• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Verification the effect of a knowledge learning by digital material and language activities and construction of the cognitive database

Research Project

Project/Area Number 17K03002
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Foreign language education
Research InstitutionUbe National College of Technology (2018-2020)
Kitakyushu National College of Technology (2017)

Principal Investigator

Okada Misuzu  宇部工業高等専門学校, 一般科, 准教授 (90776543)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 山本 一夫  釧路工業高等専門学校, 創造工学科, 名誉教授 (00200791)
渡辺 眞一  北九州工業高等専門学校, 生産デザイン工学科, 教授 (00581232)
横山 郁子  北九州工業高等専門学校, 生産デザイン工学科, 教授 (40231568)
中村 嘉雄  北九州工業高等専門学校, 生産デザイン工学科, 准教授 (40346739)
久保川 晴美  北九州工業高等専門学校, 生産デザイン工学科, 准教授 (70530541)
Project Period (FY) 2017-04-01 – 2021-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2020)
Budget Amount *help
¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Keywordsデジタル教材 / 言語活動 / 文法学習 / 認知言語学習プロセス / 認知的学習レベル / 知識の自動化 / デジタルフラッシュカード / 語彙学習 / 認知プロセス
Outline of Final Research Achievements

The purpose of this study is to carry out plural tests to Japanese learners of English and verify their grammar knowledge based on cognitive process of language learning. In this study, Japanese learners learned English grammar by speaking activities and digital flashcards including picture, animation, meaning and sound. Afterward, I analyzed the cognitive achievement level of their knowledge by testing.
As the results of this study, I found out the difference of the correct answer rate even if same grammar item in the case of using digital flashcards or not using. Moreover, I showed the grammar items which may progress internalization by speaking and writing tests.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

これまでの文法学習において画像、動画、意味、音声といったマルチ処理を課すデジタルフラッシュカードを文法学習にまで広げ、動画教材として開発したことは本研究の独創的な点であると考えられる。さらに、ある特定の指導後に複数のテストを実施することによって、学習者の文法項目における認知レベルと指導との関係性を検証することができるため、日本人英語学習者の特徴を把握し、指導法を選択する際の指標となる研究であると思われる。

Report

(5 results)
  • 2020 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • Research Products

    (12 results)

All 2020 2019 2018 2017

All Journal Article (4 results) (of which Peer Reviewed: 3 results,  Open Access: 1 results) Presentation (6 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results) Book (2 results)

  • [Journal Article] 2C05 Text data analysis of research papers for SDGs resolution2020

    • Author(s)
      市坪拓之,中村成芳,岡田美鈴,Namita Maharajan, 油谷英明,山口隆司
    • Journal Title

      Proceedings of Annual Conference of Japanese Society for Engineering Education

      Volume: 2020 Issue: 0 Pages: 132-133

    • DOI

      10.20549/jseeja.2020.0_132

    • NAID

      130007929314

    • ISSN
      2189-8928, 2424-1458
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Generic Skills Assessment through Implementation of Group Based Learning to Understand SDGs2019

    • Author(s)
      Maharja Namita, Kyohei Kuroda, Misuzu Okada, Shigeyoshi Nakamura, Hideaki Aburatani, Takashi Yamaguchi, Makoto Ichitsubo
    • Journal Title

      Journal of Education Practice

      Volume: 19(6) Pages: 14-23

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 自動フラッシュカードを使用した学習における文法項目の内在化ーマルチ処理を課すことによる学習促進の可能性ー2019

    • Author(s)
      岡田美鈴
    • Journal Title

      全国高等専門学校英語教育学会研究論集

      Volume: 38 Pages: 121-130

    • NAID

      40021852828

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] デジタルフラッシュカードを活用して語彙力・文法力は変わる?2017

    • Author(s)
      岡田美鈴
    • Journal Title

      英語教育

      Volume: 65 Pages: 22-24

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] SDGsG解決のための研究論文に対する計量テキスト分析2020

    • Author(s)
      市坪拓之,中村成芳,岡田美鈴,Namita Maharajan, 油谷英明,山口隆司
    • Organizer
      工学教育研究講演会
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] CLIL型指導によるSDGs英語プレゼンテーション能力と汎用的技能の向上2019

    • Author(s)
      岡田美鈴
    • Organizer
      第48回九州英語教育学会宮崎研究大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] グローバルエンジニア育成のための工学教育分野へのSDGs教育の導入2019

    • Author(s)
      中村成芳、黒田恭平、岡田美鈴、油谷英明、山口隆司、市坪誠
    • Organizer
      工学教育研究後援会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] コマ動画を使用した学習における文法項目の内在化2018

    • Author(s)
      岡田美鈴
    • Organizer
      平成30年度COCET研究大会第42回
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] The Method of Creating the Database of Cognitive Knowledge Ranking2018

    • Author(s)
      Misuzu Okada
    • Organizer
      The 57th JACET International Convention
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 自動フラッシュカードの汎用性2017

    • Author(s)
      岡田美鈴
    • Organizer
      平成29年度COCET研究大会(第41回)
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Book] Transforming for Sustainability -The guide for your action on the SDG 7 & 9-2020

    • Author(s)
      Ichitsubo, M.Aburatani, H., Yamaguchi, T., Fujii, K., Okada, M., Sugihara, Y., Kuroda, K., Maharajan, N., Ichitsubo, H., Suemitsu, K.
    • Total Pages
      156
    • Publisher
      Maruzen-Yushodo Co., Ltd., Tokyo
    • ISBN
      9784841940305
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Book] Transforming for Sustainability -The guide for your action on the SDGs 7 & 9-2020

    • Author(s)
      Makoto Ichitsubo, Hideaki Aburatani, Takashi Yamaguchi, Kazuma Fujii, Koichi Murayama, Misuzu Okada, Yukinobu Sugihara, Kyohei Kuroda, Namita Maharajan, Hiroyuki Ichitusbo, Kento, Suemitsu
    • Total Pages
      156
    • Publisher
      Maruzen-Yushodo Co., Lts.
    • ISBN
      9784841940305
    • Related Report
      2019 Research-status Report

URL: 

Published: 2017-04-28   Modified: 2022-01-27  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi