Omni-channel model construction considering multi-device situation by hierarchical Bayes
Project/Area Number |
17K03989
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
|
Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Research Field |
Commerce
|
Research Institution | University of Tsukuba |
Principal Investigator |
Fumiyo Kondo 筑波大学, システム情報系, 講師 (40322010)
|
Project Period (FY) |
2017-04-01 – 2021-03-31
|
Project Status |
Completed (Fiscal Year 2020)
|
Budget Amount *help |
¥3,900,000 (Direct Cost: ¥3,000,000、Indirect Cost: ¥900,000)
Fiscal Year 2019: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2018: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2017: ¥2,600,000 (Direct Cost: ¥2,000,000、Indirect Cost: ¥600,000)
|
Keywords | オムニチャネルマーケティング / 購買チャネル / 情報閲覧履歴 / マルチメディア / メディアタッチポイント / 顧客購買意思決定 / デバイス利用 / 顧客特性 / オンライン・オフラインチャネルでの商品購買 / 消費者セグメンテーション / TV情報 / デバイス・メディア・チャネルミックス / スマートフォンアプリ起動データ / ウエーブレット変換 / CNN / 畳み込みニューラルネットワーク / 時系列 / ハール基底 / スマートフォンアプリの起動回数 / チャネル選択行動 / オンライン購買 / オムニチャネル / 複数デバイス利用 / スマートフォン利用 / 潜在クラス分析 / 顧客セグメンテーション / POSデータからの非集計潜在変数の推定 / ランダム係数選択モデル / 階層ベイズモデル / 階層ベイズ / 消費者反応 / マルチデバイス |
Outline of Final Research Achievements |
This research topic is related to omni-channel marketing, which focuses on customer information acquisition methods and purchasing channels, and a set of customer behaviors , which describe the structure of situations that affect purchasing decisions, was modeled by data or latent data such as information browsing, purchasing channels, devices used, media, and customer characteristics. As major research results, we first formulated omni-channel purchasing behavior (webrooming and E-shopping) using a binomial model for three product categories including cosmetics, and a multinomial model for cosmetics in the final year using a hierarchical Bayes model. Customer segmentation also showed the existence of seven segments, including research shoppers and multi-channel enthusiasts of existing research.
|
Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
研究の学術的意義は、web上での情報検索行動とその後の(実店舗またはオンライン店舗であるかという)購買チャネルの選択行動との関連についてモデル化のフレームワークを提案し、さらに市場代表性のあるデータを用いた分析により経験上の知見と一致する有用な結果を得たことにある。 COVID-19パンデミック以降、オンラインショッピングが特に増え、その傾向が継続している。社会的意義としては、小売店舗にとって店舗またはオンライン店舗でどのような情報・商品を顧客に提供するかは重要な決定であるが、その際、本研究課題で示した方法による様々な商品での分析の知見により、上記の意思決定を行うことは有用であると考えられる。
|
Report
(5 results)
Research Products
(13 results)