• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

The Influence of English School Room Signs on Japanese Elementary School Students' English Word Recognition

Research Project

Project/Area Number 17K03007
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Foreign language education
Research InstitutionGifu University

Principal Investigator

TATSUMI TORU  岐阜大学, 教育学部, 教授 (10452161)

Project Period (FY) 2017-04-01 – 2021-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2020)
Budget Amount *help
¥2,990,000 (Direct Cost: ¥2,300,000、Indirect Cost: ¥690,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2018: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2017: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Keywords小学校英語教育 / 読むこと / 文字認識 / 英語文字指導 / 学習時間 / 小学校英語 / 英単語認識 / 児童の英単語認識 / 英語の文字指導 / 短時間学習
Outline of Final Research Achievements

For four years research period, we collected more than 4,700 elementary school pupils’ data to find out how Japanese elementary school pupils recognize the English words, especially the basic words which the pupils feel familiar with, for example, the name of the months and the days of the week. The results reviled that there are two recognition types when they encounter English words: one is focusing on the meaning of the words and the other is focusing on the form of the words. The pupils who have been studying English more than 200 hours in total tend to use a meaning-focused strategy, on the other hand, those who have been studying it for less than 200 hours tend to take a form-focused way (focusing on individual letters or word features like a long or a short word). Thus, we concluded that the total amount of English learning time could be one of the important factors for Japanese elementary pupils to recognize the written basic English words.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

小学校学習指導要領(平成29年告示)では、小学校5,6年生の外国語科で英語を「読むこと」が学習する領域の一つに新たに位置付けられた。本研究から明らかなように、児童が基本的な英語単語の意味に注目し理解に至るには、英語学習総時間が概ね200時間程度必要であると考えられる。現行の教育課程では小学校3~6年生までに合わせて210時間の授業を標準の授業数とされており、「読むこと」においては学習を急ぎ過ぎず丁寧に指導すること、また、評価においても学習過程を重視し総括的な評価を急ぎ過ぎない教育実践が重要であることが示唆される。

Report

(5 results)
  • 2020 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • Research Products

    (17 results)

All 2021 2020 2019 2018 2017

All Journal Article (7 results) (of which Peer Reviewed: 1 results) Presentation (6 results) Book (4 results)

  • [Journal Article] Small Talk を実践した児童の発話パフォーマンスの変化と情意の関係2021

    • Author(s)
      山口美穂・巽 徹
    • Journal Title

      JES Journal

      Volume: Vol.21 Pages: 38-53

    • NAID

      40022560144

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 既習表現を繰り返し使いながら定着を図る、高学年の「Small Talk(スモール・トーク)2018

    • Author(s)
      巽 徹
    • Journal Title

      英語の窓(東京書籍 英語)

      Volume: vol.5 Pages: 2-3

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Journal Article] プレリーディング活動が英文の内容理解に与える影響2018

    • Author(s)
      谷口友崇、巽 徹
    • Journal Title

      第48回中部地区英語教育学会静岡大会要項

      Volume: - Pages: 32-32

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Journal Article] 児童の英語文字認識に影響を与える要因に関する研究2018

    • Author(s)
      地口紗瑛、巽 徹
    • Journal Title

      第48回中部地区英語教育学会静岡大会要項

      Volume: - Pages: 64-65

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Journal Article] 児童の英語文字(単語)認識に関する事例研究-「読むこと」の評価のタイミングに関する一考察-2018

    • Author(s)
      巽 徹
    • Journal Title

      日本児童英語教育学会(JASTEC)第40回全国大会資料集

      Volume: ー Pages: 11-12

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Journal Article] 小学生の英語学習における文字認識に関する研究― 英語の掲示物が児童の学びに与える影響―2017

    • Author(s)
      巽 徹、岡田真理子、ジャクソン・リー
    • Journal Title

      岐阜大学教育学部研究報告(人文科学)

      Volume: 65巻2号 Pages: 85-94

    • NAID

      40021213585

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Journal Article] 小学校英語(開始)早期化、教科化の見方・考え方2017

    • Author(s)
      巽 徹、武部八重子
    • Journal Title

      『授業実践フォーラム』

      Volume: 25巻 Pages: 112-123

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 児童のSmall Talkにおける発話パフォーマンスの変化と情意面の関係 ~Small Talk の指導・児童の実態分析を通して~2020

    • Author(s)
      山口美穂・巽 徹
    • Organizer
      小学校英語教育学会第20回中部・岐阜大会
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] 「ことばの学び方」を学ぶ振り返りと教師の指導観 -児童に主体的な学びを促す外国語授業を事例として-2020

    • Author(s)
      新美 徳康・巽 徹
    • Organizer
      日本児童英語教育学会第40回秋季研究大会
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] プレリーディング活動が英文の内容理解に与える影響2018

    • Author(s)
      谷口友崇、巽 徹
    • Organizer
      中部地区英語教育学会静岡大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 児童の英語文字認識に影響を与える要因に関する研究2018

    • Author(s)
      地口紗瑛、巽 徹
    • Organizer
      中部地区英語教育学会静岡大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 児童の英語文字(単語)認識に関する事例研究-「読むこと」の評価のタイミングに関する一考察-2018

    • Author(s)
      巽 徹
    • Organizer
      日本児童英語教育学会(JASTEC)第40回全国大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 児童の英語文字認識に影響を与える要因に関する一考察2017

    • Author(s)
      巽 徹、尾関朝香
    • Organizer
      中部地区英語教育学会第47回長野大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Book] 『小学校英語『5領域』評価事例集』2020

    • Author(s)
      巽 徹他
    • Total Pages
      163
    • Publisher
      教育開発研究所
    • ISBN
      9784865605273
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Book] 『小学校英語教育ハンドブックー理論と実践ー』2020

    • Author(s)
      佐々木雅子・巽 徹他
    • Total Pages
      183
    • Publisher
      東京書籍
    • ISBN
      9784487814244
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Book] 『すぐれた小学校英語授業-先行実践と理論から指導法を考える』2020

    • Author(s)
      巽 徹他
    • Total Pages
      170
    • Publisher
      研究社
    • ISBN
      9784327411046
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Book] コア・カリキュラム対応 小・中学校で英語を教えるための必携テキスト2019

    • Author(s)
      中村典生、鈴木渉、巽 徹、林 裕子、矢野淳
    • Total Pages
      303
    • Publisher
      東京書籍
    • ISBN
      9784487811465
    • Related Report
      2018 Research-status Report

URL: 

Published: 2017-04-28   Modified: 2022-01-27  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi