• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Study on vertical scaling of English achievement

Research Project

Project/Area Number 17K03005
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Foreign language education
Research InstitutionYokohama National University

Principal Investigator

Saida Chisato  横浜国立大学, 教育学部, 教授 (50400594)

Project Period (FY) 2017-04-01 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Keywords英語力 / 学習到達度 / 垂直尺度化 / 項目応答理論 / Can-doリスト / 段階反応モデル / CEFR-J / 英語教育 / CEFR / 学習到達目標 / 多値型IRTモデル / パフォーマンス評価 / IRT / 学習指導要領 / 言語能力 / 大規模英語テスト / 教室内言語習得 / 英語 / 学力調査 / 特異項目機能
Outline of Final Research Achievements

Performance assessments and self-assessment questionnaires are often scored polytomously rather than dichotomously. First, this study analyzed the polytomous data sets from the writing test (H17) and the speaking test (H22) conducted by the National Institute of Educational Policy Research using the graded response IRT model. The results indicated that the partial scoring system did not work effectively on approximately 75% of the performance items. The partial scoring system worked better for the items to assess the appropriateness of language use rather than the items to assess the accuracy of language use. Second, the self-assessment data set of CEFR-J was analyzed using the graded response IRT model to create vertical scaling. The analysis made it possible to link IRT scores to Can-do descriptors on different scales, one for the basic English ability for students up to junior high school and the other for the advanced English ability for senior high school and university students.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

英語教育で扱うデータは、正答・誤答の2値型のみならず、部分点や観点別段階評価による多値型が多い。本研究成果の学術的意義は、英語によるパフォーマンステストの多値型データの分析に段階反応IRTモデルが活用できる点を示せたことと、英語の学習到達度の発達段階を可視化するために、Can-do形式による自己評価の多値型データを段階反応モデルで分析し、能力記述文の垂直尺度化が実現できた点である。パフォーマンステストの部分点があまり機能していない場合もあることや、学習到達度とIRTスコアとを中学生までの尺度とそれ以降の尺度に分けて対応づけし、英語力の発達段階を可視化するができた点に社会的意義があると考える。

Report

(7 results)
  • 2022 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • Research Products

    (14 results)

All 2023 2022 2019 2018 2017

All Journal Article (3 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results,  Peer Reviewed: 2 results,  Open Access: 2 results) Presentation (10 results) Book (1 results)

  • [Journal Article] Analysis of the Junior High School English Test Items of the National Assessment of Academic Ability Using Item Response Theory2022

    • Author(s)
      Chisato Saida
    • Journal Title

      Annual Review of English Language Education (ARELE)

      Volume: 33 Pages: 33-48

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 横浜国立大学附属鎌倉中学校英語科における目標に準拠した評価の実践2018

    • Author(s)
      斉田 智里・亀山 弘二郎・吉田 早希・和田 雅広・Stebbins Antoine
    • Journal Title

      横浜国立大学教育学部紀要. I, 教育科学 = Journal of the College of Education, Yokohama National University. The educational sciences,1

      Volume: Ⅰ Pages: 58-75

    • NAID

      120006425762

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] Creating a Common Scale by Post Hoc IRT Equating to Investigate the Effects of the New National Educational Policy in Japan2017

    • Author(s)
      Chisato Saida
    • Journal Title

      Language Assessment Quarterly

      Volume: 14(3) Issue: 3 Pages: 257-273

    • DOI

      10.1080/15434303.2017.1368518

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Int'l Joint Research
  • [Presentation] 「全国学力・学習状況調査」結果の活用事例-ある神奈川県立高等学校英語科の取組みー2023

    • Author(s)
      斉田智里・松尾真太郎
    • Organizer
      横浜国立大学英語教育学会第3回研究大会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 英語テスト問題の無回答の要因分析-「全国学力・学習状況調査」中学校英語テストデータ分析結果から-2022

    • Author(s)
      斉田智里
    • Organizer
      全国英語教育学会第47回北海道研究大会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] パフォーマンス評価における多値型採点の有効性の検討2019

    • Author(s)
      斉田智里
    • Organizer
      全国英語教育学会第45回弘前研究大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 段階反応モデルを用いたCan-do自己評価項目の垂直尺度化と活用2019

    • Author(s)
      斉田智里
    • Organizer
      関東甲信越英語教育学会第43回神奈川研究大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] センター試験英語はそれほど悪いテストか?ー 「論証に基づく妥当性検証」の試みー2018

    • Author(s)
      斉田智里、関口友子
    • Organizer
      関東甲信越英語教育学会第42回栃木研究大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 学習到達目標の改善と評価方法の工夫-評価ポートフォリオの活用-2018

    • Author(s)
      亀山弘二郎、斉田智里
    • Organizer
      関東甲信越英語教育学会第42回栃木研究大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 中高英語科教育の諸課題:文法指導と学習評価2018

    • Author(s)
      斉田智里、田中秀毅
    • Organizer
      平成30年度横浜国立大学教員免許状更新講習
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 「書くことの調査」データの特異項目機能(DIF)分析―学校所在地域の規模・校種の観点から―2017

    • Author(s)
      斉田智里
    • Organizer
      全国英語教育学会 第43回 島根研究大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 学習到達目標・年間指導計画・ 学習評価三位一体の英語指導体制の構築 ―CAN-DOリスト形式での学習到達目標の設定と指導・評価改善のための活用―2017

    • Author(s)
      亀山弘二郎・斉田智里
    • Organizer
      関東甲信越英語教育学会 第41回新潟研究大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 英語免許状所有の有無と小学校英語教科化への意識との関係2017

    • Author(s)
      斉田智里
    • Organizer
      関東甲信越英語教育学会 第41回新潟研究大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Book] 「学ぶ・教える・考える」ための実践的英語科教育法の第9章「学習評価のあり方・進め方:目標に基づく指導と評価の一体化の実現のために」2018

    • Author(s)
      酒井英樹・廣森友人・吉田達弘(編著)
    • Total Pages
      319
    • Publisher
      大修館書店
    • ISBN
      9784469246223
    • Related Report
      2018 Research-status Report

URL: 

Published: 2017-04-28   Modified: 2024-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi