• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development of Web-based Liaison Teaching Materials for Japanese Elementary School English Education and Moral Learning Using the Belief of the Finnish KiVa Programme

Research Project

Project/Area Number 17K03024
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Foreign language education
Research InstitutionToyo University

Principal Investigator

ASAMA MASAMICHI  東洋大学, ライフデザイン学部, 教授 (60262797)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 前野 博  至学館大学, 健康科学部, 教授 (00369597)
山下 巌  順天堂大学, 保健看護学部, 教授 (70442233)
Project Period (FY) 2017-04-01 – 2022-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2021)
Budget Amount *help
¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
KeywordsKiVaプログラム / MIKSI / 小学校英語教科化 / リエゾン教材 / 自律学習用ウェブ教材 / 教科連携 / CLIL / 四技能 / KiVa / 4技能 / 評価 / 小中連携 / 語彙拡張 / 検定教科書 / 語彙習得 / 文法形態素 / キヴァプログラム / ウェブ教材 / 協調学習 / 自律学習 / 個別化学習 / 小中接続 / 目標語彙数 / 帰納的英語学習 / Web教材 / 形成評価 / 移行期対応教材 / 英語教科化 / 小学校英語評価方法 / ミクシ / 小中英語連携 / ウェブリエゾン教材 / 小学校英語 / 教科化 / 四技能連携
Outline of Final Research Achievements

In this research, with the start of elementary school English education in Japan as a subject in April 2020, we developed web-based liaison English teaching materials for self-learning, which enable bridging to junior high school English. This is because it was expected that elementary school English would change significantly in terms of its teaching methods from the previous game-oriented activities. Thus, we focused on well-balanced teaching materials introducing four skills which had not been emphasized until then. In addition, the teaching materials were developed from the viewpoint of promoting moral development. Since bullying among kids is still a serious concern in Japanese society, it was thought that there might be a possibility to contribute to improved human development by including moral education content in the new English learning materials. To provide this, elements of the KiVa Programme, which was successfully used in Finland, were introduced.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

小学校英語教科化導入にあっては多々議論もあったが、文科省作成外国語活動用教材『Hi, friends!』『We Can!』、また指導マニュアルの充実により懸念は払拭されての2020年4月スタートとなったように思われる。しかし教科「英語」を担う専科教員確保の問題は深刻であり、依然としてクラス担任が采配する所も多い。それゆえ専門外であることへの心的負担や業務量増大は解決されるべき危急の課題と言える。そこで本研究で開発を試みた自律学習用英語ウェブリエゾン教材は、児童たちの学力差の歪を縮小させるとともに、結果として教師の指導上の負担軽減に寄与する点で意義深い。

Report

(6 results)
  • 2021 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • Research Products

    (22 results)

All 2022 2021 2020 2019 2018 2017

All Journal Article (9 results) (of which Peer Reviewed: 7 results) Presentation (9 results) (of which Invited: 2 results) Book (4 results)

  • [Journal Article] 島の小学校英語2022

    • Author(s)
      淺間正通
    • Journal Title

      I'NEXUS

      Volume: 第11 ・12 合併号 Pages: 1-5

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] ポストコロナ社会に活かしたいアナログ目線2020

    • Author(s)
      淺間正通
    • Journal Title

      MORGEN

      Volume: No.214 Pages: 8-8

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Journal Article] 小学校英語教科化直前における問題点の再整理2018

    • Author(s)
      淺間正通
    • Journal Title

      異文化間情報連携学会学会誌 I'NEXUS

      Volume: 特別記念号1 Pages: 1-4

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] グローバルコミュニケーションの極意は「自然体」2018

    • Author(s)
      淺間正通
    • Journal Title

      グローバル時代のコアベクトル 遊行社

      Volume: なし Pages: 92-116

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] フィンランドのボーングローバル企業はなぜ強いか2018

    • Author(s)
      山下巖
    • Journal Title

      グローバル時代のコアベクトル 遊行社

      Volume: なし Pages: 43-61

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Web3.0時代のグローバル志向型人材の育成2018

    • Author(s)
      前野博
    • Journal Title

      グローバル時代のコアベクトル 遊行社

      Volume: なし Pages: 118-135

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 小学校英語教科化に内在する異方性2017

    • Author(s)
      淺間正通
    • Journal Title

      異文化間情報ネクサス学会学会誌 I'NEXUS

      Volume: 9 Pages: 1-5

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 遠隔的協調学習におけるオンラインツールの活用1- CSCLシステムの開発に向けて-2017

    • Author(s)
      前野 博
    • Journal Title

      異文化間情報ネクサス学会学会誌 I'NEXUS

      Volume: 9 Pages: 6-11

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Lexical Syllabus reconsidered as a course design for English Language learning in Japan2017

    • Author(s)
      山下 巌
    • Journal Title

      Juntendo Journal of Health Sciences and Nursing

      Volume: 5 Pages: 3-15

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 異文化理解の切り口で「思いやり」を科学する2021

    • Author(s)
      淺間正通
    • Organizer
      異文化間情報連携学会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 米国大統領就任宣誓Oath of Office にみる現代米国事情2020

    • Author(s)
      淺間正通
    • Organizer
      第8回異文化間情報連携学会年次大会(オンライン大会)
    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] デジタル社会のオラリティに顕現するリテラシー派生型ノイズ2019

    • Author(s)
      淺間正通
    • Organizer
      異文化間情報連携学会第37回定例研究会(於 東洋大学)
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] (日)(英)格言・ことわざ比較の社会学2019

    • Author(s)
      淺間正通
    • Organizer
      第7回異文化間情報連携学会年次大会(於 共立女子大学)
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 遠隔ライブセッションにおけるイキとマ -5G時代のコラボレーション環境を考える-2019

    • Author(s)
      前野博
    • Organizer
      第7回異文化間情報連携学会年次大会(於 共立女子大学)
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] アイスランドの戸惑い―スローライフとファーストライフの狭間に揺れて―2018

    • Author(s)
      淺間正通
    • Organizer
      日本アイスランド学会2018年度大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 協調学習から共感学習へ ―仮想的多国間空間共有を通して―2018

    • Author(s)
      前野博
    • Organizer
      第6回異文化間情報連携学会年次大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 発想転換のグローバルコミュニケーション2017

    • Author(s)
      淺間正通
    • Organizer
      第34回異文化間情報ネクサス学会定例会(於順天堂大学)
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 雑談から気づきへの誘い -オンライン協調学修環境を通して-2017

    • Author(s)
      前野 博
    • Organizer
      第5回異文化間情報ネクサス学会年次大会(於早稲田大学)
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Book] デジタル・AI時代の暮らし力2020

    • Author(s)
      淺間正通(編著)
    • Total Pages
      160
    • Publisher
      南雲堂
    • ISBN
      9784523265931
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Book] デジタル・AI時代の暮らし力2020

    • Author(s)
      淺間正通(編著)
    • Publisher
      南雲堂出版
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Book] Cultural Dilemmas2018

    • Author(s)
      淺間正通/コリンスロス
    • Total Pages
      96
    • Publisher
      英宝社
    • ISBN
      9784269140387
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Book] 実践情報リテラシー2017

    • Author(s)
      淺間正通(監修・執筆)
    • Total Pages
      270
    • Publisher
      同友館書店
    • Related Report
      2017 Research-status Report

URL: 

Published: 2017-04-28   Modified: 2023-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi