Teaching English as a Lingua Franca - An Approach to Develop Global Citizenship
Project/Area Number |
17K03016
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Research Field |
Foreign language education
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Research Institution | Bunkyo University |
Principal Investigator |
Ikuta Yuko 文教大学, 国際学部, 教授 (50275848)
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
高橋 礼子 (高橋礼子) 学習院女子大学, 国際文化交流学部, 准教授 (30613913)
北村 優子 長野大学, 企業情報学部, 准教授 (80783844)
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Project Period (FY) |
2017-04-01 – 2023-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2022)
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Budget Amount *help |
¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
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Keywords | 英語教育 / リンガフランカとしての英語 / グローバル教育 / 模擬国連 / グローバルシティズンシップ教育 / シティズンシップ教育 |
Outline of Final Research Achievements |
This research evaluated the impact of educational activities like English Model United Nations and Collaborative Online International Learning (COIL) on improving Japanese university students' English literacy and communication. Analyzing six years of data, it found: 1) Students' English use shifted towards prioritizing content communication, and 2) They employed linguistic strategies based on their counterpart's English proficiency. These findings offer fresh insights into English education in Japan.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
英語をリンガフランカとして認識することで、日本の英語教育の視点を変革する意義を持つ。英語母語話者を目標や基準にする従来の観点から、より包括的な視野、すなわちグローバル英語使用者としての視点へとシフトさせる可能性を示している。この視点の変化は、英語教育の実践と理論における新たな枠組みを提供し、社会的にも更なるグローバルコミュニケーションの可能性を広げることができる。
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Report
(7 results)
Research Products
(28 results)