Relationship between L2 listening ability and mean length of perceptual run as an indicator of phonological working memory
Project/Area Number |
17K02970
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Research Field |
Foreign language education
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Research Institution | Nagoya University |
Principal Investigator |
Murao Remi 名古屋大学, 人文学研究科, 准教授 (80454122)
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
江口 朗子 愛知工科大学, 工学部, 教授(移行) (30758602)
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Project Period (FY) |
2017-04-01 – 2021-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2020)
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Budget Amount *help |
¥3,510,000 (Direct Cost: ¥2,700,000、Indirect Cost: ¥810,000)
Fiscal Year 2019: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
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Keywords | 音韻的作動記憶 / 平均連続認知語数 / 英語リスニング力 / 長期的言語知識 / リスニングスパンテスト / 構造方程式モデリング / 線形混合効果モデル / 音韻的作動記憶容量 / リスニングスパンタスク / 英語リスニング能力 / リスニング能力 / 長期記憶 / 統語知識 / 定型的表現知識 / 形態統語論的知識 / 定型表現 / 教育実践 |
Outline of Final Research Achievements |
This study proposes the mean length of perceptual run (MLPR) as an indicator of phonological working memory (PWM) which explains the L2 listening ability better than the listening span task (LST). MLPR is the sentence mean of the maximum total number of continuous words/syllables a listener could repeat/dictate, reflecting the listener’s morphosyntactic and formulaic knowledge of language stored in their long-term memory. The linear mixed-effects model revealed that increased MLPR significantly increased listening ability. Conversely, the storage and processing scores of LST were not detected as predictive factors. A structural equation modeling analysis of the proposed model showed that L2 learners possessing more knowledge of linguistic formulaicity could hold longer stretches of words in PWM and were more successful listeners of the English language. Classroom training of MLPR for 12 weeks led to a significant increase in MLPR, motivating the students to commit to learning English.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
本研究では既存の作動記憶容量測定法(PWM)に見られる問題点を解消した、新たな指標を提案することができた。平均連続認知語数(MLPR)は長期的言語知識を反映し、リスニング力を予測するため、第二言語のPWMをより的確に測定できるという学術的な貢献のみならず、学習者や教授者に対してどのようにリスニング学習を行ったらよいかについて指針を示せるという社会的貢献にもつながる。MLPRを教授用ツールとして使用した本研究の教育実践では、学習者のモチベーション向上につながることも確認できた。PWMに関する本研究の知見は、スピーキング、リーディング、ライティングにも生かせるという点で英語教育学への汎用性は高い。
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Report
(5 results)
Research Products
(1 results)