• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Structure for Medical Care Marketing System intended Improvement of Standard on Regional Medical Care

Research Project

Project/Area Number 17K03987
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Commerce
Research InstitutionHirosaki University

Principal Investigator

Yasuda Muneyoshi  弘前大学, 人文社会科学部, 教授 (20230229)

Project Period (FY) 2017-04-01 – 2020-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2019)
Budget Amount *help
¥2,340,000 (Direct Cost: ¥1,800,000、Indirect Cost: ¥540,000)
Fiscal Year 2019: ¥390,000 (Direct Cost: ¥300,000、Indirect Cost: ¥90,000)
Fiscal Year 2018: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Keywords地域医療 / サービスマーケティング / 医療マーケティング / 多職種連携 / 組織構築 / 患者満足度 / 働き方改革 / 医療費抑制 / まちづくり / 医療サービス / 調剤薬局 / 薬局イノベーション / 健康サービス / 医薬品流通 / 在宅医療
Outline of Final Research Achievements

I studied medical care services by the view point of service marketing concept and examined that field of medical・care services seeked informational collaborations applied value collaborations. Now fields of resional medical care services progress to direction of home medical cares,it is important factor to progress with many combination of medical jobs smoothly. It is necessary for collaborations of proffesional services by many field of medical staff and for improvement of patient satisfaction to use service method of drugstore, dispensing pharmacy and medical whollsallor. It is clear that to build image of new medical care marketing,we must examine bussines model of wholesalor with knowledge of medical organizations and homecare organizations,and examine dispensing pharmacy in medical mall carefully.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

マーケティング研究の方法論を応用して、医療、介護、福祉サービスに活用する試みは以前からなされていたが、病院、診療所についての研究が主流だった。本研究では医療を地域の「まちづくり」の中でどのように計画すべきかという視点を包括して行った。高齢社会が進展し国民医療費の抑制が急務となっているが、こうしたことは臨床の専門家のみならず社会科学の研究に携わっている者も失念できないことを論考で示した。

Report

(4 results)
  • 2019 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • Research Products

    (17 results)

All 2020 2019 2018 2017

All Journal Article (6 results) (of which Open Access: 1 results,  Peer Reviewed: 3 results) Presentation (11 results)

  • [Journal Article] 持続可能な医療サービスと医療経営の革新について2020

    • Author(s)
      保田宗良
    • Journal Title

      産業経済研究

      Volume: 第20号 Pages: 79-89

    • NAID

      40022333428

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 医療・介護サービスにおける患者、利用者満足に関する論点整理2019

    • Author(s)
      保田宗良
    • Journal Title

      人文社会科学論叢

      Volume: 第7号 Pages: 113-121

    • NAID

      120006723273

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 医療サービスと薬局イノベーションの展開2019

    • Author(s)
      保田宗良
    • Journal Title

      産業経済研究

      Volume: 第19号 Pages: 98-108

    • NAID

      40022325259

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 医療マーケティング戦略の変革についての考察2018

    • Author(s)
      保田宗良
    • Journal Title

      消費経済研究

      Volume: 第7号 Pages: 87-98

    • NAID

      40021915108

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 医療マーケティングと薬局イノベーションの史的考察及び今後の展望について2018

    • Author(s)
      保田宗良
    • Journal Title

      人文社会科学論叢

      Volume: 第5号 Pages: 145-155

    • NAID

      120006531205

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Journal Article] 医療マーケティングと薬局イノベーションについての考察2018

    • Author(s)
      保田宗良
    • Journal Title

      融合

      Volume: 29 Pages: 28-32

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 患者満足度の質的向上と医療イノベーションの展開2019

    • Author(s)
      保田宗良
    • Organizer
      日本消費経済学会全国大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 持続可能な医療サービスと医療経営の革新について2019

    • Author(s)
      保田宗良
    • Organizer
      日本産業経済学会全国大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 持続可能な医療サービスと多職種連携についての考察2019

    • Author(s)
      保田宗良
    • Organizer
      日本消費経済学会東日本大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 患者満足度の質的向上を意図したイノベーションを包括した医療サービス2019

    • Author(s)
      保田宗良
    • Organizer
      日本消費経済学会北海道・東北部会研究報告会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 医療サービスと薬局イノベーションの展開2018

    • Author(s)
      保田宗良
    • Organizer
      日本産業経済学会第74回研究例会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 医療マーケティングの変革と薬局イノベーションの展開2018

    • Author(s)
      保田宗良
    • Organizer
      日本消費経済学会全国大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 患者満足度の向上と薬局イノベーションの考察2018

    • Author(s)
      保田宗良
    • Organizer
      日本消費経済学会東日本大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 健康マーケティングと薬局イノベーションの進展2018

    • Author(s)
      保田宗良
    • Organizer
      日本消費経済学会北海道・東北部会研究報告会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 医療マーケティング戦略の変革についての考察2017

    • Author(s)
      保田宗良
    • Organizer
      日本消費経済学会全国大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] マーケティング思考の医療サービスとまちづくりの考察2017

    • Author(s)
      保田宗良
    • Organizer
      日本産業経済学会第72回研究例会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 医療マーケティングと薬局イノベーションの展開2017

    • Author(s)
      保田宗良
    • Organizer
      日本消費経済学会東日本大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report

URL: 

Published: 2017-04-28   Modified: 2021-02-19  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi