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Omni-channel model construction considering multi-device situation by hierarchical Bayes

Research Project

Project/Area Number 17K03989
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Commerce
Research InstitutionUniversity of Tsukuba

Principal Investigator

Fumiyo Kondo  筑波大学, システム情報系, 講師 (40322010)

Project Period (FY) 2017-04-01 – 2021-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2020)
Budget Amount *help
¥3,900,000 (Direct Cost: ¥3,000,000、Indirect Cost: ¥900,000)
Fiscal Year 2019: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2018: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2017: ¥2,600,000 (Direct Cost: ¥2,000,000、Indirect Cost: ¥600,000)
Keywordsオムニチャネルマーケティング / 購買チャネル / 情報閲覧履歴 / マルチメディア / メディアタッチポイント / 顧客購買意思決定 / デバイス利用 / 顧客特性 / オンライン・オフラインチャネルでの商品購買 / 消費者セグメンテーション / TV情報 / デバイス・メディア・チャネルミックス / スマートフォンアプリ起動データ / ウエーブレット変換 / CNN / 畳み込みニューラルネットワーク / 時系列 / ハール基底 / スマートフォンアプリの起動回数 / チャネル選択行動 / オンライン購買 / オムニチャネル / 複数デバイス利用 / スマートフォン利用 / 潜在クラス分析 / 顧客セグメンテーション / POSデータからの非集計潜在変数の推定 / ランダム係数選択モデル / 階層ベイズモデル / 階層ベイズ / 消費者反応 / マルチデバイス
Outline of Final Research Achievements

This research topic is related to omni-channel marketing, which focuses on customer information acquisition methods and purchasing channels, and a set of customer behaviors , which describe the structure of situations that affect purchasing decisions, was modeled by data or latent data such as information browsing, purchasing channels, devices used, media, and customer characteristics.
As major research results, we first formulated omni-channel purchasing behavior (webrooming and E-shopping) using a binomial model for three product categories including cosmetics, and a multinomial model for cosmetics in the final year using a hierarchical Bayes model. Customer segmentation also showed the existence of seven segments, including research shoppers and multi-channel enthusiasts of existing research.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

研究の学術的意義は、web上での情報検索行動とその後の(実店舗またはオンライン店舗であるかという)購買チャネルの選択行動との関連についてモデル化のフレームワークを提案し、さらに市場代表性のあるデータを用いた分析により経験上の知見と一致する有用な結果を得たことにある。
COVID-19パンデミック以降、オンラインショッピングが特に増え、その傾向が継続している。社会的意義としては、小売店舗にとって店舗またはオンライン店舗でどのような情報・商品を顧客に提供するかは重要な決定であるが、その際、本研究課題で示した方法による様々な商品での分析の知見により、上記の意思決定を行うことは有用であると考えられる。

Report

(5 results)
  • 2020 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • Research Products

    (13 results)

All 2021 2020 2019 2018 2017

All Journal Article (7 results) (of which Peer Reviewed: 7 results,  Open Access: 1 results) Presentation (6 results) (of which Int'l Joint Research: 3 results)

  • [Journal Article] Convolutional Neural Networks on Multichannel Time Series of Smartphone Applications for Gender or Age Range Classification2020

    • Author(s)
      Kondo, H. and Kondo, F. N.
    • Journal Title

      Proceedings of 2020 9th IIAI International Congress on Advanced Applied Informatics (IIAI-AAI)

      Volume: 無し Pages: 526-529

    • DOI

      10.1109/iiai-aai50415.2020.00109

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Convolutional Neural Networks on Time Series for Smartphone Application Activations Using Wavelet Transform2019

    • Author(s)
      Furuya, T., Kondo, H. and Kondo, F. N.
    • Journal Title

      Proceedings of 2019 8th IIAI International Congress on Advanced Applied Informatics (IIAI-AAI)

      Volume: Vol.1 Pages: 196-202

    • DOI

      10.1109/iiai-aai.2019.00112

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 個人差を考慮した階層ベイズモデルによるスマートフォンアプリ起動行動予測2019

    • Author(s)
      近藤文代, 高地 哲史
    • Journal Title

      2019年度統計関連学会連合大会講演報告集

      Volume: Vol.1 Pages: 318-318

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 消費者のオンライン購買に関する時系列変化とその要因――購買特性およびEC利用デバイスの観点――2019

    • Author(s)
      中野暁、近藤文代
    • Journal Title

      行動計量学

      Volume: 46(1) Pages: 19-31

    • NAID

      130007752096

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 混合隠れマルコフモデルによる オンライン・オフラインチャネル選択行動の モデリング2018

    • Author(s)
      中野暁、近藤文代
    • Journal Title

      オペレーションズ・リサーチ

      Volume: 63(10) Pages: 635-646

    • NAID

      40021695604

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Customer Segmentation with Purchase Channels and Media Touchpoints Using Single Source Panel Data2018

    • Author(s)
      Nakano, S. and Kondo, F. N.
    • Journal Title

      Journal of Retailing and Consumer Services

      Volume: 41 Pages: 142-152

    • DOI

      10.1016/j.jretconser.2017.11.012

    • NAID

      120007134474

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] マルチデバイス同時利用環境下での消費者アクセス向上を 目指した類型化と構造評価 ―シングルソースのメディア接触ログを用いた実証分析―2017

    • Author(s)
      中野 暁,近藤 文代
    • Journal Title

      Direct Marketing Review

      Volume: 16 Pages: 8-39

    • NAID

      40021186141

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] Hierarchical Bayesian Analysis on Webrooming and E-shopping2021

    • Author(s)
      Fumiyo N. Kondo; Takumi Osugi; Takaki Kinjyo
    • Organizer
      2021 World Meeting of the International society for Bayesian Analysis
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Convolutional Neural Networks on Time Series for Smartphone Application Activations Using Wavelet Transform2019

    • Author(s)
      Fumiyo N. Kondo
    • Organizer
      2019 8th IIAI International Congress on Advanced Applied Informatics (IIAI-AAI)
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 個人差を考慮した階層ベイズモデルによるスマートフォンアプリ起動行動予測2019

    • Author(s)
      近藤文代
    • Organizer
      2019年度統計関連学会連合大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 集計データを用いたランダム係数ロジットモデルによるベイズ推定2018

    • Author(s)
      近藤文代、武村敦
    • Organizer
      2018年度 統計関連学会連合大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] Which Device of Mobile or PC Would be Used for Webrooming before Purchasing Products in Stores or Online?2017

    • Author(s)
      Kondo, Fumiyo N.; Osugi, Takumi; Mizuta, Yasuyuki; Kataoka, Megumi
    • Organizer
      Proceedings of 2017 INFORMS Marketing Science Conference
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Multichannel Shopper Segments of Purchase Channels and Media Touchpoints using Single Source Panel Data2017

    • Author(s)
      Nakano, Satoshi; Kondo, Fumiyo N.
    • Organizer
      Proceedings of 2017 INFORMS Marketing Science Conference
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Int'l Joint Research

URL: 

Published: 2017-04-28   Modified: 2022-01-27  

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