Project/Area Number |
17K03067
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Research Field |
Japanese history
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Research Institution | Nara Women's University |
Principal Investigator |
Kuroda Yoko 奈良女子大学, 大和・紀伊半島学研究所, 協力研究員 (70566322)
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Project Period (FY) |
2017-04-01 – 2022-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2021)
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Budget Amount *help |
¥3,120,000 (Direct Cost: ¥2,400,000、Indirect Cost: ¥720,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2017: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
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Keywords | 正倉院文書 / 実務官人の書 / 王羲之 / 楷書体 / 草書体 / 隷書体 / 書状 / 江式・蔡ヨウ / 実用官人の書 / 書体情報 / 王羲之書法 / 日本古代史 / 楷書 / 草書 / 奈良時代 / 書 / 書の受容 / 王羲之習書 / 集字聖教序 / 省画 |
Outline of Final Research Achievements |
In the Nara period, calligraphy of artistic value, such as the Tenpyo Shakyo(copying of a sutra), has been the research subject. In contrast, the vast amount of calligraphy written by practicing officials has not been the research subject until now. However, "calligraphy" is not only an art form, but it also plays the role of conveying information. It does not merely carry words, but the calligraphy itself contains information. When considering the transition of calligraphy, we must now consider the transition of calligraphy from a practical standpoint, not only from an artistic perspective. In this study, we depart from the existing history of calligraphy to consider the characteristics of calligraphy used in practical situations. We also examine the history of practical calligraphy from the perspective and methodology of historiography. We will attempt to extract information from calligraphy as a genuinely historical resource.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
正倉院文書の「王羲之習書」などの史料から、奈良時代の王羲之書法の受容は、律令文書行政を支えるためのものであり、実務官人が受容の担い手であったことを明らかにした。これによって芸術文化として享受されたとする従来の王羲之の捉え方に新知見を加えた。 第二に隋・唐に完成したと言われる「楷書体」は、太宗のもとで弘文館学士らによって王羲之書法をもとに統一が図られた書体であったこと、第三に隋唐以前においても、公権力のもとで儒学に基づき篆書学者によって書体の整理・統一が図られたことを明らかにした。これによって様式論的変遷から見た従来の書道史観を離れ、社会的要因との関連から書を考察する新視点を開いた。
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