• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Research on CLIL teaching methods to foster 4Cs and its application to elementary school education in Japan

Research Project

Project/Area Number 17K03031
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Foreign language education
Research InstitutionSugiyama Jogakuen University (2020-2022)
Aichi University (2017-2019)

Principal Investigator

ADACHI Rie  椙山女学園大学, 教育学部, 教授 (70574052)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 古家 貴雄  山梨大学, 大学院総合研究部, 教授 (30238696)
二五 義博  海上保安大学校(国際海洋政策研究センター), 国際海洋政策研究センター, 教授 (60648658)
Project Period (FY) 2017-04-01 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,950,000 (Direct Cost: ¥1,500,000、Indirect Cost: ¥450,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
KeywordsCLIL / 内容言語統合型学習 / 小学校外国語教育 / 異文化間教育 / 国際交流 / プロジェクト型学習 / 動機づけ / 主体的・対話的で深い学び / 小学校英語教育 / 4C / コミュニケーション / 外国語教育 / 協同学習 / 異文化交流
Outline of Final Research Achievements

Regarding the first objective, "Collecting examples of 4C CLIL practices in Japanese and European educational settings and proposing a framework for classification," I was not able to collect enough examples due to the Corona disaster but was able to propose a framework for CLIL that could be implemented in Japan. In the second objective, "Research on CLIL materials and teaching methods adapted to the Japanese educational context," I will propose more specific CLIL materials and teaching methods, continuing research on my new KAKENHI, since it was difficult to work with elementary schools. As for the third objective, "Finding teaching methods to develop children's diverse abilities by introducing PBL," three factors were found to contribute to children's attitudes: "autonomous English learning," "information gathering and problem-solving skills," and "relationships with foreigners." It was confirmed that project activities are a desirable teaching method.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

日本で実践可能なCLILの枠組みを提案することによって、教育機関や児童生徒の発達年齢や特徴を踏まえた実践が行えるようにした。次に日本の状況に合わせたCLIL教材や指導の具体例を示したことにより、日本人学習者が学びやすい環境を整えた。また、ヨーロッパの移民の児童のCLIL同様、愛知県を主とする外国籍児童の教育状況を把握してCLILを幅広い観点で捉え、4CのうちのCultureの意味を再認識することに貢献した。最後にプロジェクト型CLILの活動導入により外国語教育は、単なる単語やスキル習得ではなく、異文化の他者との関係性構築にも意義があることを確認し、AI時代の外国語教育の在り方を検証した。

Report

(7 results)
  • 2022 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • Research Products

    (94 results)

All 2023 2022 2021 2020 2019 2018 2017 Other

All Int'l Joint Research (1 results) Journal Article (30 results) (of which Peer Reviewed: 15 results,  Open Access: 12 results) Presentation (52 results) (of which Int'l Joint Research: 8 results,  Invited: 9 results) Book (9 results) Funded Workshop (2 results)

  • [Int'l Joint Research] CAMPS:CLIL for Arts and Music in Primary/LEND(Lingua e nuova didattica)(イタリア)

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Journal Article] 小学校での外国語による他教科指導の効果と課題―情意要因を中心に―2023

    • Author(s)
      安達理恵
    • Journal Title

      中部地区英語教育学会紀要

      Volume: 52 Pages: 109-114

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 小学校外国語模擬授業のKPT3観点のリフレクションとJPOSTLエレメンタリーの導入による成長2023

    • Author(s)
      安達理恵
    • Journal Title

      椙山女学園大学教育学部紀要

      Volume: 16 Pages: 143-152

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 外国籍児童と異文化間教育―愛知県を中心に―2023

    • Author(s)
      安達理恵
    • Journal Title

      地域政策学ジャーナル

      Volume: 12 Pages: 37-46

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 外国語指導法授業での文字・音韻指導とジョリーフォニックス紹介による指導意識への効果2022

    • Author(s)
      安達理恵
    • Journal Title

      愛知大学語学教育研究室紀要 言語と文化

      Volume: 46 Pages: 43-60

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] CLIL とラップブック指導による小学校外国語指導法授業の学生への影響2021

    • Author(s)
      安達理恵
    • Journal Title

      中部地区英語教育学会紀要51号

      Volume: 51 Pages: 173-178

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 書評『CEFRの理念と現実―現実編 教育現場へのインパクト』(西山教行・大木充編 くろしお出版)2021

    • Author(s)
      安達理恵
    • Journal Title

      大学英語教育学会中部支部紀要

      Volume: 19号 Pages: 101-107

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] CLILの思考を重視した小学校6年生の英語科授業―歴史上の人物の内容を活用して2021

    • Author(s)
      二五義博
    • Journal Title

      中国地区英語教育学会誌

      Volume: 51号 Pages: 79-90

    • NAID

      40022557156

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 日本の過去に目を向けた小学校英語教育―CLILは明治時代や昭和初期の時代にもあった?2021

    • Author(s)
      二五義博
    • Journal Title

      小学校英語教育学会研究紀要

      Volume: 21号 Pages: 159-174

    • NAID

      40022560268

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 小学校英語指導者のポートフォリオ(J-POSTL エレメンタリー)2020

    • Author(s)
      久村研,栗原文子,米田佐紀子,山口高領,長田恵理,清田洋一,髙木亜希子,酒井志延,中山夏恵,安達理恵
    • Journal Title

      JACET教育問題研究会

      Volume: ー

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 日本の学校で実践可能なCLIL事例2020

    • Author(s)
      安達理恵
    • Journal Title

      中部地区英語教育学会紀要

      Volume: 第49号 Pages: 359-359

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Journal Article] 小学校外国語で大切にしたいこと―どのような力を育てるのか2020

    • Author(s)
      安達理恵
    • Journal Title

      新英語教育2020年6月号

      Volume: 第610号 Pages: 38-38

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Journal Article] 小学校における体育CLILのあり方について―中学年の体つくり運動を事例として2020

    • Author(s)
      二五義博、冨岡宏健
    • Journal Title

      日本児童英語教育学会(JASTEC)研究紀要

      Volume: 39号 Pages: 191-207

    • NAID

      40022600923

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 小学校でのCLIL活動実践とその効果2020

    • Author(s)
      安達理恵、阿部志乃、樫本洋子、北野ゆき、竹田里香、松延亜紀、安田万理
    • Journal Title

      小学校英語教育学会紀要

      Volume: 19 Pages: 386-401

    • NAID

      130008023786

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 実技教科を活用した小学校CLIL の利点と課題について2020

    • Author(s)
      二五義博
    • Journal Title

      中国地区英語教育学会誌

      Volume: 50 Pages: 117-128

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] CLIL of Physical Education and English in Japan2020

    • Author(s)
      Yoshihiro Nigo
    • Journal Title

      The Journal of the Japan CLIL Pedagogy Association (J-CLIL)

      Volume: Special issue 2 Pages: 160-178

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 英語が苦手な大学生のための協同学習2019

    • Author(s)
      安達理恵
    • Journal Title

      新英語教育2019年12月号

      Volume: 604 Pages: 40-41

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Journal Article] 書評『小学校外国語教育のCLIL実践』2019

    • Author(s)
      安達理恵
    • Journal Title

      新英語教育2019年11月号

      Volume: 603 Pages: 45-45

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Journal Article] 自立学習から世界の問題に繋げるチョコレート・プロジェクト2019

    • Author(s)
      安達理恵・阿部志乃・北野ゆき・諸木宏子
    • Journal Title

      言語教師教育/JACET教育問題研究会

      Volume: 6, Vol.1 Pages: 129-143

    • NAID

      40021840372

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 日本におけるCLILの可能性と課題(課題別研究プロジェクト「CLILとアクティブラーニングによる外国語教育の可能性 」発表要旨)2019

    • Author(s)
      安達理恵
    • Journal Title

      中部地区英語教育学会紀要

      Volume: 48 Pages: 283-283

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Journal Article] 地域を題材とした小中一貫の英語学習に関する事例研究―CLIL の4C の視点より―2019

    • Author(s)
      二五義博
    • Journal Title

      中国地区英語教育学会研究紀要

      Volume: 49 Pages: 65-74

    • NAID

      130007826159

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] CLIL in a Japanese Elementary School: An Exploration of History2019

    • Author(s)
      Yoshihiro Nigo
    • Journal Title

      The Journal of the Japan CLIL Pedagogy Association ( Special issue)

      Volume: special Pages: 114-118

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] マイネーム・プロジェクト ―「自立した学習者」と「将来につながる外語学習」 を目指した小学校の実践2019

    • Author(s)
      阿部志乃
    • Journal Title

      複言語・多言語教育研究

      Volume: 6 Pages: 109-120

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Journal Article] 協同学習を取り入れたリメディアル学習者対象の英語授業2018

    • Author(s)
      安達理恵
    • Journal Title

      大学一般教育論集

      Volume: 55 Pages: 59-67

    • NAID

      40022343061

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 児童の動機づけと異文化間交流プロジェクト2018

    • Author(s)
      安達理恵、阿部志乃、北野ゆき
    • Journal Title

      言語と文化

      Volume: 39 Pages: 83-97

    • NAID

      120006556750

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 小学校英語教育におけるLap Bookの指導と評価の試み2018

    • Author(s)
      阿部志乃
    • Journal Title

      言語教師教育/JACET教育問題研究会

      Volume: 5, Vol.1 Pages: 115-129

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] チョコレート・プロジェクト -チョコレートから世界の現実に目を向ける力 を養成する外国語学習2018

    • Author(s)
      阿部志乃
    • Journal Title

      複言語・多言語教育研究

      Volume: 5 Pages: 69-78

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Journal Article] イタリアのCLIL授業観察から考察する日本の外国語教育への応用2018

    • Author(s)
      安達理恵,二五義博,栗原文子,中山夏恵,藤原三枝子
    • Journal Title

      JACET問題教育研究会会誌『言語教師教育』

      Volume: 5 Pages: 145-155

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 小学校英語教育のための文字指導の研究会報告2018

    • Author(s)
      竹田里香,安達理恵,酒井志延
    • Journal Title

      JACET問題教育研究会会誌『言語教師教育』

      Volume: 5 Pages: 156-161

    • NAID

      40021706100

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] Japanese engineering students’ attitudes toward studying abroad and living with other cultures in an increasingly globalized world2017

    • Author(s)
      Adachi, Rie
    • Journal Title

      Language Teacher Education

      Volume: 4 Pages: 75-93

    • NAID

      40021318699

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 効果的な ICT の活用と教育における動機づけ―小学校英語授業を例に2017

    • Author(s)
      安達理恵
    • Journal Title

      コンピュータ & エデュケーション

      Volume: 43 Pages: 10-16

    • NAID

      130007383231

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] 小学校での外国語による他教科指導の効果と課題―情意要因を中心に―2022

    • Author(s)
      安達理恵
    • Organizer
      中部地区英語教育学会第51回記念大会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] Foreign Language Education and Intercultural Understanding in Elementary School Education2022

    • Author(s)
      Rie ADACHI
    • Organizer
      全国英語教育学会(JASELE)第47回北海道研究大会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] Peace project and intercultural exchange among Japanese primary school and universities in Japan and the Netherlands2022

    • Author(s)
      Rie Adachi, Yuki Kitano, & Tatiana Bruni
    • Organizer
      IAIE (Intercultural Education on the Move: Facing Old and New Challenges) International Conference 2022
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 「異文化理解による動機づけ」ワークショップ趣旨説明2022

    • Author(s)
      安達理恵
    • Organizer
      日本児童英語教育学会 小・中学校英語教材・指導法研究部会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] オンライン国際理解ワークショップによる教職課程学生の民主的文化能力への効果2021

    • Author(s)
      安達理恵
    • Organizer
      国際理解教育学会 第30回研究大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] CLILとラップブック指導による小学校外国語指導法授業の学生への影響2021

    • Author(s)
      安達理恵
    • Organizer
      中部地区英語教育学会第50回記念大会 課題別プロジェクト「CLIL とアクティブラーニングによる外国語教育の可能性」
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 小学校外国語指導法授業における複言語・複文化ワークショップによる外国語指導意識への効果2021

    • Author(s)
      安達理恵
    • Organizer
      児童英語教育学会(JASTEC)第41回全国大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] Contextualizing CLIL in primary schools in Japan as an EFL country2021

    • Author(s)
      Rie ADACHI
    • Organizer
      AILA2021: Applied Linguistics’ on The Dynamics of Language, Communication and Culture in a Changing World, Held Virtually. S172
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Ensuring pedagogical consistency between primary- and secondary-level foreign language education through portfolios in Japan2021

    • Author(s)
      Fumiko Kurihara, Eri Osada, Sakiko Yoneda, Takane Yamaguchi, & Rie ADACHI
    • Organizer
      AILA2021: Applied Linguistics’ on The Dynamics of Language, Communication and Culture in a Changing World, Held Virtually. S184
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 外国語指導法授業でのユニバーサルデザインを目指した文字・音韻指導とジョリーフォニックス紹介による指導意識への効果2021

    • Author(s)
      安達理恵
    • Organizer
      小学校英語教育学会 関東・埼玉大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 公立小学校におけるCLIL活動実践報告-外国語科と社会科との統合を通して2021

    • Author(s)
      古家貴雄・太田圭
    • Organizer
      中部地区英語教育学会第50回記念大会 課題別プロジェクト「CLIL とアクティブラーニングによる外国語教育の可能性」
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 小学校英語教育における諸課題への対応―評価方法を中心として2021

    • Author(s)
      古家貴雄
    • Organizer
      山梨市小学校英語科教育推進委員会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 小学校での異文化理解教育実践と教員の意識―RFCDCの観点から2020

    • Author(s)
      安達理恵,片平恵,北野ゆき,吹越菜央
    • Organizer
      言語教育エキスポ2020補講
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] CLIL活動と児童の外国語学習に関する情意要因の関係2020

    • Author(s)
      安達理恵,阿部志乃,樫本洋子,北野ゆき,竹田里香, 松延亜紀,安田万理
    • Organizer
      第20回小学校英語教育学会(JES)
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] How to switch to remote teaching? Issues and Possibilities2020

    • Author(s)
      Rie ADACHI
    • Organizer
      JALT NAGOYA
    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] COVID19とこれからの外国語教育とCLIL2020

    • Author(s)
      安達理恵
    • Organizer
      2020年度JACET関西「海外の外国語教育」研究会 第1回
    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 小学校英語教育における諸課題解決への考え方2020

    • Author(s)
      古家貴雄
    • Organizer
      山梨市小学校英語科教育推進委員会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] オンライン異文化間ワークショップによる教職課程学生の教員キャリア意識への効果―異文化間能力の育成を中心に2020

    • Author(s)
      安達理恵
    • Organizer
      東洋大学 藤尾美佐 基盤研究C「大学間・インバウンド・キャリアとの連携による異文化間コミュニケーション能力の育成」報告会「コロナ禍の新たな取り組みについて」
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] How to conduct CLIL in Primary Schools in Japan2019

    • Author(s)
      Rie ADACHI
    • Organizer
      The 17th Asia TEFL International Conference 2019
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 小学校でのCLIL活動実践とその効果2019

    • Author(s)
      安達理恵、阿部志乃、樫本洋子、北野ゆき、竹田里香、松延亜紀、安田万理
    • Organizer
      第19回小学校英語教育学会北海道大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] An international project-based learning and EFL education: A case study at a private elementary school2019

    • Author(s)
      Rie ADACHI
    • Organizer
      全国英語教育学会第45回弘前研究大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 日本の学校で実践可能なCLIL事例2019

    • Author(s)
      安達理恵
    • Organizer
      第 49回中部地区英語教育学会 石川大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 教員の感性を豊かにし授業が変わるドラマ体験の質的研究2019

    • Author(s)
      竹田里香・安達理恵
    • Organizer
      全国英語教育学会第45回弘前研究大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 他教科連携の外国語教育―CLILを取り入れてみよう2019

    • Author(s)
      安達理恵
    • Organizer
      新英語教育研究会第56回全国大会 愛知大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 英語で学ぶモデル事業のこれから2019

    • Author(s)
      安達理恵
    • Organizer
      「英語で学ぶモデル授業」公開授業 講演会 八町小学校
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 小学校での外国語教育とCLIL2019

    • Author(s)
      安達理恵
    • Organizer
      豊橋市民大学トラム講座 愛知大学豊橋校舎
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 小学校4年生の体育授業におけるCLILの実践-英語を使用した「体つくり運動」を事例として-2019

    • Author(s)
      二五義博、冨岡宏健
    • Organizer
      JACET中国・四国支部春季研究大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 日本の過去に目を向けた小学校英語教育―CLILは明治時代にもあった?―2019

    • Author(s)
      二五義博
    • Organizer
      第19回小学校英語教育学会北海道大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 実技教科を活用した小学校CLILの利点と課題について2019

    • Author(s)
      二五義博
    • Organizer
      全国英語教育学会第45回弘前研究大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 小学校における体育CLILのあり方について―中学年の体つくり運動を事例として―2019

    • Author(s)
      二五義博、冨岡宏健
    • Organizer
      第39回日本児童英語教育学会秋季研究大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 自立学習から世界の問題に繋げるチョコレート・プロジェクト2019

    • Author(s)
      安達理恵、阿部志乃、北野ゆき、諸木宏子
    • Organizer
      言語教育エキスポ2019
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] Story telling と CLILについて2019

    • Author(s)
      安達理恵
    • Organizer
      CLILとアクティブラーニング研究会【第4回】
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] The effectiveness and challenges of international project-based learning at Japanese primary schools2019

    • Author(s)
      Rie ADACHI
    • Organizer
      Educating the Global Citizen: International Perspectives on Foreign Language Teaching in the Digital Age
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 小学校英語における異文化理解教育2019

    • Author(s)
      安達理恵、片平恵
    • Organizer
      第2回小学校英語セミナー ともに学ぶ英語の会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] The spread of CLIL in foreign language education in Japan2018

    • Author(s)
      Rie ADACHI
    • Organizer
      International Conference on Quality of Bilingual Programs in Higher Education
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 日本におけるCLILの可能性と課題2018

    • Author(s)
      安達理恵
    • Organizer
      第 48回中部地区英語教育学会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] The Problems and Expectations of Spreading CLIL in Japan2018

    • Author(s)
      Rie ADACHI & Yoshihiro NIGO
    • Organizer
      Asia TEFL 2018
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 異文化と外国語を繋ぐチョコレート・ プロジェクト2018

    • Author(s)
      安達理恵、阿部志乃、北野ゆき、諸木宏子
    • Organizer
      全国英語教育学会第44回京都研究大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 地域を題材とした小中一貫の英語学習に関する事例研究―CLILの4C の視点より2018

    • Author(s)
      二五義博
    • Organizer
      第49回中国地区英語教育学会山口大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 図画工作の視点を取り入れた小学校英語教育の考察―イタリアのCLIL授業観察と日本での授業実践より2018

    • Author(s)
      二五義博
    • Organizer
      第18回小学校英語教育学会長崎大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 小学校中学年における社会科内容との統合を指向したCLIL型授業の開発2018

    • Author(s)
      西原美幸、二五義博
    • Organizer
      第46 回日本児童英語教育学会中国四国支部秋季研究大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] CLILの可能性と課題と実践2018

    • Author(s)
      安達理恵
    • Organizer
      横浜国立大学教員研修
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 他教科連携の外国語教育とCLILの可能性2018

    • Author(s)
      安達理恵
    • Organizer
      愛知大学人文社会学研究所主催「外国語教育におけるCLILの試みと課題」
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 言語と異文化への関心を高める小学校外国語教育2018

    • Author(s)
      阿部志乃,安達理恵,中山夏恵,栗原文子
    • Organizer
      言語教育エキスポ2018
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] ヨーロッパの CLIL から日本への応用(地理)2017

    • Author(s)
      安達理恵
    • Organizer
      第 47 回中部地区英語教育学会 長野大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] グローバル化時代のコミュニケーション能力 小学校の外国語教育から考える2017

    • Author(s)
      安達理恵
    • Organizer
      科学研究費補助金基盤研究(A)「一貫教育における複言語能力養成のための人材育成・教材開発の研究」代表者:境一三
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 異文化への関心と外国語学習意欲を高める異文化間交流ーテディベアプロジェクトによるCLIL2017

    • Author(s)
      北野ゆき, 安達理恵
    • Organizer
      小学校英語教育学会第17回全国大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] The effect of CLIL at a private elementary school in Japan2017

    • Author(s)
      Rie Adachi & Shien Sakai
    • Organizer
      第 29 回日米教員養成協議会(JUSTEC)年次大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 児童の外国語学習意欲に繋がる異文化間交流と内容重視の活動2017

    • Author(s)
      阿部志乃,安達理恵
    • Organizer
      全国英語教育学会 第43回島根大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] イタリアの CLIL授業観察から考察する日本の外国語教育への応用2017

    • Author(s)
      安達理恵、栗原文子、中山 夏恵、二五義博
    • Organizer
      日本児童英語教育学会(JASTEC) 第37回秋季研究大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] イタリアのCLIL授業の検討と日本の小学校英語教育への示唆―MI(多重知能)の視点を中心として―2017

    • Author(s)
      二五義博
    • Organizer
      第17回小学校英語教育学会兵庫大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 小学校英語は「内容」と「言語」の二刀流で学ぼう!―CLILの思考を重視した教科横断的指導法の体験を通して―2017

    • Author(s)
      二五義博
    • Organizer
      全国英語教育学会・小学校英語教育学会 第3回英語教育セミナー
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Book] 東三河の経済と社会第9輯 第4部2.多文化共生と外国人児童(pp.685~698)2023

    • Author(s)
      安達理恵
    • Total Pages
      698
    • Publisher
      愛知大学中部地方産業研究所
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Book] 小学校英語指導者のポートフォリオ J-POSTLエレメンタリー 教職課程における活用実践「J-POSTLエレメンタリーと3観点による省察」2022

    • Author(s)
      安達理恵(米田佐紀子・山口高領・長田恵理編著)
    • Total Pages
      160
    • Publisher
      JACET教育問題研究会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Book] 動機づけ研究に基づく英語指導「第2章 第1節 小学校でのプロジェクト型CLILと動機づけ」2022

    • Author(s)
      安達理恵(西田理恵子編著)
    • Total Pages
      253
    • Publisher
      大修館書店
    • ISBN
      446924659X
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Book] 応用言語学と外国語教育研究―未来への展望「異文化理解と外国の学びに関する一考察―主体的な学びを促す教科連携授業のリフレクションから」2021

    • Author(s)
      安達理恵(木下徹教授退職記念論集編集委員会編)
    • Total Pages
      277
    • Publisher
      金星堂
    • ISBN
      9784764712072
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Book] Here we go! 6(小学校英語教科書)2020

    • Author(s)
      光村図書 小泉仁・加賀田哲也 他共著者24名 担当:主に異文化理解や国際理科、CLIILのためのページを担当
    • Total Pages
      144
    • Publisher
      光村図書出版
    • ISBN
      9784813800774
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Book] Here we go! 5(小学校英語教科書)2020

    • Author(s)
      光村図書 小泉仁・加賀田哲也 他共著者24名 担当:主に異文化理解や国際理科、CLIILのためのページを担当
    • Total Pages
      136
    • Publisher
      光村図書出版
    • ISBN
      9784813800767
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Book] 小学校英語のためのスキルアップセミナー―理論と実践を往還する2019

    • Author(s)
      鈴木渉・西原哲雄(編集)他共著者14名 安達理恵担当:第11章「異文化理解の理論」pp.164-182.
    • Total Pages
      224
    • Publisher
      開拓社
    • ISBN
      475892273X
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Book] 先生のための小学校英語の知恵袋2018

    • Author(s)
      酒井志延,久村研,萱忠義、安達理恵他11名
    • Total Pages
      237
    • Publisher
      くろしお出版
    • ISBN
      4874247733
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Book] Historia, educacion plurilingue y ensenanza de las ciencias sociales en el contexto Hispano-Japones / EMILIO JOSE DELGADO (Ed.)2018

    • Author(s)
      Rie Adachi (The Spread of CLIL in Foreign Language Education in Japan, pp.81-95)
    • Total Pages
      204
    • Publisher
      Universidad de Huelva
    • ISBN
      9788417288945
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Funded Workshop] CLILとアクティブラーニング研究会【第5回】2019

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Funded Workshop] CLILとアクティブラーニング研究会【第4回】2018

    • Related Report
      2018 Research-status Report

URL: 

Published: 2017-04-28   Modified: 2024-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi