• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

"Awareness" im Deutsch - Entwicklung von Projektunterricht zur Förderung des autonomen Lernens

Research Project

Project/Area Number 17K03032
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Foreign language education
Research InstitutionChukyo University

Principal Investigator

Saito Kosuke  中京大学, 国際学部, 准教授 (90532648)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 田原 憲和  立命館大学, 法学部, 教授 (80464593)
Project Period (FY) 2017-04-01 – 2021-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2020)
Budget Amount *help
¥2,730,000 (Direct Cost: ¥2,100,000、Indirect Cost: ¥630,000)
Fiscal Year 2019: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2018: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Keywordsプロジェクト授業 / ICT教育 / 気づき / ドイツ語教育 / CEFR / 『めやす』 / ポートフォリオ / マインドマップ / 外国語教育 / 自律学習 / 外国語学習のめやす
Outline of Final Research Achievements

Heute ist "Awareness" zu einem Schlüsselwort geworden. In dieser Studie haben wir die Maßnahmen untersucht, um ein besseres „Awareness“ für den Projektunterricht zu schaffen. Da Sprach-Unterricht mit ICT stark erwartet wird, untersuchten wir insbesondere auch ein Unterricht mit Schwerpunkt auf der ICT.
„Awareness“ entsteht im Inneren des Lernenden als Nebenprodukt beim Lernen. Aber dafür ist es wichtig, seine Meinungen aktiv zu außern. Es ist festgestellt, dass der Prozess der Externalisierung das „Awareness“ intern fördert.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

学習における「気づき」はあらかじめ設計できないため、「気づき」を促す仕組みが必要であった。特にCOVID-19の影響によりオンライン授業が普及した現在において、対面授業と同じ「気づき」をどのように経験させるかが課題であった。
本研究はこれに一定程度の回答を与えることができたように思われる。

Report

(5 results)
  • 2020 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • Research Products

    (8 results)

All 2021 2020 2019 2018 2017

All Journal Article (3 results) (of which Open Access: 2 results,  Peer Reviewed: 2 results) Presentation (3 results) Book (2 results)

  • [Journal Article] インクルーシブ教育の現状について2020

    • Author(s)
      齊藤公輔
    • Journal Title

      ドイツ語教育

      Volume: 24 Pages: 6-10

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] DACHLゼミナール2017参加報告2018

    • Author(s)
      齊藤公輔
    • Journal Title

      ドイツ語教育

      Volume: 22 Pages: 105-110

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] ウィーン中央駅の難民支援活動団体トレインオブホープについて2018

    • Author(s)
      齊藤公輔
    • Journal Title

      独逸文学

      Volume: 62 Pages: 25-31

    • NAID

      120006453350

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] インクルーシブ教育の現状について2019

    • Author(s)
      齊藤公輔
    • Organizer
      2019年度日本独文学会春季研究発表会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] マインドマップdeポートフォリオ2018

    • Author(s)
      齊藤公輔
    • Organizer
      FLExICT Expo 2018
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] “DACHL”の「いま」とドイツ語の可能性2017

    • Author(s)
      齊藤公輔
    • Organizer
      関西大学独逸文学会第110回研究発表会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Book] 「気づき」を促進するプロジェクト授業の実践と考察―ドイツ語教育の現場から―2021

    • Author(s)
      齊藤公輔・田原憲和・池谷尚美
    • Total Pages
      82
    • Publisher
      大阪公立大学共同出版会
    • ISBN
      9784909933225
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Book] 他者とつながる外国語学習をめざして2019

    • Author(s)
      田原憲和編著
    • Total Pages
      348
    • Publisher
      三修社
    • ISBN
      9784384059274
    • Related Report
      2019 Research-status Report

URL: 

Published: 2017-04-28   Modified: 2022-01-27  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi