Project/Area Number |
17K03008
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Research Field |
Foreign language education
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Research Institution | Kansai University of International Studies (2022) Suzuka University (2021) Aichi University of Education (2017-2020) |
Principal Investigator |
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
柳 善和 名古屋学院大学, 外国語学部, 教授 (40220181)
山内 優佳 広島大学, 外国語教育研究センター, 准教授 (40781365)
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Project Period (FY) |
2017-04-01 – 2023-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2022)
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Budget Amount *help |
¥4,420,000 (Direct Cost: ¥3,400,000、Indirect Cost: ¥1,020,000)
Fiscal Year 2019: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Fiscal Year 2017: ¥2,080,000 (Direct Cost: ¥1,600,000、Indirect Cost: ¥480,000)
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Keywords | 主体的・協働的な学び / 教科化 / 文字指導 / 読むこと / 書くこと / 総合的・系統的な指導 / コミュニケーション / 評価プログラム / 小学校外国語教育 / 読むこと・書くこと / デジタル教科書 / カリキュラム開発 / カリキュラムデザイン / ICT機器 / 評価 / 主体的な学び / 協働的な学び / 指導と評価 / 小学校英語 / 音声指導 / 音楽科との連携 / 英語教育の教材 / 小学校外国語(英語)教育 / 小学校外国語活動 / 「読むこと」「書くこと」 / 学習指導要領 / 学習者の主体的協働的な学び / 目標と評価 / 教材研究 / カリキュラム / CAN-DO 評価 / 小学校英語教育 / 学習目標と評価 / 調査テスト / 読むこと、書くこと / CAN-DO評価 / オーストラリアの母語教育 / ロシアの外国語教育 / 文字指導の評価 / 早期外国語教育 / 評価方法 / 主体的協力的な学び / 初等英語カリキュラム |
Outline of Final Research Achievements |
In this study, we researched a curriculum to develop English communication skills as a subject for English education in elementary school. In addition, in order to smoothly connect to English education from elementary school to junior high school, we examined the ways to effectively introduce and teach English characters form the base of communication at the elementary school level. We also examined methods of teaching the five skill areas, particular focus on reading and writing, for an integrated manner, and comprehensive teaching methods through effective " English character introduction" at the elementary school level and through cultivating an attitude of proactive learning and cooperative learning by students, based on case studies from Japan and foreign countries. Based on these studies, we discussed and proposed to the field of education a step-by-step teaching method, teaching materials, curriculum, and evaluation criteria for each grade level, starting from the lower grades.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
グローバル化に対応した「国際共通語である英語力の向上」としての英語教育改革においては、その基礎的・基本的な知識・技能と、それらを活用して主体的に課題を解決するために必要な思考力・判断力・表現力等の育成は重要な課題であると示された。 本研究は、小中高一貫の指標形式の目標を設定した上で学修者が能動的な学びができる「読むこと」「書くこと」を含めた4技能を統合的、総合的に指導する小学校外国語(英語)教育の効果的なカリキュラムの開発、及び、学修者の評価について、教育現場で容易に活用できる評価プログラムを構築することであり、この課題の一つの解決方法として大いに貢献できる研究であった。
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