• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Research on CLIL for exploring the interrelationships between deepening subject specific content and improving noticing language structures among adolescent learners

Research Project

Project/Area Number 17K03010
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Foreign language education
Research InstitutionShitennoji University (2021-2023)
Osaka Kyoiku University (2017-2020)

Principal Investigator

KASHIWAGI KAZUKO  四天王寺大学, 教育学部, 教授 (40549052)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 種村 雅子  大阪教育大学, 教育学部, 教授 (30263354)
宍戸 隆之  東北学院大学, 教養学部, 教授 (40331962)
Project Period (FY) 2017-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥4,420,000 (Direct Cost: ¥3,400,000、Indirect Cost: ¥1,020,000)
Fiscal Year 2021: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2020: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2019: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2018: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
KeywordsCLIL / クロスカリキュラム / Focus on Form / 用法基盤モデル(UBM) / 21世紀型スキル / フィンランドの教育 / 内容と言語 / スキャフォルディング / チャンんくと文構造 / CLIL教員研修 / CLIL海外連携 / 思考と言語の相乗 / 概念的成長 / パフォーマンス課題 / 用法基盤モデルUBM / 教科連携 / 文構造 / 国際交流 / SDGs / カリキュラムマネジメント / グローバル教育 / 日本の教育の強み / オンライン国際交流 / COIL / オンライン研修 / 小中連携の英語広育 / Usage-based Model / 手続き的知識 / 2元配置アセスメント / カリキュラムマネージメント / 文構造への気づき / 教科特有の言語 / Dual Focused Assessment / Usage-Based Model / 海外教育実習 / 小中連携の英語 / 外国語 / 教育学
Outline of Final Research Achievements

The purposes of this research are: 1) to propose a CLIL pedagogy for teaching English at the elementary and junior high school levels, focusing on students recognizing sentence structure through listening and speaking; and 2) to clarify how learners can understand English sentence structure and apply it to various activities in CLIL. We achieved that the principal investigators engaged in academic exchanges with researchers from Finland, Italy, and other countries to explore the possibilities of CLIL classes in an EFL. In the classroom, we examined how learners' noticing of sentence structure and their improvisational use of language transform through an auditory grammaticality test, time-limited improvisational writing, and the analysis of learners' discourse. Additionally, the relationship between the usage-based model (UBM) and CLIL was explored with the international collaboration with Austrian researchers.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究の成果としては、用法基盤モデル(UBM)を軸に、小中学校の英語教育と文法指導を関連付け、CLILの指導を行い、教科内容(理科・体育・SDGs等)の思考場面で創造的な英語使用を創り出し英語面での進捗効果を検証した。研究当初には内容の前に文法説明が重視される傾向があったが、2018~2020年頃の本研究結果は広く参照され、日本の思春期時期の学習者もひとまとまりの表現から文構造に気づき、教科内容を絡めることで思考が深まり、このプロセスは英語の運用面に転移可能であることが分かった。また、CLILを活用したフィンランド海外教育実習・国際学会開催を行い国内外で延べ400人の研究者らの参加を得た。

Report

(8 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • Research Products

    (106 results)

All 2024 2023 2022 2021 2020 2019 2018 2017 Other

All Int'l Joint Research (8 results) Journal Article (20 results) (of which Peer Reviewed: 12 results,  Open Access: 7 results) Presentation (46 results) (of which Int'l Joint Research: 12 results,  Invited: 22 results) Book (20 results) Remarks (8 results) Funded Workshop (4 results)

  • [Int'l Joint Research] ビクトリア大学(カナダ)

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Int'l Joint Research] FPT大学(ベトナム)

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Int'l Joint Research] セイナヨウキ市教育委員会/ユヴァスキュラ大学/オーボ・アカデミー大学(フィンランド)

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Int'l Joint Research] ユヴァスキュラ大学/セイナヨウキ市教育委員会(フィンランド)

    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Int'l Joint Research] 日越大学/ハノイ大学(ベトナム)

    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Int'l Joint Research] クオカラ小中一貫校(フィンランド)

    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Int'l Joint Research] ユヴァスキュラ大学(フィンランド)

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Int'l Joint Research] オーボ・アカデミー大学(フィンランド)

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Journal Article] Getting to Know Animal Habitats in CLIL 2 Pre-primary Education2023

    • Author(s)
      Hazuki NAKATA Kazuko KASHIWAGI
    • Journal Title

      Springer Nature Switzerland AG 2023, A. Otto, B. Cortina-Perez (eds.), Handbook of CLIL in Pre-primary Education, Springer International Handbooks of Education

      Volume: 1 Pages: 1-9

    • DOI

      10.1007/978-3-031-04768-8_34

    • ISBN
      9783031047671, 9783031047688
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Journal Article] How does a usage-based approach cultivate procedural knowledge of the morphological structure (-ed): Using dictogloss tasks2022

    • Author(s)
      柏木賀津子 松田静香 伊藤由紀子
    • Journal Title

      ARELE: Annual Review of English Language Education in Japan

      Volume: 33 Pages: 159-174

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 教員21世紀型スキルに資するグローバル教育研修に関する実践的研究ーEdu21st尺度による自己効力感の変容に着目して2022

    • Author(s)
      柏木賀津子 宍戸隆之 矢田匠
    • Journal Title

      学校改善研究

      Volume: 4 Pages: 62-82

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] エビデンスベーストの英語の読み書きー小学校外国語科を支える10回パッケージ2022

    • Author(s)
      柏木賀津子 山下佳世子 鈴木渉 北野ゆき 中田葉月
    • Journal Title

      小学校英語教育学会紀要 JES Journal

      Volume: 19 Pages: 184-199

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 教員21世紀型スキルの自己効力感尺度の検討―学校教育でグローバル・コンピテンスを培うためにー2021

    • Author(s)
      柏木賀津子 宍戸隆之 矢田匠
    • Journal Title

      人間環境学研究

      Volume: 19(2) Pages: 91-98

    • NAID

      130008137744

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 身体情報の可視化で持久走の授業はどう変わる?2021

    • Author(s)
      宍戸隆之
    • Journal Title

      体育科教育

      Volume: 69-3 Pages: 38-41

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Journal Article] 教え方と学び方が変わるCLIL授業ー日本の良さを活かして次世代の人材を育てる2020

    • Author(s)
      柏木賀津子
    • Journal Title

      バイリンガルサイエンス研究所 英語教育研究コラム

      Volume: IBS研究所WEB Pages: 1-8

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 小学校で行うCLILの深い学び:思考と文構造の両面から2020

    • Author(s)
      柏木賀津子
    • Journal Title

      大修館書店『英語教育』

      Volume: 68 Pages: 52-53

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Journal Article] A reflective practice for improving teacher students' abilities in conducting CLIL in physical education classroom in an overseas teaching project2020

    • Author(s)
      Takayuki SHISHIDO, Kazuko KASHIWAGI
    • Journal Title

      大修館『英語教育』

      Volume: 2 Pages: 92-109

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 他教科と関連させた小学校英語2020

    • Author(s)
      柏木賀津子
    • Journal Title

      小学校英語教育学会JES20年記念誌

      Volume: 1

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Journal Article] 小学校で行うCLIL授業実践(4)理科との連携:昆虫のすみか2019

    • Author(s)
      柏木賀津子
    • Journal Title

      大修館『英語教育』

      Volume: 68-11 Pages: 52-53

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Journal Article] 小学校で行うCLIL授業実践(6)思考と文構造の両面から2019

    • Author(s)
      柏木賀津子
    • Journal Title

      大修館『英語教育』

      Volume: 68-13 Pages: 52-53

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Journal Article] Early Adolescent Learners' Noticing of Language Structures Through the Accumulation of Formulaic Sequences: Focusing on Increasing the Procedural Knowledge of Verb Phrases2019

    • Author(s)
      柏木賀津子
    • Journal Title

      京都大学

      Volume: 1 Pages: 1-403

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Science in CLIL in a Japanese Upper Secondary School: Focusing on Increasing Procedural Knowledge with a Usage-based Model Perspective2019

    • Author(s)
      Kashiwagi, K., & Kobayashi, Y.
    • Journal Title

      The Journal of the Japan CLIL Pedagory Association

      Volume: 1 Pages: 19-41

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] The Effectiveness of Formulaic Sequences on Acquisition of the English Passive Voice: Using Dictogloss Tasks in Form-Focused Instruction2018

    • Author(s)
      Kashiwagi,K., Lee, S.,&Ito, Y.
    • Journal Title

      Proceedings of Hawaii International Conference on Education

      Volume: - Pages: 167-197

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] イタリア・トレント市の小学校CLILの取り組みと教師の抱える問題2018

    • Author(s)
      長田恵理 柏木賀津子 山口高嶺
    • Journal Title

      國學院大学教育開発推進機構紀要

      Volume: 9 Pages: 1-16

    • NAID

      120006840834

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 音韻認識からはじめる「読むこと」へのゆるやかな5ステップスA Gradual Five-Step Process: Shifting from Phonological Awareness to Reading Readiness2018

    • Author(s)
      柏木賀津子 中田葉月
    • Journal Title

      JACET 関西紀要

      Volume: 20 Pages: 136-155

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] こころと言葉の発達から見る小学校英語-文のしくみへの気づき・音声から文字へ・CLIL」(課題別研究プロジェクト2年目)2018

    • Author(s)
      柏木賀津子 山野有紀 村上加代子 伊藤由紀子 李静香 犬塚章夫 安達理恵 チェン敦子
    • Journal Title

      中部地区英語教育学会紀要

      Volume: 47 Pages: 308-310

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Journal Article] EFL Learners’ Grammatical Awareness through Accumulating Formulaic Sequences of Morphological Structure (-ing)2017

    • Author(s)
      Kashiwagi, K., & Ito, Y.
    • Journal Title

      English Language Teaching

      Volume: 10(11) Issue: 11 Pages: 60-75

    • DOI

      10.5539/elt.v10n11p60

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 小中連携の英語とCLIL-Focus on Form・Literacy Skill を取り入れて-(課題別プロジェクト(招聘))2017

    • Author(s)
      柏木賀津子 山野有紀 村上加代子 伊藤由紀子 李静香
    • Journal Title

      全国英語教育学会島根大会論文集

      Volume: - Pages: 259-263

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 「CLIL再考:What is it? Why is it important? 学習指導要領・共通テストとの関連は?」2024

    • Author(s)
      池田勝久・柏木賀津子・工藤泰三・和田玲
    • Organizer
      JACET教育問題言語教育エクスポ(シンポジウム)中央大学
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 「Student Agencyの高揚とCLILの可能性」2023

    • Author(s)
      ウォルフ佳代・柏木賀津子
    • Organizer
      JES小学校英語教育学会近畿・京都全国大会研究発表(京都教育大学)
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] JES「俳句 to the World と海外教育実践ー異文化・異言語間の多角的な気づきからー」2023

    • Author(s)
      柏木賀津子・ピアース・ダニエル・ロイ
    • Organizer
      JES小学校英語教育学会近畿・京都全国大会研究発表(京都教育大学)
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] Overseas teaching practice incorporating CLIL and multicultural perspectives: Utilizing a scale for global teachers2023

    • Author(s)
      Kazuko Kashiwagi &Waka Koshiba
    • Organizer
      RELC International Conference, Singapore
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Assessing CLIL Implemented in a Multidisciplinary Approach: Focusing on Teachers’21st Century Skills 日本のCLIL教員研修とその評価2023

    • Author(s)
      Kazuko Kashiwagi
    • Organizer
      台湾バイリンガル教育研究中心総合成果展 (国立台中教育大学)
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] Exploring the relationship Teacher Agency and the adoption of CLIL in workplace: Towards CLIL practice on ”Global Issue”2023

    • Author(s)
      Kazuko Kashiwagi
    • Organizer
      The 6th J-CLIL Annual Bilingual Conference-Plenary Talk日本CLIL教育学会基調講演 早稲田大学
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] 「俳句を世界へーCLILと複言語・複文化の融合ー」2023

    • Author(s)
      Kazuko Kashiwagi
    • Organizer
      CLIL-ITE Workshop at University of Viennaオーストリア国ウィーン大学 CLIL-ITEワークショップ
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] 「CLILの授業方法の提案」2023

    • Author(s)
      柏木賀津子
    • Organizer
      全国英語教育学会(JASELE)第48回香川研究大会 ワークショップ講演
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 「俳句 to the World 」における日本語教育とCLIL指導2023

    • Author(s)
      柏木賀津子
    • Organizer
      日本CLIL教育学会(CLIL-ITE教員国際研修部門)於 ベトナム日越大学
    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 小学校教員のティーチャートークの質を高める研修ーICTを活用した研修用コンテンツの開発をとおしてー2022

    • Author(s)
      柏木賀津子 古賀真也
    • Organizer
      小学校英語教育学会埼玉全国大会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] フィンランド、セイナヨウキ小学校への「俳句 to the World」オンライン授業2022

    • Author(s)
      柏木賀津子 ダニエル ロイ ピアース
    • Organizer
      四天王寺大学海外教育実践プロジェクト講義
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] サイエンスと小学校英語教育2022

    • Author(s)
      柏木賀津子
    • Organizer
      久留米市教育委員会主催公開研究会(招待講演)
    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 体育プレルボールと小学校イマージョン教育2022

    • Author(s)
      柏木賀津子
    • Organizer
      泉大津市イマージョン教育公開研究会(招待講演)
    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] CLIL×SDGsをトピックにしてーグローバル視野を取り入れた大学でのワークショップ実践ー2022

    • Author(s)
      柏木賀津子
    • Organizer
      関西英語教育学会(招待講演)
    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 中学校・高校英語教育学会におけるパフォーマンス課題討論2022

    • Author(s)
      柏木賀津子
    • Organizer
      HARVEST関西英語授業研究会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] The Edu21st scale: Measuring and assessing the 21st century reflective practice and effectiveness of teachers in implementing a cross-curricular approach to teaching in higher education2021

    • Author(s)
      Kazuko Kashiwagi Takayuki Shishido
    • Organizer
      WERA2021:World Education Research Association/Conference Proceedings
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] エビデンスベーストの英語の読み書きー小学校外国語科を支える10回パッケージ2021

    • Author(s)
      柏木賀津子 山下佳世子 鈴木渉 北野ゆき 中田葉月
    • Organizer
      小学校英語教育学会埼玉全国大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] ティーチャートーク2021

    • Author(s)
      古賀直也 柏木賀津子
    • Organizer
      小学校英語教育学会埼玉全国大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] フィンランドの英語教育とCLILー学習者Agencyの視点から2021

    • Author(s)
      Josephine Moate Tea Kangasvieri  柏木賀津子
    • Organizer
      日本CLIL教育学会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] カリキュラムマネジメント2021

    • Author(s)
      島崎圭亮 柏木賀津子
    • Organizer
      大学英語教育学会 JACET全国大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] フィンランドの教育とTeacher Agencyの高揚を図るCLILの取組2021

    • Author(s)
      柏木賀津子
    • Organizer
      関西授業研究会奈良支部勉強会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 初めて取り組むCLILの授業ーZOOM上でやってみようー2020

    • Author(s)
      柏木賀津子
    • Organizer
      CLILとアクティブラーニング研究会 ZOOMM
    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 理科と英語のコラボレーションで育てるPISA型学力に関する長期研究ー中学校におけるカリキュラム・マネジメントからー2020

    • Author(s)
      島﨑圭介 柏木賀津子
    • Organizer
      日本CLIL教育学会 ZOOM
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 教員の英語力アップワークショップ:英語の教え方と振り返りをとおしてーCLILの理論と実践を学ぶ2020

    • Author(s)
      柏木賀津子
    • Organizer
      大谷大学科研 教員免許講習 ビデオオンデマンド配信
    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 教師のTeacher Talkwo育てるCLILオンライン教材ー聞いてかんがえ発話へと繋ぐスキャフォルディングをー2020

    • Author(s)
      柏木賀津子
    • Organizer
      小学校英語教育学会 中部岐阜全国大会 ZOOM
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 中学校CLILオンラインコンテンツ開発ー21世紀の仕事を創造しよう2020

    • Author(s)
      島﨑圭介 城台祐樹 里見拓也 柏木賀津子
    • Organizer
      日本CLIL教育学会 ZOOM
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 小学校英語教育におけるティーチャートークの研究ー意図的で構造化されたインプットを身に付けるための研修用コンテンツ2020

    • Author(s)
      古賀真也 柏木賀津子
    • Organizer
      JACET教育問題研究会 言語教育エクスポ ZOOM
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] CLILと文構造の指導ーSDGsと食品ロスをトピックに=2020

    • Author(s)
      柏木賀津子
    • Organizer
      令和2年度北海道教育大学小学校英語オンライン講座ー小学校外国語のための免許法講習等実施事業
    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] The Effect of Cross-curricular Instruction on Science and English to Raise Key Competencies in a Japanese Junior High School.”2020

    • Author(s)
      Keisuke SHIMAZAKI Kazuko KASHIWAGI
    • Organizer
      International Conference of Education in Thailand
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 日本の中学校における教科横断の授業とカリキュラムマネージメント2020

    • Author(s)
      Keisuke SHIMAZAKI, Kazuko KASHIWAGI
    • Organizer
      日本CLIL教育学会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] Early adolescent learners’noticing structures by accumulating formulaic sequences2019

    • Author(s)
      Kazuko KASHIWAGI
    • Organizer
      The 4th International Conference Thinking, Doing, Learning:Usage Based Perspectives on Second Language Learning
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] フィンランドの英語教育とTeacher Agencyの育成2019

    • Author(s)
      柏木賀津子
    • Organizer
      大阪教育大学教育フォーラム
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 経済教育と英語教育の融合の実現をめざすシンポジウム2019

    • Author(s)
      柏木賀津子
    • Organizer
      日本経済教育学会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] フィンランドとヨーロッパのCLILレポート―教育制度と関連してー2019

    • Author(s)
      柏木賀津子
    • Organizer
      日本CLIL教育学会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] How UBM Perspectives Excert a Positive Influence on Instruction in a CLIL Classroom: Towards Increasing Students' Procedural Knowledge2019

    • Author(s)
      Kashiwagi, K.
    • Organizer
      NERA: Nordic Educational Research Association
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] How the Use of Drama in CLIL Lessons in EFL Classrooms Affects Pracy: A Comparison of Finnish, Italian and Japanese Pupils2018

    • Author(s)
      Kashiwagi, K.
    • Organizer
      International Conference on Quality of Bilinguals
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] CLIL小中部会基調講演2018

    • Author(s)
      柏木賀津子
    • Organizer
      日本CLIL教育学会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 小中高大連携の英語とCLIL-思考力と4技能5領域へのTrack2018

    • Author(s)
      柏木賀津子 山野有紀 村上加代子 伊藤由紀子 李静香 森田琢也 工藤泰三
    • Organizer
      全国英語教育学会京都大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] Implemation the Use of Drama Plot in CLIL Lessons Through Overseas Teaching Practice2018

    • Author(s)
      Kashiwagi, K.
    • Organizer
      大学英語教育学会仙台大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] The Effectiveness of Formulaic Sequences on Acquisition of the English Passive Voice: Using Dictogloss Tasks in Form-Focused Instruction2018

    • Author(s)
      Kazuko KASHIWAGI Shizuka Lee Ito Yukiko
    • Organizer
      Hawaii Internatinoal Conference on Education
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] How the use of drama in CLIL lessons in EFL classrooms affects oracy: A comparison of Finnish, Italian and Japanese pupils2018

    • Author(s)
      Kazuko KASHIWAGI
    • Organizer
      International Conference on Quality of Bilingual Programs in Higher Education
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Drama Plot in CLIL2018

    • Author(s)
      柏木賀津子
    • Organizer
      日本CLIL教育学会西日本支部研究大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 小中連携のCLILと音声からの文字指導2018

    • Author(s)
      柏木賀津子
    • Organizer
      日本CLIL教育学会小中学校部会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 全国英語教育学会 課題フォーラム「小中連携の英語とCLIL - Focus on Form・Literacy Skill を取り入れて」2017

    • Author(s)
      柏木賀津子 山野有紀 村上加代子 伊藤由紀子 李静香
    • Organizer
      全国英語教育学会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 「小学校学習指導要領改訂を受けて-小学校英語教育の変わるもの・変わらないもの-」2017

    • Author(s)
      柏木賀津子
    • Organizer
      日本児童英語教育学会 JASTEC九州支部
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] CLIL-「梯子」をかけて「思考」を促す言語活動とは-2017

    • Author(s)
      柏木賀津子
    • Organizer
      平成29年度全国英語教育学会・小学校英語教育学会第1回合同英語教育セミナー
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Invited
  • [Book] 「CLILと小学校英語」『小学校英語教育の理論と実践』(編)萬谷隆一・志村明暢・内野駿介, 開隆堂 155-176.2024

    • Author(s)
      柏木賀津子(分筆)
    • Total Pages
      22
    • Publisher
      開隆堂
    • ISBN
      9784304052286
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Book] 文部科学省検定教科書・指導書『ジュニア・サンシャイン5年生:Lesson6 世界のマーケット』2024

    • Author(s)
      柏木賀津子
    • Total Pages
      10
    • Publisher
      開隆堂
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Book] Getting to Know Animal Habitats in CLIL Pre-primary Education. Handbook of CLIL in Pre-primary Education: Moving Towards Developmentally Appropriate Practices, Springer International Handbooks of Education.(Eds.) Otto,A. Beatriz, C. Perez 557-564.https://doi.org/10.1007/978-3-031-04768-82023

    • Author(s)
      Nakata, H., Kashiwagi, K
    • Total Pages
      8
    • Publisher
      Springer
    • ISBN
      9783031047671
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Book] 第4章 動機づけを仕掛ける教育実践ー中学校におけるCLIL実践と動機づけを高める仕掛け『動機づけ研究にもとづく英語指導』2022

    • Author(s)
      西田理恵編著 柏木賀津子分筆
    • Total Pages
      15
    • Publisher
      大修館
    • ISBN
      9784469246599
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Book] 小学校・中学校ではじめて取り組むCLIL授業づくり2020

    • Author(s)
      柏木賀津子 伊藤由紀子
    • Total Pages
      220
    • Publisher
      大修館
    • ISBN
      9784469246384
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Book] 思考プロセスを重視するCLILの英語授業-中学校・高校 CLILの実践 教科の学習内容を深め、英語力を磨く指導法2020

    • Author(s)
      柏木賀津子 伊藤由紀子
    • Total Pages
      130
    • Publisher
      明治図書
    • ISBN
      9784183877130
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Book] 英語のしくみと教え方―こころ・ことば・学びの理論をもとにして2020

    • Author(s)
      白畑知彦 中川右也 編著 担当頁 pp.193-219)
    • Publisher
      くろしお出版
    • ISBN
      9784874248393
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Book] 小学校英語教育ハンドブックー理論と実践ー2020

    • Author(s)
      小学校英語教育学会20周年記念誌編集委員会編 担当頁 pp.84-89
    • Publisher
      東京書籍
    • ISBN
      9784487814244
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Book] 「バレーボールの動き 体育×英語」 『とっておき!魅せる!英語授業プラン 思考プロセスを重視するCLILの実践』2020

    • Author(s)
      宍戸隆之 (柏木賀津子 伊藤由紀子 編著) 担当頁 pp.42-47
    • Total Pages
      6
    • Publisher
      明治図書
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Book] 小・中学校で取り組むはじめてのCLIL授業づくり2020

    • Author(s)
      柏木賀津子 伊藤由紀子
    • Total Pages
      240
    • Publisher
      大修館書店
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Book] ジュニアサンシャイン文部科学省検定教科書小学校外国語科6年2020

    • Author(s)
      柏木賀津子(分筆)
    • Total Pages
      127
    • Publisher
      開隆堂
    • ISBN
      9784304080944
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Book] ジュニアサンシャイン文部科学省検定教科書小学校外国語科5年2020

    • Author(s)
      柏木賀津子(分筆)
    • Total Pages
      120
    • Publisher
      開隆堂
    • ISBN
      9784304080944
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Book] 明治図書2020

    • Author(s)
      柏木賀津子 伊藤由紀子
    • Total Pages
      170
    • Publisher
      『中学校・高等学校 とっておきの魅せる!英語授業プランー思考プロセスを重視するCLILの実践』
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Book] 『ジュニア サンシャイン』文部科学省検定済教科書 教師用指導書 5・6年2020

    • Author(s)
      柏木賀津子 (編著 分筆 副編集)
    • Publisher
      開隆堂
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Book] 小学校外国語科の基本的な考え方2019

    • Author(s)
      柏木賀津子
    • Total Pages
      8
    • Publisher
      開隆堂
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Book] 小・中学校で取り組むはじめてのCLIL英語授業づくり2019

    • Author(s)
      柏木賀津子 伊藤由紀子
    • Total Pages
      160
    • Publisher
      大修館
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Book] 朝倉日英対照言語学シリーズ『英語教育と言語研究』-第3章 英語教育と文理解2018

    • Author(s)
      柏木賀津子
    • Total Pages
      25
    • Publisher
      朝倉書店
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Book] 小中連携の英語教育-CLILハンドブック-2018

    • Author(s)
      柏木賀津子 伊藤由紀子
    • Total Pages
      70
    • Publisher
      印刷中
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Book] 『小学校英語早わかり実践ガイドブック-新学習指導要領対応-』高学年用-文字の教え方2017

    • Author(s)
      柏木賀津子
    • Total Pages
      4
    • Publisher
      開隆堂
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Book] 『はじめての小学校外国語活動 実践ガイドブック-新学習指導要領対応-』中学年用-文字の教え方2017

    • Author(s)
      柏木賀津子
    • Total Pages
      4
    • Publisher
      開隆堂
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Remarks] 俳句 To the World『CLILウィーン研修報告書』

    • URL

      https://www.j-clil.com/%E8%A4%87%E8%A3%BD-j-clil%E3%83%8B%E3%83%A5%E3%83%BC%E3%82%BA%E3%83%AC%E3%82%BF%E3%83%BC

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Remarks] イノベーションの起こりやすい職場ー日本とフィンランドのDialogic Talk

    • URL

      https://senshuharvest.wixsite.com/kansai/post/ei-kysyv%C3%A4-tielt%C3%A4-eksy-%E8%81%9E%E3%81%8F%E8%80%85%E3%81%AF%E8%BF%B7%E5%AD%90%E3%81%AB%E3%81%AA%E3%82%89%E3%81%AA%E3%81%84

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Remarks] 日本CLIL教育学会(CLIL-ITE教員研修国際研究集会)於フィンランド国セイナヨウキ市教育委員会

    • URL

      https://www.clil-ite.com/_files/ugd/21cf07_05639c085c8742678fa9844ddd1f78f9.pdf

    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Remarks] 日本CLIL教育学会(CLIL-ITE教員研修国際研究集会)於ベトナム国 日越大学 ハノイ工業大学

    • URL

      https://www.clil-ite.com/_files/ugd/21cf07_c31407b7abb147f5b4415868aabb6fdd.pdf

    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Remarks] 科研によるCLIL教育実践共同研究 フィンランド国 ユバスキュラ市クオカラ小中学校

    • URL

      https://www.shitennoji.ac.jp/ibu/guide/department/news/edu-tyusyo/guide-46431.html

    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Remarks] Student Agency within Finnish CLIL

    • URL

      https://www.j-clil.com/

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Remarks] 柏木賀津子 外国語教育研究室ホームページ

    • URL

      https://www.kashiwagi-lab.com/

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Remarks] フィンランド・イタリア海外教育実習成果報告書

    • URL

      https://osaka-kyoiku.ac.jp/_file/tennoji/rengokyousyokudaigakuin/171216houkokusho.pdf

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Funded Workshop] 柏木賀津子(2023.8) Teacher Agencyの高揚を考えるーフィンランドと日本の共同研究(Miriz あべのハルカス33F)イノベーションの起こりやすい職場を創るー日本とフィンランドのDialogic Talkから2023

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Funded Workshop] 日本CLIL教育学会(CLILーITE教員研修国際研究集会)於ベトナム国日越大学・ハノイ工業大学2023

    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Funded Workshop] 日本CLIL教育学会(CLILーITE教員研修国際研究集会)於 フィンランド国セイナヨウキ市教育委員会ホール2022

    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Funded Workshop] グローバル時代の教師ーヨーロッパのCLIL教育とデジタル教育プラットフォームの構築2020

    • Related Report
      2020 Research-status Report

URL: 

Published: 2017-04-28   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi