Project/Area Number |
17K03999
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Research Field |
Commerce
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Research Institution | Keio University |
Principal Investigator |
Satomura Takuya 慶應義塾大学, 商学部(三田), 教授 (40324743)
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Project Period (FY) |
2017-04-01 – 2024-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2023)
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Budget Amount *help |
¥3,900,000 (Direct Cost: ¥3,000,000、Indirect Cost: ¥900,000)
Fiscal Year 2020: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2019: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Fiscal Year 2017: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
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Keywords | 購買意思決定 / 消費者選択モデル / 動的選択 / 複数選択行動 / マーケティング意思決定 / 先見的消費者行動 / ヒューリスティクス / 学習モデル / ヒューリスティックス / 商学 / マーケティング / 消費者行動 / 動的選択モデル |
Outline of Final Research Achievements |
In this study, we developed a dynamic choice model based on consumer behavior theory and validated its effectiveness through empirical analysis. Our model is not just a theoretical construct but a practical tool that can be used to understand and predict consumer behavior. It accounts for situations where consumers repeatedly use multiple products or services. The empirical analysis demonstrated that the proposed model predicts consumers' dynamic choice behavior and enables the evaluation of marketing strategies based on simulation results. Additionally, we developed several models to analyze multiple-choice behavior, which allowed us to examine competitive relationships between products and services and identify consumer segments. These findings have significant practical implications, enhancing the understanding of consumer behavior and contributing to advancing research in marketing.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
本研究では、消費者行動理論に基づいた動的選択モデルを構築し、実証分析を通じてその有効性を検証した。構築したモデルは、マーケティング施策の変更に対する消費者の購買行動を予測できることを実証した。また、開発した別のモデルも、消費者の行動データに基づき、消費者や市場の理解を深める上で有用であることが示された。このように本研究の成果は、市場や消費者を理解してマーケティング研究の発展に貢献するだけでなく、企業のマーケティング意思決定を支援する上でも有益な知見を提供するものである。
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