Project/Area Number |
17K03138
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Research Field |
History of Asia and Africa
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Research Institution | Kobe City University of Foreign Studies |
Principal Investigator |
Oishi Takashi 神戸市外国語大学, 外国語学部, 教授 (70347516)
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Project Period (FY) |
2017-04-01 – 2021-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2020)
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Budget Amount *help |
¥4,160,000 (Direct Cost: ¥3,200,000、Indirect Cost: ¥960,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
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Keywords | インド / 軽工業製品雑貨 / 消費 / アジア間貿易 / 商人ネットワーク / 市場の多様性 / 硝子製品 / 嗜好品 / 装身具 / 中下層の自立傾向・志向 / 模造 / 食品 / 中下層の自立化 / 商人 / タバコ / 装身品 / ガラス製品 / 経済ナショナリズム |
Outline of Final Research Achievements |
Putting focus on some particular sundry goods, both imported and domestically made, which took on some socio-cultural as well as political connotations in modern India, this research project titled “Consumption among Lower/middle Classes and Socio-cultural Representations in Modern India: Diversity/multiplicity of Market in the Light Industrial Products” has analysed the consumption practices among socio-economically lower class people as well as the diversity/multiplicity of market those commodities formulated. For this purpose, the research illuminated some concrete examples including particular ornaments (glass-made, etc), tobacco products, matches, etc., utilizing various original historical sources.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
植民地支配下の近代インドでは、イギリスなど西欧諸国からもたらされた商品の普及が生じたが、他方、ナショナリズムや様々な社会・経済・文化的な志向・運動のなかで、モノや物品の消費、装着、所持に結び付いて、独自に様々な社会性を顕現させる動きが生じたと考えられる。本研究はこうした動きを指摘し、特に、社会経済的な中下層の人々の間で流通・消費の台頭を見た、相対的に安価でしかし意匠性や差別化なども確保された雑貨(国産品や輸入品(特に日本製品))に焦点を当てた。本研究の学術的意義は、モノや商品に帯同されたこうした社会性に、特定の装身品や嗜好品、生活雑貨の具体的な詳細に立ち入って検討・分析を加えたことになろう。
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