Project/Area Number |
17K03995
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Research Field |
Commerce
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Research Institution | Yamagata University (2018-2019) Miyagi Gakuin Women's University (2017) |
Principal Investigator |
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Project Period (FY) |
2017-04-01 – 2020-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2019)
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Budget Amount *help |
¥4,160,000 (Direct Cost: ¥3,200,000、Indirect Cost: ¥960,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,950,000 (Direct Cost: ¥1,500,000、Indirect Cost: ¥450,000)
Fiscal Year 2017: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
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Keywords | 課金方式 / マーケティング / 消費者行動 / 商学 / 経営学 / 価格 |
Outline of Final Research Achievements |
This study investigates the effects of pricing methods, in contract-type services, on consumer behavior. For data collection, a survey was administered on consumers and quantitatively analyzed to extract our findings. Regarding the factors influencing the consumer’s selection of a pricing method, this study finds that consumers are influenced by their perception of discomfort (or burden) that accompanies paying for a service. Further findings include the following. Consumers prefer a simple pricing method that is easy to understand, rather than multiple pricing methods. For a simple pricing method, it is better to present multiple payment plans. However, when the number of payment plans exceeds a certain quantity, consumers exhibit negative perceptions.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
価格と消費者行動については、経営学分野において様々な角度から議論されてきたものの、価格水準に関わる問題にテーマが絞られてきた。一方、課金方式そのものに関する研究は主として経済学で行われてきたが、経済学分野では、課金方式の選択パターンの分析、利益を最大化する課金方式の分析を中心に、企業の戦略的側面から課金方式を検討することに傾斜している。本研究は、課金方式に関して、消費者の心理的側面からアプローチするものであり、その点において、経営学・経済学分野における価格研究ではほとんど取り扱われなかった空隙を埋めるものである。
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