• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

A Study on the Function snd Approach of "Lesson Study" to Encourage

Research Project

Project/Area Number 17K03006
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Foreign language education
Research InstitutionUniversity of Toyama

Principal Investigator

OKAZAKI HIROYUKI  富山大学, 学術研究部教育学系, 教授 (20436801)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 加納 幹雄  岐阜聖徳学園大学, 教育学部, 教授 (70353381)
Project Period (FY) 2017-04-01 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥2,340,000 (Direct Cost: ¥1,800,000、Indirect Cost: ¥540,000)
Fiscal Year 2019: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2018: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2017: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Keywords高校英語教師 / 授業研究 / 省察 / 授業後協議会 / リフレクション / 英語教師 / SCAT / 授業後検討会 / 参観者の学び / 省察レベル / 授業改善 / 教師の成長 / 教師の学び / 授業後の協議会 / 英語教師の成長 / 事後検討会 / 力量形成
Outline of Final Research Achievements

The outcomes of this research can be divided into two main aspects. Firstly, during classroom observations, it is crucial to focus on students' engagements and reactions to determine the effectiveness of their learning. The act of observing the classroom allows for the assessment of whether learning is taking place, taking into account the causes behind its success or lack thereof. Secondly, in post-lesson conferences, it is important for all teachers to engage in discussions regarding students' reactions and their interpretations. This exchange of different perspectives and interpretations enables teachers to view their own learning as a personal matter to be pursued. Furthermore, it has been revealed that the engagement of observer teachers in this process contributes to the improvement of classroom instruction and facilitates the professional growth of teachers.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

日本の授業研究は「レッスンスタディ」として世界中に広まっているが、近年は多忙化などにより形骸化し、授業研究で得られる学びが必ずしも日々の実践に反映されないと指摘されている。本研究では、高校英語教師の授業研究の特徴を分析し、コルトハーヘンの「8つの窓」を参考に導入した。それにより、授業者の教師の思いに寄り添い、授業中の生徒の反応に焦点を当てることで、授業後の協議会におけるリフレクションの質や深さに変容が見られるようになった。この成果を基に、授業観察の方法、協議会におけるどのような視点に重き発言すべきかを示し、授業研究に取り組むことが学びの質向上、教師の成長につながることが分かった。

Report

(7 results)
  • 2022 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • Research Products

    (9 results)

All 2021 2020 2019 2018 2017

All Journal Article (3 results) (of which Open Access: 3 results,  Peer Reviewed: 2 results) Presentation (6 results)

  • [Journal Article] High School English Teachers’ Reflections Through Lesson Study2021

    • Author(s)
      HIroyuki OKAZAKI
    • Journal Title

      中部地区英語教育学会紀要

      Volume: 50 Pages: 137-144

    • NAID

      40022701131

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 授業改善につながる高校英語教師の授業研究に関する一考察2020

    • Author(s)
      岡崎浩幸
    • Journal Title

      富山大学人間発達科学部紀要

      Volume: 15 Pages: 133-139

    • NAID

      120006936951

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 英語教師の省察と授業改善に関する研究2018

    • Author(s)
      岡崎浩幸、加納幹雄
    • Journal Title

      中部地区英語教育学会紀要

      Volume: 47号 Pages: 41-48

    • NAID

      130007622842

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] 授業改善につながる高校英語教師の省察に関する一考2019

    • Author(s)
      岡崎浩幸,加納幹雄
    • Organizer
      中部地区英語教育学会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 高校英語教師の授業力量形成につながる授業研究における省察に関 する研究2019

    • Author(s)
      岡崎浩幸
    • Organizer
      全国英語教育学会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 授業改善のためのリフレクション2019

    • Author(s)
      岡崎浩幸
    • Organizer
      富山英語指導法勉強会 第196回
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 英語授業研究の事後協議会における教師の省察過程に関する研究-非授業者の省察過程の特徴に着目して-2018

    • Author(s)
      岡崎浩幸、 加納幹雄
    • Organizer
      中部地区英語教育学会静岡大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 英語授業研究の事後協議会における英語教師の省察と学びに関する研究―授業参観者の発言と学びに注目して―2018

    • Author(s)
      岡崎浩幸
    • Organizer
      全国英語教育学会 第44回京都研究大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 英語教師の省察による学びと成長2017

    • Author(s)
      岡崎浩幸、加納幹雄
    • Organizer
      中部地区英語教育学会長野大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report

URL: 

Published: 2017-04-28   Modified: 2024-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi