• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development of critical thinking tests for Japanese learners of English

Research Project

Project/Area Number 17K03029
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Foreign language education
Research InstitutionUniversity of Niigata Prefecture (2018-2023)
Niigata University of Health and Welfare (2017)

Principal Investigator

Mineshima Michio  新潟県立大学, 国際地域学部, 教授 (10512981)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 今井 理恵  新潟医療福祉大学, 社会福祉学部, 講師 (40766987)
茅野 潤一郎  新潟県立大学, 国際地域学部, 教授 (50413753)
Project Period (FY) 2017-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Fiscal Year 2019: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2017: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Keywords批判的思考 / クリティカルシンキング / 評価発問 / 批判的な読み / クリティカルリーディング / 批判的思考力テスト / 批判的思考力 / 評価 / 測定 / 英語教育 / テスト
Outline of Final Research Achievements

This study was initiated with an ultimate goal of realizing introduction of critical thinking, the importance of which is not yet fully recognized in English language education in schools, into the classroom. We rationalized that one way to achieve this was to develop a simple test to measure learners' critical thinking skills, which would help both instructors and learners become more familiar with this higher order skill and, as a result, lead to more effective instruction in the classroom. We eventually succeeded in developing criteria and specific test items for the test, but unfortunately we were unable to verify their objective validity and reliability.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

研究成果の学術的成果の1つとしては、現在批判的思考テストとして一般に流布している久原ら(1983)のテストは、批判的思考力のテストと称してるものの、その元版であるWatson-Glaser Critical Thinking Appraisalの5つの構成要素のうちの「推論」のみに特化したテストであること、さらに、批判的思考力は能力と態度から成るとされるが、この態度を測るようなテストは恐らくこれまでないことを調査で明らかにしたことが挙げられる。社会的意義としては、批判的思考力に焦点化した英語リーディング教材と学習者の批判的思考力の有無が明示されるような評価発問を開発したことが挙げられる。

Report

(8 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • Research Products

    (31 results)

All 2024 2023 2022 2021 2020 2019 2018 2017 Other

All Int'l Joint Research (3 results) Journal Article (15 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results,  Peer Reviewed: 9 results) Presentation (11 results) (of which Int'l Joint Research: 3 results,  Invited: 1 results) Remarks (2 results)

  • [Int'l Joint Research] Jyvaskylan normaalikoulu(フィンランド)

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Int'l Joint Research] Jyvaskylan normaalikoulu(フィンランド)

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Int'l Joint Research] Jyvaskylan normaalikoulu(Finland)

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Journal Article] 「ジャンルのプロトタイプからみた「英語コミュニケーションⅠ」の教科書テクストの分析-マクロジャンルのテクストに焦点をあてて―」2024

    • Author(s)
      今井理恵・峯島道夫
    • Journal Title

      中部地区英語教育学会紀要

      Volume: 53 Pages: 191-198

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 「『評価発問』とは何を評価する発問なのか―学習者にテキストを評価させよう」2024

    • Author(s)
      峯島道夫
    • Journal Title

      『英語教育』

      Volume: 1月号 Pages: 68-69

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Journal Article] 「ジャンル準拠リーディング指導で学習者の読みを助ける:メンターテクストの規範性による教科書テクストの分析」2023

    • Author(s)
      今井理恵・峯島道夫
    • Journal Title

      ヒューマニステッィク英語教育研究会紀要

      Volume: 3 Pages: 158-173

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 新高校英語教科書の読みのための発問課題の改良 ―ジャンル準拠リーディング指導による指導改善のために―2023

    • Author(s)
      今井理恵・峯島道夫
    • Journal Title

      中部地区英語教育学会紀要

      Volume: 第52号 Pages: 251-258

    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 批判的思考力テストの妥当性についての一考察: 久原他(1983)に焦点をあてて2023

    • Author(s)
      峯島道夫、今井理恵
    • Journal Title

      国際地域研究論集第

      Volume: 14号 Pages: 145-159

    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Journal Article] 中学校における人間理解、人間形成を促す文法指導2022

    • Author(s)
      加賀田哲也、稲葉英彦、北野梓、桑村テレサ、鈴木章能、鈴木成美、牧野尚史、峯島道夫
    • Journal Title

      ヒューマニステッィク英語教育研究会紀要

      Volume: 第2号 Pages: 26-51

    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 中学校英語教科書におけるテナーの扱いについての一考察:学習者と著者との関係性をいかに強められるか2022

    • Author(s)
      峯島道夫、今井理恵
    • Journal Title

      ヒューマニステッィク英語教育研究会紀要

      Volume: 第2号 Pages: 189-198

    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 中学校英語教科書におけるテナーの扱いについての一考察:学習者と著者との関係性をいかに強められるか2022

    • Author(s)
      峯島道夫・今井理恵
    • Journal Title

      ヒューマニステッィク英語教育研究会紀要第2号

      Volume: 0 Pages: 189-198

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 批判的な読みができる学習者はできない学習者と何が違うのか2021

    • Author(s)
      峯島道夫、今井理恵
    • Journal Title

      中部地区英語教育学会紀要

      Volume: 50 Pages: 89-96

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Development of a Critical Thinking Test: With the Eight Elements of Thought as a Framework2021

    • Author(s)
      Mineshima Michio, Imai Rie
    • Journal Title

      国際地域研究論集

      Volume: 12 Pages: 51-61

    • NAID

      120007126976

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Journal Article] 読みにおける発問の役割についての一考察: 人間性の伸長に資する評価発問をめざして2021

    • Author(s)
      峯島道夫・今井理恵
    • Journal Title

      ヒューマニスティック英語教育研究会紀要

      Volume: 1 Pages: 100-108

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Journal Article] ヒューマニスティックな観点から見た高校コニュミケーション英語Iの教科書分析2021

    • Author(s)
      峯島道夫、藤田賢、五十嵐光緒、今井理恵、石井博之、清水真弓、...山本孝次
    • Journal Title

      ヒューマニスティック英語教育研究会紀要

      Volume: 1 Pages: 27-69

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Journal Article] Importance of Evaluative Reading for the Development of Critical Thinking2019

    • Author(s)
      Michio Mineshima & Rie Imai
    • Journal Title

      JALT2018 Diversity and Inclusion

      Volume: -

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] 新学習指導要領の「学びに向かう力,人間性等」を英語教育はどう構想すべきか2018

    • Author(s)
      松沢伸二・三浦孝・峯島道夫
    • Journal Title

      大修館書店『英語教育』

      Volume: 67. No. 5

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Journal Article] クリティカルリーディングの必要性とその指導法―受容的な内容理解から主体的な評価へー2018

    • Author(s)
      峯島道夫・今井理恵
    • Journal Title

      中部地区英語教育学会紀要

      Volume: 47 Pages: 273-280

    • NAID

      130007622833

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 「ジャンルのプロトタイプテクストからみた「英語コミュニケーションⅠ」の教科書テクストの分析」2023

    • Author(s)
      今井理恵・松沢伸二・峯島道夫
    • Organizer
      全国英語教育学会第48回香川研究大会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 新高校英語教科書 の読みのための発 問課題の改良:ジ ャンル準拠リーディ ング指導による指 導改善のために2022

    • Author(s)
      今井理恵・峯島道夫・松沢伸二
    • Organizer
      全国英語教育学会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] How to make evaluative questions more critical2020

    • Author(s)
      Mineshima Michio, Imai Rie
    • Organizer
      The Japan Association for Language Teaching (JALT)
    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] ジャンルの目的に正対する発問課題の検 討 ―高校英語におけるジャンル準拠リー ディング指導のために―2020

    • Author(s)
      今井理恵・松沢伸二・峯島道夫
    • Organizer
      関東甲信越英語教育学会第44回オンライン研究大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] Evaluating Learners' Critical Reading Skills2019

    • Author(s)
      Mineshima Michio & Imai
    • Organizer
      45th Annual International Conference on Language Teaching and Learning & Educational Materials Exhibition
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 批判的思考テストに関する一考察 ―クリティカルリーディング指導後の利用可能性について2018

    • Author(s)
      峯島道夫・今井理恵
    • Organizer
      日本教科教育学会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] Breaking free from the correctness mindset2018

    • Author(s)
      Michio Mineshima & Rie Imai
    • Organizer
      Japan Association for Language Teaching (JALT)
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 主体的な読みとは何か ー中学英語の物語文を例にー2018

    • Author(s)
      峯島道夫
    • Organizer
      新潟県立大学英語教育セミナー
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 『主体的・対話的で深い学び 』 につながる読みの指導2018

    • Author(s)
      峯島道夫
    • Organizer
      第68次新潟県教育研究集会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] クリティカルリーディングの必要性―わかったつもりからの脱却―2017

    • Author(s)
      峯島道夫・茅野潤一郎・今井理恵
    • Organizer
      全国英語教育学会第43回島根研究大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 外国語教育における『学びに向かう力・人間性等』の指導と評価―批判的思考力指導を取り入れた授業実践ー2017

    • Author(s)
      峯島道夫
    • Organizer
      関東甲信越英語教育学会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Remarks] 簡単な英文読解を通してクリティカルシンキングの力を伸ばそう

    • URL

      http://crithin.com/

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Remarks] Critical Thinking-簡単な英文読解を通してクリティカルシンキングの力を伸ばそう-

    • Related Report
      2017 Research-status Report

URL: 

Published: 2017-04-28   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi