• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

A study of speech perception strategies in dialogue situations aimed at improving Japanese CFL learners' pragmatic competences

Research Project

Project/Area Number 17K02978
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Foreign language education
Research InstitutionMeiji Gakuin University (2019-2022)
The University of Kitakyushu (2017-2018)

Principal Investigator

Nishi Kaori  明治学院大学, 教養教育センター, 教授 (70390367)

Project Period (FY) 2017-04-01 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥3,250,000 (Direct Cost: ¥2,500,000、Indirect Cost: ¥750,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Keywordsコミュニケーション・ストラテジー / 聞き返し / 中国語 / 中間言語語用論 / 第二言語習得 / 語用論 / 言語習得
Outline of Final Research Achievements

This study investigated the communication strategies employed by upper-intermediate Japanese CFL Learners to overcome difficulties in listening comprehension, mainly from the perspectives of intercultural pragmatics and interlanguage pragmatics. The surveys dealt with the following four aspects: (1) The communication strategies used by learners and the presence or absence of pragmatic transfers. (2) The influence of familiarity and hierarchical relationships with interaction partners on the choice of communication strategies. (3) Whether learners were able to comprehend inaudible information using these communication strategies. (4) The extent to which native Chinese speakers accept the communication strategies used by learners. In conducting these surveys, differences in learners' proficiency levels and learning environments were considered.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

日本語は上下関係、中国語は親疎関係に敏感である傾向が強いと言われるが、特に、中級以下の中国語学習者は、相手による言葉の使い分けは難しく、上級学習者は中国語母語話者に近いストラテジーをとるものの、日本語からの転移がみられることがある。本研究により、中国語母語話者、中国語学習者の場面(人間関係)別のコミュニケーション・ストラテジーの使い分けが解明され、中国語学習者が自らコミュニケーション上の障害を取り除くために必要なストラテジーを明示することができる。また、日中対照といった視点から、中国語語用論のみならず日本語語用論の発展にも少なからず貢献できたと考えられる。

Report

(7 results)
  • 2022 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • Research Products

    (7 results)

All 2021 2019 2018

All Journal Article (2 results) (of which Peer Reviewed: 1 results,  Open Access: 1 results) Presentation (5 results) (of which Int'l Joint Research: 3 results,  Invited: 1 results)

  • [Journal Article] 面接場面における受容型コミュニケーション・ストラテジー――中国語学習者と母語話者を比較して――2021

    • Author(s)
      西香織
    • Journal Title

      中国語教育

      Volume: 19 Pages: 53-73

    • NAID

      40022602426

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 中国語初中級における比較表現の文法事項分割・分散化試案2018

    • Author(s)
      西香織、鈴木慶夏
    • Journal Title

      国際論集

      Volume: 16 Pages: 127-144

    • NAID

      120006472390

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Open Access
  • [Presentation] 対日本漢語学習者応答交際策略的可接受度調査分析2021

    • Author(s)
      西香織
    • Organizer
      6th International Conference on Chinese as a Second Language Research
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 日本漢語学習者和中国日語学習者之理解型交際策略対比研究-以求職応聘面試場面為例-2021

    • Author(s)
      西香織
    • Organizer
      中日語言教育研討会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] 模擬面接における中国語学習者の受容型コミュニケーション・ストラテジー2019

    • Author(s)
      西香織
    • Organizer
      中国語教育学会第17回全国大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 日本漢語學習者在不同人際關係中的理解型交際策略研究2018

    • Author(s)
      西香織
    • Organizer
      第十屆亞太地區漢語教學學會國際研討會
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 初級レベルに必要な比較表現とは――文法事項の分割・分散による文型化試案2018

    • Author(s)
      西香織
    • Organizer
      中国語教育学会第15回全国大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report

URL: 

Published: 2017-04-28   Modified: 2024-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi