The Recent Trend of Risks in Insueds and the Legal Construction to Insurance Policies
Project/Area Number |
17K03491
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Research Field |
Civil law
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Research Institution | Ritsumeikan University |
Principal Investigator |
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
山下 典孝 青山学院大学, 法学部, 教授 (00278087)
土岐 孝宏 中京大学, 法学部, 教授 (70434561)
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Project Period (FY) |
2017-04-01 – 2021-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2020)
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Budget Amount *help |
¥4,420,000 (Direct Cost: ¥3,400,000、Indirect Cost: ¥1,020,000)
Fiscal Year 2019: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,950,000 (Direct Cost: ¥1,500,000、Indirect Cost: ¥450,000)
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Keywords | 保険者免責 / 故意免責 / 重過失免責 / 自殺免責 / 意思能力の減退 / 自動運転 / 主観的危険 / 主観的危険除外 / 被保険者の重過失 / 保険者免責事由 / 特別条件付承諾 / 闘争行為免責 / 被保険者の自殺 / 生命保険 / 証明責任 / 保険事故招致 / 故意 / 自由な意思決定 / 精神障害中の自殺 / 民事法学 / 保険法 / 主観的リスク |
Outline of Final Research Achievements |
The application of suicide exclusion clauses in life insurance policies is affected by whether the insureds are sane or insane. A huge number of precedents in Germany have treated this problem, and keep rigid attitude against suicides of insureds with not so heavy psychiatric disorder. Things are same in Japan. In accident insurance policies, a problem could be if the insureds with dementing disorder can act like a reasonable man. If such insureds can still act with not denying their mental capacity, they could be responsible for their gross negligence. The Laws and Rules of Road Transportation in Japan have been reformed in 2019 and 2020 in order to keep up with automated cars of SAE Level 3. Japanese present car insurance policies are still available to this type of automated cars.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
各種の保険契約の被保険者の故意や過失(とくに重過失)の事故という主観的危険は、通常の意思能力の存在を前提にしているが、精神疾患など問題を抱える被保険者において、どこまでを想定範囲として保険契約上対応すべきか、この区切りを検討した点で、意義がある。 他方、高度な情報通信技術を用いた機器が国民の生活に浸透する中で、自動運転車も間もなく身近な存在となるであろう。そのとき、被保険者の主観的危険に基づく事故について保険契約はどこまでのカバーを想定するのか。故意の事故はカバーされないとしても、重過失事故は、現在のわが国の自動車保険であれば、これを多くカバーするであろうことを明らかにした意義がある。
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Report
(5 results)
Research Products
(11 results)