuraba, H. Yamada, S. Yairi, H. Yagyu, M. Matsubara, K. Suzuki, Y. Tanaka and M. Oshima
Organizer
The 11th International Symposium on Advances in Technology Education, ISATE 2017
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