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Individual and situational factors influencing negative word-of-mouth behavior.

Research Project

Project/Area Number 17K03996
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Commerce
Research InstitutionChiba University of Commerce

Principal Investigator

ANDO KAZUYO  千葉商科大学, サービス創造学部, 教授 (60409620)

Project Period (FY) 2017-04-01 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥2,860,000 (Direct Cost: ¥2,200,000、Indirect Cost: ¥660,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2017: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Keywordsネガティブなクチコミ / 認知的評価理論 / サービスの失敗 / SERVQUAL / 認知的評価 / サービス・リカバリー / 感情 / サービスリカバリー / 商学
Outline of Final Research Achievements

Focusing on word-of-mouth communication after a service failure, this study examined the factors and mechanisms that cause differences in influence. I also examined the effects of the interaction between the receiver and the sender on word-of-mouth transmission. Negative word-of-mouth messages are spoken not only for the purpose of retaliation, but also for the purpose of problem-solving, such as anxiety reduction and understanding the situation. The framework also shows that differences in cognitive evaluations of service failures affect subsequent emotional states and coping strategies, and that cognitive evaluations are affected by the type of service failure.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

クチコミは非公式での私的な会話であるため、企業が制御することは困難である。しかし、顧客が有する情報発信力や顧客間ネットワークを前提とし、それらが企業の収益にもたらす影響の大きさを考えるとき、ネガティブなクチコミのマネジメントは企業にとって大きな課題である。
ネガティブなクチコミの対応策を検討する際、結果として現れるクチコミに焦点をあてるだけでなく、それに至るプロセスを理解する必要がある。本研究が認知的評価理論を用いて考察し示したネガティブなクチコミ発信プロセス検討の枠組みや次元は、今後の研究課題を提示し、サービスの失敗に伴う顧客のクチコミを企業が管理する際の手がかりを提供すると考えている。

Report

(7 results)
  • 2022 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • Research Products

    (3 results)

All 2023 2017

All Journal Article (2 results) (of which Open Access: 1 results) Book (1 results)

  • [Journal Article] 工学的側面を含めたサービスの品質に関する研究の概観-サービスの品質の評価手法とQFDの活用可能性2023

    • Author(s)
      横山真弘・安藤和代
    • Journal Title

      千葉商大論叢

      Volume: 60(3) Pages: 1-22

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 「サービスの失敗とネガティブなクチコミ行動―認知的評価理論に基づく包括的な検討枠組み―」2017

    • Author(s)
      安藤和代
    • Journal Title

      『季刊マーケティング・ジャーナル』

      Volume: 第37巻,第3号 Pages: 6-21

    • NAID

      130007789912

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Book] 『消費者購買意思決定とクチコミ行動 ― 説得メカニズムからの解明』2017

    • Author(s)
      安藤和代
    • Total Pages
      307
    • Publisher
      千倉書房
    • ISBN
      9784805111109
    • Related Report
      2017 Research-status Report

URL: 

Published: 2017-04-28   Modified: 2024-01-30  

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