Development of Web-based Liaison Teaching Materials for Japanese Elementary School English Education and Moral Learning Using the Belief of the Finnish KiVa Programme
Project/Area Number |
17K03024
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Research Field |
Foreign language education
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Research Institution | Toyo University |
Principal Investigator |
ASAMA MASAMICHI 東洋大学, ライフデザイン学部, 教授 (60262797)
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
前野 博 至学館大学, 健康科学部, 教授 (00369597)
山下 巌 順天堂大学, 保健看護学部, 教授 (70442233)
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Project Period (FY) |
2017-04-01 – 2022-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2021)
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Budget Amount *help |
¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
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Keywords | KiVaプログラム / MIKSI / 小学校英語教科化 / リエゾン教材 / 自律学習用ウェブ教材 / 教科連携 / CLIL / 四技能 / KiVa / 4技能 / 評価 / 小中連携 / 語彙拡張 / 検定教科書 / 語彙習得 / 文法形態素 / キヴァプログラム / ウェブ教材 / 協調学習 / 自律学習 / 個別化学習 / 小中接続 / 目標語彙数 / 帰納的英語学習 / Web教材 / 形成評価 / 移行期対応教材 / 英語教科化 / 小学校英語評価方法 / ミクシ / 小中英語連携 / ウェブリエゾン教材 / 小学校英語 / 教科化 / 四技能連携 |
Outline of Final Research Achievements |
In this research, with the start of elementary school English education in Japan as a subject in April 2020, we developed web-based liaison English teaching materials for self-learning, which enable bridging to junior high school English. This is because it was expected that elementary school English would change significantly in terms of its teaching methods from the previous game-oriented activities. Thus, we focused on well-balanced teaching materials introducing four skills which had not been emphasized until then. In addition, the teaching materials were developed from the viewpoint of promoting moral development. Since bullying among kids is still a serious concern in Japanese society, it was thought that there might be a possibility to contribute to improved human development by including moral education content in the new English learning materials. To provide this, elements of the KiVa Programme, which was successfully used in Finland, were introduced.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
小学校英語教科化導入にあっては多々議論もあったが、文科省作成外国語活動用教材『Hi, friends!』『We Can!』、また指導マニュアルの充実により懸念は払拭されての2020年4月スタートとなったように思われる。しかし教科「英語」を担う専科教員確保の問題は深刻であり、依然としてクラス担任が采配する所も多い。それゆえ専門外であることへの心的負担や業務量増大は解決されるべき危急の課題と言える。そこで本研究で開発を試みた自律学習用英語ウェブリエゾン教材は、児童たちの学力差の歪を縮小させるとともに、結果として教師の指導上の負担軽減に寄与する点で意義深い。
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Report
(6 results)
Research Products
(22 results)